مدودف باز هم هشدار هسته‌ای داد

  • کامنت
  • پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۱۷
    کد خبر :1047348
مدودف هشدار هسته‌ای

نایب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که هرگونه حمله اوکراین به سایت‌های پرتاب موشک در داخل روسیه با تسلیحات تامین‌شده توسط آمریکا و متحدانش، خطر پاسخ هسته‌ای مسکو را به دنبال خواهد داشت.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه است، گفت که برخی از فرماندهان ارتش اوکراین در حال بررسی حمله به سایت‌های پرتاب موشک در داخل روسیه با موشک‌های دوربرد غربی هستند.

وی نامی از فرماندهان و جزئیات بیشتری از این طرح ادعایی را فاش نکرد و هیچ واکنش فوری از سوی اوکراین به تهدید وی مشاهده نشد.

مدودف در تلگرام نوشت:

این به چه معناست؟ این فقط یک چیز دارد – آنها در خطر برخورد با بند ۱۹ اصول اساسی سیاست دولتی روسیه در زمینه بازدارندگی هسته‌ای هستند.

این را باید به خاطر داشت.

بند ۱۹ دکترین هسته ای ۲۰۲۰ روسیه شرایطی را مشخص می‌کند که تحت آن رئیس جمهور روسیه استفاده از سلاح هسته‌ای را در نظر می گیرد: به طور کلی به عنوان پاسخی به حمله‌ای با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی، یا به استفاده از سلاح‌های متعارف علیه روسیه زمانی که موجودیت دولت در معرض تهدید قرار گرفته است.

مدودف به طور خاص به نکته «g» بند نوزده اشاره کرد که به پاسخ هسته‌ای به حمله تسلیحات متعارف می‌پردازد.

وقتی صحبت از زرادخانه عظیم هسته‌ای روسیه به میان می‌آید، پوتین تصمیم‌گیرنده است، اما دیپلمات‌ها می‌گویند که دیدگاه‌های مدودف نشان‌دهنده تفکر جنگ‌طلب در سطوح بالای کرملین است که جنگ را یک مبارزه وجودی با غرب می‌داند.

منتقدان کرملین برخی از تهدیدهای هسته‌ای مدودف را در گذشته رد کرده و آن را تلاش برای جلب توجه یا منصرف کردن غرب از تامین تسلیحات بیشتر اوکراین دانسته‌اند.

ایالات متحده و متحدانش متعهد شده‌اند نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی دیگر به کی‌یف داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، روسیه و ایالات متحده با اختلاف، بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند: پوتین ۵۸۸۹ کلاهک هسته‌ای و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده حدود ۵۲۴۴ کلاهک هسته‌ای را کنترل می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید