مدارس تیزهوشان حذف می شوند؟

    کد خبر :181207

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت:‌ در حال اجرای اقداماتی برای افزایش کیفیت مدارس سمپاد هستیم برهمین اساس ممکن است تعداد مدارس کم شود اما این موضوع نیازمند همکاری رسانه‌ها است.

به گزارش افکارنیوز، فاطمه مهاجرانی درباره احتمال حذف آزمون مدارس سمپاد برای ورود به پایه هفتم اظهار کرد: در آسیب‌زا بودن آزمون‌های مدارس سمپاد هیچ تردیدی وجود ندارد و همه می‌دانیم که این آزمون‌ها برای دانش‌آموزان آسیب‌زاست اما واقعیت این است وقتی مجموعه‌ای را بیش از حد بسط می‌دهیم و تقاضای عمومی ایجاد می‌شود راه دیگری برای گزینش وجود ندارد.

وی افزود: اگر به‌جای 250 هزار داوطب 50 هزار نفر که واقعاً جزو استعدادهای برتر هستند، داوطلب ورود به مدارس استعدادهای درخشان باشند می‌توانیم راه‌های دیگری را برای گزینش آنها انتخاب کنیم اما در شرایط فعلی راه دیگری به‌جز برگزاری آزمون تستی نداریم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت:‌ در حال اجرای اقداماتی برای افزایش کیفیت مدارس سمپاد هستیم برهمین اساس ممکن است تعداد مدارس کم شود اما این موضوع نیازمند همکاری رسانه‌ها است هم‌اکنون اگر بگوییم تعداد مدارس تیزهوشان کم می‌شود این مسئله با واکنش منفی خانواده‌ها مواجه خواهد شد اما جامعه به این تعداد مدارس سمپاد نیاز ندارد.

مهاجرانی ادامه داد:‌ مدارس سمپاد نیاز جامعه بوده و وجود آنها الزامی است اما شرایط فعلی وضعیت مناسبی نیست، از سوی دیگر حذف آزمون به کیفیت مدارس آسیب بیشتری می‌زند و راه‌حل توسعه هوش‌های چندگانه است اما هم‌اکنون فقط بر هوش ریاضی و تحلیلی متمرکز شده‌ایم.

وی با تصریح به اینکه برخی مدارس سمپاد کیفیت لازم را ندارند، افزود: وقتی به‌یک‌باره تعداد مدارس سمپاد از 300 مدرسه به 700 واحد افزایش می‌‌یابد این بدین معنا نیست که تعداد تیزهوشان جامعه دو برابر شده‌ است بلکه فقط مدارس را دو برابر کرده‌ایم و مجبوریم دانش‌آموزانی را برای این مدارس جذب کنیم و معلمان هم با ملاک‌های کیفی سابق انتخاب نمی‌شوند و کارهای پژوهشی نیز با کیفیت انجام نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با ابراز اینکه هم‌اکنون بیشتر دانش‌آموزان سختکوش در مدارس سمپاد جذب می‌‌شوند تا تیزهوش‌ها، ادامه داد: یکی از مواردی که مدارس سمپاد را از سایر مدارس متمایز می‌کند، انجام پژوهش است اما هم‌اکنون برخی مدارس کیفیت کافی را ندارند به همین دلیل کیفیت‌بخشی به مدارس و تدوین شاخص‌های کیفی جزو سیاست‌های اصلی است.

مهاجرانی خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون جمعیت دانش‌آموزان تیزهوش 140 هزار نفر است، مگر یک جامعه چقدر تیزهوش دارد؟ بسیاری از دانش‌آموزان با سیستم دوپینگی وارد این مدارس می‌شوند و در حقیقت سطح هوش آنها متوسط به بالاست که از مدارس دولتی جدا می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید