شرایط برای ورود به مرحله انسانی واکسن ایرانی کرونا فراهم است

    کد خبر :771103

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد مرحله آزمایش انسانی. سازمان غذا و دارو اجازه ورود به کارآزمایی بالینی این محصول را صادر کرده و کد اخلاق آن هم اخذ شده، به عبارتی همه مقدمات برای ورود به مرحله انسانی این محصول فراهم است.

دکتر حسین وطن پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا مرحله انسانی واکسن ایرانی کرونا روزهای آینده آغاز خواهد، گفت: این مرحله به احتمال بسیار زیاد در چند روز آینده آغاز می شود اما زمان دقیق آن بستگی به مدیر پروژه دارد.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو مرحله حیوانی این واکسن را تایید کرده و کد اخلاق آن هم صادر شده است. در واقع کارهای اولیه این محصول از طریق وزارت بهداشت انجام شده و آماده ورود به مرحله جدید هستیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: کارآزمایی بالینی (فاز انسانی) به سه مرحله تقسیم می شود. امیدواریم تا پایان بهار سال آینده این مراحل با موفقیت طی شود و محصول ایرانی در دسترس مردم قرار گیرد.

واکسن‌هایی که فاز حیوانی را با موفقیت می گذرانند، در ۹۰ درصد موارد به نتیجه مطلوب می‌رسند

وی اظهار داشت: در مرحله حیوانی از حیواناتی استفاده می شود که به انسان شباهت های زیادی دارند. به همین دلیل واکسن هایی که فاز حیوانی را با موفقیت پشت سرمی گذارند، در ۹۰ درصد موارد به نتیجه مطلوب می رسند.

وطن پور افزود: در موارد اندک هم باید نگران آسیب ها و موثر نبودن این محصول باشیم که این موارد در مرحله انسانی مشخص می شود. ممکن است در مواردی در حیوان عارضه ای نشان ندهد ولی در انسان عوارضی بروز پیدا کند.

وی تاکید کرد که تا خرداد ماه سال آینده باید منتظر بمانیم تا نتایج کارآزمایی بالینی مشخص شود، البته در برخی موارد هم ممکن است که تست روی انسان باز هم تکرار شود که این مورد زمان استفاده از واکسن ایرانی را طولانی تر می کند.

وزارت بهداشت از فعالیت دانش بنیان‌ها در تولید واکسن کرونا استقبال می‌کند

وطن پور در پاسخ به این سوال که آیا به جز شرکتی که در آستانه ورود به مرحله انسانی واکسن کرونا قرار دارد، مجموعه های دیگر هم در حال ساخت آن هستند، گفت: مجموعه های دیگری در تلاش برای ساخت واکسن هستند و وزارت بهداشت از فعالیت آنها استقبال می کند.

وی ادامه داد: مسیر ساخت این محصول فناورانه برای شرکت های دانش بنیان باز است تا بتوان بیماری کرونا را کنترل و مهار کرد.

وطن پور افزود: مکانیزم های متفاوتی برای تولید واکسن وجود دارد. تاکنون یک مجموعه جلوتر از سایرین بوده و مجوز ورود به مرحله انسانی را اخذ کرده و چند مجموعه هم در آستانه ورود به این مرحله هستند؛ به عبارتی فعالیت برای سایر مجموعه ها امکان پذیر است و ما از آنها حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: ممکن است یکی از مکانیزم های ساخت واکسن، جواب ندهند و باید از روش های دیگری برای دستیابی به آن اقدام کرد، لذا بهتر است ساخت واکسن را با تنوعی از مکانیزم های مختلف انجام دهیم تا مسیرهای متفاوت در کنترل ویروس را در اختیار داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید