مذاکرات وین فعلا آغاز نمی‌شود؛ آیا ایران به سمت نقطه گریز می‌رود؟

    کد خبر :840910
امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان اعلام کرده است که از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های آتی ممکن نیست و تهران به زمان بیش‌تری نیاز دارد؛ کشورهای اروپایی خواهان بازگشت سریع ایران به مذاکرات وین شده‌اند. به نظر می‌رسد در تهران این تحلیل که تأخیر در بازگشت به مذاکرات دست ایران را پُرتر خواهد کرد، تقویت شده است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- وزیر امور خارجه ایران، چند روز پیش در یک مصاحبه اعلام کرد که ایران از ادامه گفتگوهای وین شانه خالی نمی‌کند و ادامه مذاکرات هسته‌ای بخشی از برنامه وزارت امور خارجه است.

او در عین حال تأکید کرد که برگزاری دور هفتم مذاکرات برای احیای برجام، نیازمند دو تا سه ماه زمان و استقرار کامل دولت جدید است.

آخرین دور مذاکرات وین، تحت سرپرستی «عباس عراقچی»، 30 خرداد برگزار شد و سپس این مذاکرات به برگزاری انتخابات و آغاز به کار دولت جدید موکول شد.

وزرای خارجه آلمان و فرانسه در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان خواستار بازگشت سریع ایران به مذاکرات شده‌اند و اعلام کرده‌اند که پنجره مذاکرات تا ابد باز نخواهد بود.

اظهارات وزیر امور خارجه در خصوص نیاز دو تا سه ماهه برای از سرگیری مذاکرات در حالی مطرح شده است که در سال 1392، وزارت امور خارجه توانست بعد از 100 روز به توافق ژنو با 1+5 دست یابد.

«رحمان قهرمانپور»، پژوهشگر سیاست خارجی در حساب توییتر خود نوشت:

«اظهارات امیر عبداللهیان درباره اینکه آغاز مذاکرات احیای برجام 3-2 ماه طول می‌کشد می‌تواند دو دلیل داشته باشد. 1) تعیین مسئول مذاکرات و انتقال یا عدم انتقال آن به شورای عالی امنیت ملی 2) برتری موضع آن‌هایی که می‌گویند تأخیر در مذاکرات به نفع ایران است و می‌تواند امتیاز بیش‌تری بگیرد».

موضوع انتقال پرونده مذاکرات هسته‌ای از وزارت امور خارجه به شورای عالی امنیت ملی از چندی قبل مطرح بوده است؛ اگرچه مقام‌های رسمی این دو نهاد تا کنون نسبت به آن اظهار نظر مشخصی نکرده‌اند.

برخی تحلیل‌گران معتقد هستند که یکی از مشکلات برجام و مذاکرات مربوط به آن عدم اجماع نظر میان نخبگان و اختلاف دیدگاه‌های نهادی و جناحی نسبت به آن بوده است.

بر این مبنا با توجه به نقش شورای عالی امنیت ملی، انتقال پرونده هسته‌ای به این شورا می‌تواند با ایجاد بستر تصمیم‌گیری مشترک همه نهادهای موثر، این مشکل را بر طرف کند.

از سوی دیگر، اظهارات امیرعبداللهیان در حالی مطرح شده است که ارزیابی‌های خارجی تأکید دارند که با روند فعلی، ایران طی دو تا سه ماه آینده به نقطه گریز هسته‌ای می‌رسد و از مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت بمب اتمی برخوردار خواهد بود.

پیش‌تر «راب مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود که ادامه مسیر کنونی توسط تهران سودمندی برجام برای رژیم منع اشاعه هسته‌ای را از بین خواهد برد.

به نظر می‌رسد تهران علیرغم اظهارات مقام‌های غربی در خصوص بی‌فایده شدن برجام و باز نبودن همیشگی پنجره مذاکرات، تلاش دارد با کاهش فاصله خود با نقطه گریز هسته‌ای، بازگشت به برجام را به تنها گزینه طرف مقابل تبدیل کند.

در این وضعیت آنچه اهمیت دارد این نیست که آیا تهران حتی در صورت انباشت مواد شکافت‌پذیر لازم، اقدام به ساخت بمب هسته‌ای خواهد کرد یا نه؛ بلکه مهم این است که طرف مقابل باور دارد که تهران چنین خواهد کرد.

باید دید آیا این باور منجر به بازگشت بدون قید و شرط ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای خواهد شد یا «سایر گزینه‌های روی میز» برجسته می‌شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مرتضی خاکپور گفت:

    مدت زمان حضور جناب آقای اوحدی :
    بالای ۲۵ % میلیاردر شدند .

    ولی مشاور ایشان که از دشمنان درجه یک بچه های جبهه و جنگ است :
    اجازه حقوق به جانبازان ۵ % را ندادو
    جانبازان زیر ۲۵ % را فقیر و بیچاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید