مخالفت کمیسیون انرژی مجلس با تغییر در نحوه توزیع بنزین

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ۲:۵۰
    کد خبر :876479

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد، اکثریت اعضای این کمیسیون، زمان فعلی را برای تغییر در نحوه توزیع بنزین مناسب ندانستند.

مصطفی نخعی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در این جلسه میزبان جواد اوجی، وزیر نفت بودیم و پیشنهاد دولت درباره روش جدید توزیع یارانه بنزین مورد بحث و بررسی صورت گرفت.

وی بیان کرد: طبق گفته وزیر نفت قرار است ۱۵ تا ۲۰ لیتر سهمیه بنزین برای هر ایرانی در نظر گرفته شود. بر این اساس، برنامه کلی آن است که به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، این سهمیه بین تمام افراد جامعه تقسیم شود.

نخعی اظهار ادامه داد: وزیر نفت تأکید داشت که این طرح به صورت پایلوت در مناطق اعلام شده اجرایی شده و معلوم نیست قطعا در کل کشور اجرایی شود و ممکن است نتیجه اجرای طرح در مناطق پایلوت این باشد که اصلا اجرایی نشود. از سوی دیگر تاکید شد که این طرح به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان نیز سوالات و دغدغه‌های خود را درباره این طرح مطرح کردند. عمده اشکالی که به این طرح وارد شد، زمان اجرای طرح بود و با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد، اکثریت اعضای کمیسیون زمان فعلی را برای اجرای این طرح‌ مناسب ندانستند. افزایش قاچاق سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت این یارانه‌ها و ایجاد بازار سیاه در سامانه‌ای که قرار است برای خرید و فروش بنزین شکل گیرد، از جمله دیگر مسائلی بود که از سوی نمایندگان مطرح شد.

نخعی ادامه داد: ما معتقدیم که تغییر در توزیع یارانه بنزین یکی از تصمیماتی است که نیازمند تعامل و همفکری بین تمام بخش‌ها و مسئله‌ای فراقوه‌ای است و دولت نباید به تنهایی چنین تصمیمی را اتخاذ و اجرایی کند. اجرای این طرح نیازمند همفکری تمامی بخش‌هاست و پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی هم باید در این طرح دیده شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعلام شده که محل اجرای این طرح در جزیره قشم و کیش خواهد بود که نماینده این منطقه اعلام کرد این دو جزیره آمادگی لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد و باید در این تصمیم تجدیدنظر شود. به طور کلی و با توجه به ابهامات زیادی که درباره این طرح وجود داشت، درخواست کمیسیون انرژی از دولت آن است که طرح بازتوزیع یارانه بنزین را با نگاه دقیق‌تر ببیند و نباید با یک اقدام شتاب زده مشکلات جدی‌تری در کشور به وجود آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید