محدودیت‌های جدید کرونایی در تئاتر

    کد خبر :888303
محدودیت‌های جدید کرونایی در تئاتر

روز دوشنبه ۲۵ بهمن چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز نهم خود را سپری کرد و طی این روز نمایش‌های متعدد به صحنه رفتند و پرونده اجراهای مسابقه صحنه‌ای جشنواره نیز بسته شد.

نهمین روز جشنواره با برگزاری نشست فرهنگ و هنر تاجیکستان در طبق دوم تالار وحدت همراه بود. در این نشست تعدادی از چهره‌های فرهنگی و هنری ۲ کشور اعم از سفیر تاجیکستان در ایران و سفیر ایران در تاجیکستان، هنرمندان تئاتر تاجیکستان و برخی هنرمندان تئاتر ایران همچون هوشنگ توکلی، مریم معترف، اردشیر صالح‌پور، علی عابدی و حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و همچنین محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی حضور داشتند.

جدا از سخنرانی‌های متعدد در این نشست، چند حاشیه نیز وجود داشت که یکی از آن‌ها بدون ماسک بودن برخی بازیگران تاجیکستانی در نشست بود که با ۲ نمایش «فردوسی» و «لعل بدخشان» در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشتند.

یکی دیگر از حاشیه‌های این نشست به شعرخوانی محمدتقی صابری سفیر ایران در کشور تاجیکستان مربوط بود. صابری که در طی سخنان خود چندین بیت شعر از شعرای مختلف را خواند، در بخشی که روی سخن‌اش با هنرمندان تاجیکستان مبنی بر وحدت ۲ ملت و با هم بودن آن‌ها بود، شعر «چه کسی می‌خواهد / من و تو ما نشویم / خانه‌اش ویران باد». وی در پایان این شعر را از سروده‌های سهراب سپهری دانست در حالی که حمید مصدق سراینده شعر «من اگر ما نشوم، تنهایم» است.

زمزمه‌های محدودیت‌های جدید کرونایی

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی نهمین روز خود را سپری کرد که روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد. این جشنواره به دلیل محدودیت کرونایی تعیین شده در پیک جدید شیوع ویروس کرونا، امکان استفاده از ۳۰ درصد سالن‌های خود را داشت.

به دلیل اینکه مشخص نبود آیا محدودیت‌های جدید کرونایی با پایان جشنواره تئاتر فجر و برای اجرای عمومی آثار نمایشی ادامه خواهد داشت یا نه، سایت‌های فروش بلیت تعدادی از آثار کار خود را با فروش ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن‌ها آغاز کردند.

اما روز دوشنبه ۲۵ بهمن زمزمه‌های اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی برای محدود کردن ظرفیت‌های سالن‌های تئاتر در اجرای عمومی آثار شنیده شد. هنوز مشخص نیست این محدودیت استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت سالن یا استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن است اما به احتمال زیاد یکی از این ۲ محدودیت اعمال خواهد شد.

به گزارش مهر، باید دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه زمانی وضعیت گروه‌های تئاتر را مشخص خواهد کرد تا هم گروه‌ها هم مخاطبان تئاتری بدانند که در روزهای باقیمانده سال ۱۴۰۰ با چه محدودیت‌های کرونایی مواجه می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید