محرومیت خراسان رضوی از حق داشتن یک منطقه آزاد تجاری

    کد خبر :852066
محرومیت خراسان رضوی از حق داشتن یک منطقه آزاد تجاری

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: برخورداری از یک منطقه آزاد تجاری – صنعتی با وجود مرز گسترده، حق خراسان رضوی است که از این خطه دریغ شده است.

محمود سیادت افزود: تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری – صنعتی که برای مدت زیادی در دستور کار مراجع تصمیم گیر بود، اخیرا از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد موافقت قرار نگرفت.

وی بیان کرد: هرچند منطقه ویژه اقتصادی دوغارون برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد تجاری – صنعتی کاستی های زیادی دارد و هم اینک فقط و فقط در آن کار تخلیه، بارگیری و انبارداری انجام می شود؛ اما امکانات زیرساختی و روبنایی زیادی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری – صنعتی را دارد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد افغانستان گفت: هرچند باید سرمایه گذاری های زیاد و اقدامات بنیادی بسیاری در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون انجام گیرد اما مناطق آزاد تجاری – صنعتی دیگری در مناطقی با امکانات کمتر شکل گرفته است و به نظر می رسد حق داشتن یک منطقه آزاد تجاری از خراسان رضوی دریغ شده است.

سیادت اظهار امیدواری کرد که با تلاش بیشتر نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و مسوولان دولتی بتوان نظر مراجع تصمیم گیر را برای تبدیل حداقل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری – صنعتی جلب کرد.

وی سفر هفته گذشته استاندار خراسان رضوی به کابل و هرات را بسیار به موقع دانست و گفت: خوشبختانه در این سفر مشکلات حوزه مرزی و گمرکی در مرز مشترک افغانستان و خراسان رضوی مطرح شده است و امید است بزودی این مسائل با راهکارهای در نظر گرفته شده، حل شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این روزها شاهد ملاقاتهای متعددی از سوی کشورهای همسایه افغانستان مانند پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، چین و قطر هستیم که در حال برقراری ارتباط با طالبان هستند که ایران و بویژه خراسان رضوی نباید از این قافله عقب بماند.

سیادت اظهار داشت: ایران بیشترین ارتباط تجاری و فرهنگی و مراوده را با کشور افغانستان دارد و حتما برای تنظیم و تقویت این روابط بویژه در حوزه تجارت و رفع مشکلات مرزی، باید ارتباطاتی با حاکمیت جدید آن کشور ایجاد شود.

وی بیان کرد: سفر استاندار خراسان رضوی به کابل و هرات اتفاق خوبی بود و گویا قرار است مسوولان جدید کشور افغانستان نیز دیدارهایی را با مسوولان ایرانی در مرز داشته باشند که به طور قطع در رفع مشکلات مرزی تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه دوره جدید حاکمیت طالبان در افغانستان متفاوت از گذشته است، افزود: باید تعاملات لازم با آن کشور برای مراقبت از اقتصاد و تجارت انجام گیرد، هم اینک افغانستان بهترین ارتباط را با پاکستان ایجاد کرده است، ازبکستان درصدد برقراری پرواز مستقیم به افغانستان است و باقی کشورها نیز در پی ایجاد روابط جدید هستند و ما نباید از این فرصت غفلت کنیم.

به گزارش ایرنا، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

دوغارون، مهمترین مرز صادراتی ایران و مهمترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود، همچنین یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب و کریدور حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیا، دالان ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم و بزرگراه آسیایی است.

گمرک دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک های مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود.

فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد. این منطقه در ۱۵۰ کیلومتری شرق مشهد و ۱۵ کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید