مراقب کرونای انگلیسی باشیم/ مراعات نکنیم درگیر موج جدید می‌شویم

    کد خبر :773975

رئیس‌جمهور گفت: اگر همه مردم همچنان با پایداری مراقبت نکنند احتمال دارد موج دیگری از کرونا در بهمن و اسفند داشته باشیم.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشکر از مردم برای رعایت پروتکل‌ها بهداشتی ایام عزاداری حضرت صدیقه کبری (س) همانند تجمعات برای سوگواری و عزاداری ماه رمضان و ماه محرم، اظهار داشت: در ایام سالگرد شهید سردار سلیمانی مردم علاقمند بودند که برای این عزیز مراسم باشکوه‌تری را در تهران برگزار کنند و من تشکر می‌کنم از مردم که ضمن ابراز احساسات پاکشان نسبت به این شهید بزرگوار، پروتکل‌های بهداشتی را در همه رده‌ها مراعات کردند که جای سپاسگزاری و تشکر دارد.

وی عنوان کرد: موضوع کرونا یک بیماری عادی یا یک اپیدمی معمولی نبود بلکه یک پاندمی بود که تقریباً سراسر جهان را در بر گرفت و همه کشورها درگیر شدند. این یک آزمایش تاریخی بود هم برای ملت‌ها و هم رهبرهای کشورها. برخی از کشورها بودند که وقتی این اپیدمی شیوع پیدا کرده بود فقط به فکر مسائل اقتصادی کشور خود بودند و می‌گفتند به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم در اقتصاد محدودیت ایجاد شود وخودشان، مردم‌شان و در نهایت اقتصاد خودشان را بیشتر گرفتار کردند. کشورهایی را می‌دیدیم که در آغاز این پاندمی که هنوز به منطقه آنها نرسیده بود، با یک لحنی کشورهای گرفتار و شیوه‌هایی که برای مقابله با آن به کار می‌گرفتند را تمسخر می‌کردند که بعد از مدتی خودشان گرفتار شدند.

رئیس‌جمهور افزود: کشورهایی را دیدیم که فکر می‌کردند فقط با شرایط پلیسی و قرنطینه‌های بسیار سختگیرانه در یک مدت کوتاه می‌توانند کلاً این ویروس را در کشورشان ریشه کن کنند، اما بعد دیدند که مثمر ثمر واقع نشد. اولاً آن شرایط قرنطینه سخت را نمی‌توانستند برای مدت طولانی ادامه دهند، بعد هم وقتی قرنطینه را کنار گذاشتند، ویروس در آن کشورها مجدد فعال شد.

روحانی بیان کرد: برخی از رهبران کشورها هم بودند که اساساً پروتکل‌هایی که اعلام می‌شد را به سخره می‌گرفتند. از فاصله گذاری تا ماسک، همه را به باد مسخره می‌گرفتند. در میان همه این کشورها دیدیم کشورهایی که مردم‌شان در صحنه همکاری بیشتری کردند و اعتماد بیشتری به رهبران‌شان داشتند و رهبران آن کشورها نسبت به این بیماری توجه بیشتری کردند، ضمن اینکه به مسائل اجتماعی و اقتصادی هم فکر می‌کردند، موفق‌تر بودند.

وی با تاکید بر اینکه الحمدلله در این مدت در موج اول و دوم کرونا در ایران موفقیت خوبی داشتیم، خاطرنشان کرد: اخیراً در موج سوم با فعالیت همه ارگان‌هایی که به صحنه آمدند و فعال شدند، سریع‌تر از آنچه که دیگران پیش‌بینی و فکر می‌کردند، توانستیم آن را مهار کنیم و امروز می‌بینیم به جز چهار شهرستان اغلب کشور زرد و نارنجی هستند و شرایط نسبتاً مناسب و مساعد است که امروز با آن مواجه هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در موفقیت این کار نقش رهبری را باید همیشه مدنظر قرار دهیم، گفت: رهبر معظم انقلاب همیشه از آغاز هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید داشتند و هم شرعا و قانونا همه را به مراقبت تکلیف کردند. شخص ایشان بیشتر از همه مراعات کردند و دیدیم مجلس عزایی تشکیل می‌دادند که خودشان و شخص مداح یا سخنران بود. این الگویی برای کشور و همه ما بود که بسیار تأثیرگذار بود. با تشکیل ستاد ملی کرونا و اقداماتی که این ستاد تا امروز انجام داد، قرارگاه و کمیته‌های مختلف همه دست به دست هم دادند و الحمدلله امروز شاهد شرایط مناسبی هستیم.

روحانی افزود: در همین موجی که ما گرفتار بودیم، اروپا و آمریکا هم گرفتار بودند و آنها همچنان در مسیر تصاعد این ویروس هستند و به کنترل و مهار نرسیدند و این به دلیل آن است که مردم ما در صحنه مسئولیت پذیر بودند و همکاری کردند. کادر درمان با تمام قدرت به صحنه آمدند و مخصوصاً اینکه تست‌ها افزایش پیدا کرد. این در کنترل و مهار شرایط بسیار تأثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: منتهی باید توجه کرد رسیدن به روند کاهشی در جایی که بیماری اوج می‌گیرد بسیار سخت و گاهی بسیار برای اقتصاد، فرهنگ، روابط اجتماعی جامعه و کشور پرهزینه است. وقتی با یک پیک مواجه می‌شویم، تا نزول پیدا کند برای همه از جمله کادر درمان از یک سمت، فعالان کشور برای نظارت و کمک از سمت دیگر و آنهایی که خسارت اقتصادی می‌بینند از سوی دیگر بسیار پر هزینه و سخت است و بالعکس. اگر این شرایط مناسب در یک مدت کوتاهی به دلیل عدم مراعات و برگزاری مناسبت‌های خانوادگی، طایفه‌ای، ملی و مذهبی بخواهد به هم بریزد، به محض اینکه آرامش پیدا کنیم، توقعات این است که شرایط عادی خواهد شد و وقتی عادی شد، مجدداً به قبل بر می‌گردیم و این بار جبرانش بسیار سخت می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزیر بهداشت، معاونین و سخنگوی محترم در هفته‌های اخیر بارها تذکر دادند که اگر همچنان همه مردم با پایداری، مراعات نکنند احتمال دارد با موج دیگری در بهمن و اسفند مواجه شویم، گفت: به این نکته توجه کنیم که هزینه در اواخر بهمن و اسفند از لحاظ اقتصادی بسیار سنگین است زیرا عده‌ای از کسب و کارها، همه کاسبی‌شان در ماه بهمن و اسفند است بنابراین باید این بیماری را مهار و کنترل کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که وقتی ماه دی پایان می‌یابد و وارد بهمن می‌شویم، شرایط مناسب‌تری داشته باشیم تا کسبه و فعالان اقتصادی بتوانند از این فرصت استفاده کنند و شب عید خوب و مناسبی داشته باشیم تا مردم بتوانند در ایام عید به سفر بروند.

روحانی اضافه کرد: این در صورتی امکان پذیر است که از امروز که ۱۳ دی ماه است تا اوایل ماه بهمن خیلی مراعات کنیم تا شرایط بهمن و اسفند ما مناسب باشد. لذا عادی انگاری معضل بزرگی برای ماه‌های عادی ما خواهد بود. عادی انگاری مردم در رفت و آمدهای خانوادگی و شب نشینی‌ها و هم در وسایل حمل و نقل باید بیشتر مراقبت شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از سرایت‌ها یا در وسایل حمل و نقل است یا در محل‌هایی است که مردم برای خرید یا امور دیگر تجمع می‌کنند یا در دورهمی‌های خانوادگی است. اکنون دو، سه خطر پیش روی ماست و مردم هم نگران هستند. البته این خطر خیلی ما را تهدید نکرده است. یکی از خطرها ویروس جهش یافته یا ویروس انگلیسی است. اگر مراعات نکنیم و دروازه‌ها را محکم نگیریم با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم که کنترل مجدد آن بسیار سخت است بنابراین خیلی باید مراقبت کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مسأله دوم، مسأله فصل سرما است‌. به هر حال اکنون ایام سرد فصل زمستانی است و از آنفولانزا که بگذریم خود به خود درها بسته می‌شود و بخاطر سرما خانواده‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و در اینجا خطر بیشتر است. از طرف دیگر با آلودگی هوا مواجهیم، هوا آلوده است و وقتی باد و باران نیست با این مشکل روبرو هستیم.

به گزارش مهر، روحانی در پایان اظهار داشت: از مردم عزیز و بزرگوار و همه آنهایی که مسئولیت نظارت و مراقبت دارند خواهش می‌کنم با مراقبت و توجه بیشتر بتوانیم این ایام را بگذرانیم تا اسفند و فروردین خوبی در انتظار ما باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید