مذاکره کننده ارشد ایران: سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد

  • سیاسی
  • شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۰:۳۰
    کد خبر :871367

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین تأکید کرد که سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.

به گزارش شفقنا، علی باقری پس از پایان مذاکرات این دور در وین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دور از گفت‌گوها هیات ایرانی با توجه به اینکه دولت جدید در ایران بر سر کار آمده بود و تیم جدیدی هم برای گفت‌وگوها ماموریت یافته بود، همراه خود مواضع و دیدگاه های دولت جدید را به وین آورد. ما در گفت‌وگوهای شش دور قبل و پیش‌نویس‌هایی که از آن مذاکرات بود، مواضع و دیدگاه های تیم ایران را لحاظ کردیم و در اسناد مذاکراتی درج و به طرف مقابل ارایه کردیم. دو سند برای مذاکرات مهم بود، یکی مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اول و دستور کار مهم تیم مذاکراتی ایران بود، البته این اولویت صرفا به ما مربوط نیست بلکه طرف های دیگر از جمله چین هم در مذاکرات تصریح کردند که اولویت آنها هم رسیدگی به موضوع تحریم هاست.

وی ادامه داد: در طول این چند روزی که گفت‌گوهای وین هفتم را داشتیم، در کمتر از ۲۰ روز چند دور مذاکره در سطح روسای هیات ها، کارگروه ها و کارشناسان برگزار شد و چند سند هم بین طرف ها مبادله شد تا دیدگاه های دو طرف و تغییراتی که در متن باید داده شود اعمال شود و آخرین سند را ما امروز درباره لغو تحریم ها دریافت کردیم.

باقری افزود: در بحث هسته ای هم ما دیدگاه های خود را بر روی متن پیش نویس وین ۶ درج کرده و ارایه داده بودیم. تفاوت این سند با سند لغو تحریم ها این بود که طرف اروپایی اصلاحات جدیدی که اعمال شده بود را به عنوان مبنای مذاکرات نمی پذیرفت و تصریح می‌کرد که همه باید به پیش نویس وین ۶ بازگردند و بر اساس آن مذاکرات ادامه یابد. اما ما بر اساس منطق و استدلالی که داشتیم در مقابل این موضع غیرمنطقی ایستادگی کردیم و گفتیم مواضع ما باید لحاظ شود و در طی مذاکرات مباحثه خواهیم داشت تا به جمع بندی مرضی الطرفین برسیم اما متاسفانه با یک مقاومت غیرموجه از سوی سه کشور اروپایی مواجه شدیم. با این حال این باعث نشد که تیم ایران از مواضع منطقی و مستدل خود دست بکشد.

مذاکره کننده ارشد ایران اظهار کرد: در طی یک هفته گذشته مذاکرات بسیار سنگین و فشرده بین طرف ها در سطوح مختلف برگزار شد و دیدگاه های طرف ها مبادله شد تا در نهایت اروپایی ها هم مجاب شدند که دیدگاه های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه بخش پذیرفته شود، از این رو هم در موضوع لغو تحریم ها هم اقدامات هسته ای به دو سند دست پیدا کردیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می شود.

رییس هیات مذاکره کننده ایران در پاسخ به این که اختلافات میان دو طرف در این دور از مذاکرات کاهش یافت؟ گفت: ما در این دور از مذاکرات مواضع مان در دو سند آمد که این مبنای گفت‌وگوها شود و در مسیر گفت‌وگوها مشخص می شود که این مواضع به هم نزدیک می شود یا نه اما همان طور که گفتم طرف اروپایی ابا داشت که دیدگاه ایران را بپذیرد و فشار می آوردند که ایران مواضعش را پس بگیرد و ایران بپذیرد که متن وین ۶ مذاکرات پیش رود و در این مدت که در مذاکرات بودیم و در این دور اخیر با یک اصرار بلاوجه طرف اروپایی مواجه بودیم برای حذف دیدگاه های ایران که با مقاومت ما و استدلال هایی که مطرح کردیم در نهایت پذیرفت که نگاه ایران در مواردی که مدنظرش بود در پیش نویس در داخل سند درج شود و آن شود مبنای گفت‌وگو.

وی در پاسخ به این که شما در این مدت مذاکرات می گفتید که طرف اروپایی هیچ ابتکار عملی را برای بهبود مذاکرات ارایه نمی کند آیا پیشنهادی از سوی این کشورها در سند مذاکرات درج شده است؟ گفت: خیر. هیچ پیشنهادی از سوی طرف اروپایی برای ما ارایه نشد اینها قبلا بیان کرده بودند که درباره بعضی از موضوعات از جمله بحث تضمین ها ابتکاراتی داریم اما در این دور هیچ ابتکاری از آنها دریافت نکردیم.

باقری در پاسخ به این که چرا الان مذاکرات متوقف شد؟ اظهار کرد: در این مدت گفت‌وگو برای این بود که مبنای مذاکرات مورد وفاق دو طرف قرار گیرد. دیروز به این مبنا دست پیدا کردیم و در نتیجه قرار شد که تیم ها یک وقفه ای در مذاکرات بدهند و بعد برگردیم و روی متونی که مورد توافق هر دو طرف است، مذاکرات را شروع کنند.

وی در پاسخ به این که نشست بعدی چه وقت خواهد بود؟ گفت: در چند روز آینده گفت‌وگوها شروع می شود و قرار شد هماهنگ کننده زمانی را تعیین کنند.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این که طرف اروپایی اصرار داشته که طرف‌ها به توافق جدیدی فراتر از توافق سال ۹۴ برسند؟ گفت: اصلا چنین چیزی مطرح نبوده است و مبنای گفت‌وگوها در چارچوب توافق ۱۳۹۴ است و مبنای دیگری توسط کسی مطرح نشده و بشود هم پذیرفته نمی شود.

باقری در پاسخ به این پرسش که قبلا روی پیش نویس وین ۶ عنوان می شد ترکیب اختلافات میان دو طرف ها تا ۸۰ درصد اختلاف است و ۲۰ درصد تفاهم، آیا الان می توانید بگویید اختلافات در این متون چند درصد است؟ گفت: درصد نمی توانم بگویم. اما به هر حال اختلاف وجود دارد. همان اختلافاتی که در پیش نویس وین ۶ است وجود دارد و چندتایی هم به آنها اضافه شده است.

رییس هیات مذاکره کننده ایران در وین در پاسخ به این پرسش که در دور بعدی گفت‌وگوها می توان به نتیجه رسید؟ تصریح کرد: گفتگوهای دور آتی می تواند آخرین دور مذاکرات باشد. طبیعی است طرف مقابل اگر دیدگاه های ما را بپذیرد، ما در کوتاه ترین زمان ممکن می توانیم به توافق برسیم.

علی باقری معاون سیاسی وزرات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران صبح امروز نیز در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: پس از رایزنی‌ها با دیگر هیئت‌ها، بعد از ظهر روز گذشته من و «انریکه مورا» برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه این هفته پیشرفت خوبی داشتیم، اعلام کرد: بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

تروئیکای اروپایی گفتند که به تصمیم امروز «علی باقری کنی» رئیس تیم مذاکره کننده ایران برای بازگشت به تهران برای رایزنی احترام می‌گذارند اگر چه این موضوع «توقف نا امیدکننده‌ای» در مذاکرات به شمار می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید