محافظت از چشم‌ها در برابر این “امواجِ خطرناک”

    کد خبر :1002113
محافظت چشم‌امواجِ خطرناک

یک جراح و متخصص بیماریهای چشم با اشاره به آسیب‌های بسیار نور خورشید، بر استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها در برابر امواج نور خورشید تاکید کرد.

دکتر حمید آریایی تبار، با اشاره به عوارض خطرناک نور خورشید برای سلامت چشم‌ها، گفت: برای درک خطرات نور خورشید بر روی چشم‌ها، کافی است به اثرات آفتاب بر روی اشیایی که در اطرافمان قرار دارد، توجه کنیم. اشیایی که در طولانی مدت در برابر نور خورشید قرار می گیرند رنگ خود را به تدریج از دست داده و کم کم فرسوده شده و از بین می‌روند.

آریایی تبار گفت: نورخورشید همین آسیب را برای چشم‌ها به دنبال دارد، با این تفاوت که چشم‌ها می توانند خود را بازسازی کنند، اما این بازسازی هم حدی دارد، بنابراین باید به طور جد از چشم‌ها در برابر نورخورشید محافظت کرد.

وی در تشریح آسیب های نور خورشید بر روی چشم‌ها، گفت: نورخورشید از امواج الکترومغناطیسی با طول موج های متفاوت تشکیل شده و هر یک از این امواج آسیب های خاص خود را بر روی چشم دارد.

آریایی تبار گفت: امواج با طول موج کوتاه که اشعه فرابنفش(UV) درآن دسته قرار دارد، آسیب هایی بر روی چشم ایجاد می کنند، از جمله به پوست اطراف چشم آسیب زده و موجب ایجاد سرطان پلک چشم می شود. همچنین این اشعه می تواند به غدد اشکی چشم آسیب رسانده و موجب خشکی چشم ها شود که آن هم عوارض خاص خود را دارد.

این جراح و متخصص چشم با بیان اینکه در دریا و محیط های برفی انعکاس نورخورشید تشدید می شود، گفت: در این محیط ها اشعه فرابنفش خورشید می تواند حتی موجب سوختگی شدید قرنیه شود.

آریایی تبار با بیان اینکه امواج با طول موج بلند قدرت نفوذ بیشتری در چشم دارند، گفت: این امواج به داخل شبکیه چشم نفوذ کرده و در طولانی مدت آسیب های جبران ناپذیری به شبکیه وارد می‌کنند.

این متخصص چشم تصریح کرد: از جمله این آسیب‌ها این است که بر اثر تابش نورخورشید ذرات چربی در مرکز بینایی رسوب کرده و دید فرد را کاهش می دهند که این عارضه در افراد سالمند شایع است.

وی افزود: این امکان دارد که بسته به شدت تابش نور خورشید در طولانی مدت، زیرشبکیه خونریزی کرده و دید فرد در حد جدی کاهش پیدا کرده، طوری که فاصله نزدیک را هم مشاهده نکند. این عارضه در مناطق گرمسیر که شدت تابش نورخورشید زیاد است، شایع تر می باشد.

آریایی تبار گفت: با توجه به عوارض گفته شده افراد باید از عینک آفتابی برای محافظت از چشم ها در برابر نورخورشید استفاده کنند.

وی افزود: هرچه مقدار محافظت عینک در برابر اشعه UV بالاتر باشد، استفاده از آن برای سلامت چشم بهتر است و توصیه می شود دراین زمینه از چشم پزشکان و اپتومتریست های راهنمایی گرفته شود.

آریایی تبار خاطرنشان کرد: بطور معمول عینک های UV400 مناسب است و هرچه میزان محافظت در برابر اشعه فرابنفش بیشتر باشد، بهتر است.

وی در خصوص اندازه و رنگ عینک های آفتابی هم گفت: عینک باید بزرگ بوده و به خوبی حفره چشم را پوشش دهد، همچنین رنگ های تیره برای عینک آفتابی مناسبت‌تر است، چرا که با استفاده از این عینک ها، نور کمتری به چشم می‌رسد.

این متخصص چشم یاد آور شد: استفاده از عینک آفتابی برای تمام سنین ضروری است و برای کودکان از همان سن که در محیط باز در برابر نور خورشید قرار می گیرند، باید استفاده شود.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید