مدیرعامل فیسبوک اپل را رو به سقوط می‌داند

    کد خبر :957003
مدیرعامل فیسبوک

روز چهارشنبه، نیویورک تایمز میزبان نشست سالانه DealBook بود. متخصصان صنعت فناوری و روزنامه‌نگاران شرکت کردند تا شاهد نظرات رهبران این بخش پیرامون مسائل آینده از جمله ارزهای دیجیتال تا فشارهای رو به رشد برای قوانین سخت‌گیرانه‌تر روی برخی از شرکت‌های برجسته باشند.

بازتاب- در این نشست مارک زاکربرگ مدیرعامل متا، مشخص شد که فکر نمی‌کند اپل بتواند iOS را از فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگری که می‌خواهند با آن برای کسب و کار مشتریان آیفون رقابت کنند، ادامه دهد. او معتقد است که جدا کردن اپلیکیشن‌ها فقط در اپ استور به‌گونه‌ای که اپل بتواند از هر اپلیکیشن و همه فروش‌های درون‌برنامه‌ای 30 درصد کمیسیون دریافت کند، چندان پایدار و ایده آل نیست.

  اپل مدتها بوده که شرایط خود را به شدت تحت کنترل نگه داشته و شکایت مشتریان بسیار کمی دارد. با این حال، این شرکت با انتقادات فزاینده‌ای از سوی توسعه دهندگان و تنظیم کنندگان در مورد محصولات خود مواجه شده است. به تدریج، دعاوی قضایی برای وادار کردن آن جهت اجازه دادن به فروشگاه‌های خارجی برای رقابت و دستورات تنظیم کننده در سراسر جهان، پایه‌های iOS را فرسایش داد. او افزود که عملکرد اپل موجب ناپایداری وضعیت iOS شد.

زاکربرگ گفت: “از میان پلتفرم‌های محاسباتی اصلی، اپل متمایز است. این تنها شرکتی است که یک کمپانی می‌تواند کنترل کند چه برنامه هایی روی دستگاه قرار می‌گیرند. من فکر نمی‌کنم پایدار یا خوب باشد، اپل آشکارا به دنبال منافع خود است. برای ارائه برنامه‌های خود به طور انحصاری از پلتفرم‌هایی که توسط رقبا کنترل می‌شود که با تضاد منافع رو به رو شده است.”

بیش از دو سال پیش، Epic اکوسیستم بسته اپل را به چالش کشید، زمانی که به اصطلاح “مالیات اپل” را با هدایت بازیکنان فورتنایت به خرید اقلام درون بازی با 30 درصد تخفیف از فروشگاهی خارج از کنترل اپل، دور زد. اپل با حذف فورتنایت از اپ استور تلافی کرد، که جرقه دادخواهی گسترده ضدتراست را برانگیخت.

آیا شرکت‌ها در همکاری با اپل دچار مشکل هستند؟

مدیرعامل فیسبوک

دادگاه‌ها در نهایت پرونده را عمدتاً به نفع اپل حل و فصل کردند، اما هیچ یک از طرفین به طور کامل از نتیجه راضی نبودند. هر دو درخواست تجدید نظر داده‌اند که همچنان در سیستم قضایی با مشکلاتی رو به رو است. در همین حال، فورتنایت به طور نامحدود از اپ استور ممنوع ماند و جریان درآمد Epic را از پلتفرم iOS حذف کرد.

رئیس سابق اعتماد و ایمنی توییتر ماه گذشته به تایمز گفت که اگر اپل یا گوگل توییتر را از هر یک بازارها ممنوع کنند، نتایج “فاجعه بار” خواهد بود. او معتقد است اپل و گوگل می‌توانند از این تسلط برای اعمال فشار روی تعدیل محتوا استفاده کنند. به عبارت دیگر، اگر محتوای تولید شده توسط کاربر به گونه‌ای تعدیل نشود که اپل یا گوگل با آن موافق باشند، تهدید به حذف برنامه می‌تواند انطباق و سانسور را مجبور کند.

در حالی که مقایسه قدرت دستکاری اپل و گوگل معتبر است، زاکربرگ از گفتن این موضوع که آنها از یک مدل تجاری استفاده می‌کنند کوتاهی نمود. مدیر Honcho متا خاطرنشان کرد: “گوگل ممکن است آنچه را که در فروشگاه گوگل پلی می‌رود کنترل کند، اما آنها همیشه این کار را انجام داده‌اند تا بتوانید فروشگاه‌های برنامه دیگر را بارگذاری کرده و مستقیماً با تولید کنندگان گوشی کار کنید.”

البته، شایان ذکر است که زاکربرگ به دلیل سیاست‌های شفاف تبلیغاتی اپل، در حال انتخاب است. در سال 2020، این شرکت تصمیم گرفت که توسعه‌دهندگان باید در مورد داده‌هایی که از کاربران آیفون جمع‌آوری می‌کنند و نحوه استفاده و اشتراک‌گذاری آن اطلاعات صادقانه‌تر و صریح‌تر باشند. فیسبوک بلافاصله به تبلیغ کنندگان هشدار داد که نتایج قوانین جدید اپل “فاجعه بار” خواهد بود.

فعلا مشتریان اپل با آن همکاری کرده و باید منتظر ماند تا در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید