مبلغ زکات فطریه اعلام شده توسط مراجع تقلید

    کد خبر :44109

با نزدیک شدن به عید سعید فطر مراجع عظام تقلید با انتشار بیانیه هایی مبلغ زکات فطریه و کفاره روزه را اعلام کردند.

در اطلاعیه های این مراجع تقلید آمده است:

آیت الله العظمی سید علی خامنه ای

دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۶ را حداقل ۷۰۰۰ تومان اعلام کرد.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. براساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ی سه کیلو گندم، ۷۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هموطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. اما در هر صورت پرداخت حداقل ۷۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.

موعد پرداخت زکات فطره از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان تا ظهر روز عید است و برای کسانی که در نماز عید فطر شرکت می‌کنند،‌ بهتر است قبل از نماز عید این مبلغ را پرداخت و یا از مجموع اموالشان جدا کنند. اما با توجه به استفتای صورت‌گرفته از معظم‌له، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت‌های اینترنتی که وجوهات به صورت امانت دریافت می‌گردد، مانعی ندارد.

همچنین افرادی که خودشان فقیری را می‌شناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند، می‌توانند مبلغ فطریه را به او بپردازند. البته این افراد باید فقط طعام یا پول معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام و پول مثل لباس و وسایل منزل پذیرفته نیست. همچنین کسانی که از سادات نیستند نمی‌توانند زکات‌شان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین شخصی که سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمی‌تواند زکاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا که ملاک فرد پرداخت‌کننده است. همچنین فرد دریافت‌کننده اگر آقایی سید و فقیر باشد، او نمی‌تواند زکات فطره‌ی افراد غیر سید را دریافت کند.

همچنین مبلغ کفاره‌ی یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۰۰۰ تومان و کفاره‌ی یک روز قضای روزه‌ی عمدی، مبلغ ۱۲۰۰۰۰ تومان است.

آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی

بسمه تعالی

در پی سؤالات مکرر از مبلغ فطریه برای هر نفر، به اطلاع می رساند: فطریه هر نفر یک صاع( تقریبا ۳کیلو گرم ) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها می باشد، که باید به مستحق داده شود، و بنابر احتیاط واجب، این مقدار، از غذای معمول محل فرد باشد، و اگر پول یکی از اینها را هم به همان میزان بدهد، کافی است. بنابراین به حساب گندم به مبلغ ۶۰۰۰تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.

در مسأله۲۰۳۱ توضیح المسائل در مورد مصرف زکات فطره چنین بیان شده است: مشهور فرموده اند: مصرف زکات فطره، مصرف زکات مال(مسأله ۱۹۴۲)است، ولی احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود، و باید این فقیر شیعه دوازده امامی باشد، مگر این که مؤمنی پیدا نشود، در این صورت به غیر ناصبی هم می شود داد.

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران گرامی،‌ نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل است :

– مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

– کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.

– کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز می توانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

جهت اطلاع از سایر مسائل زکات فطره و کفاره به رساله عملیه معظم له مراجعه نمایید.

آیت الله العظمی یوسف صانعی

زکات فطره سال 1396 برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شش هزار تومان (6000 تومان) و بر‌اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست و یک هزار تومان (21000 تومان) اعلام ‌شده است.

کفاره روزه غیر‌عمد (با عذر شرعی) برای هر روز مبلغ دو هزار تومان (2000 تومان) است که باید به ‌صورت نان تهیه و پرداخت شود.

همچنین کفاره هر روزه عمد (معادل شصت روز) مبلغ یکصد و بیست هزار تومان (120000 تومان) است.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

از سوی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله العالی) میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.

بر اساس اعلام نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ شش هزار تومان (6,000 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان (15,000 تومان) و برنج ایرانی، مبلغ سی هزار تومان (30,000 تومان) اعلام شده است.(توجه داشته باشید طبق نظر معظم له در پرداخت زکات فطره افراد مخیرند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی و یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری الذمه خواهند شد ان شاء الله.)

کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز مبلغ دو هزار تومان (2,000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ یکصد و بیست هزار تومان (120,000 تومان) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله 1492 رساله توضیح المسائل آیة الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی

در آستانه حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به استفتایی، نظر خود را درباره میزان فطریه اعلام کردند.

پاسخ این مرجع تقلید به استفتاء میزان زکات فطره به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

1) مقدار فطریه سه کیلو گندم, برنج, خرما و مانند آن یا پول آن که در هر مکانی قیمت خاص خود را دارد.

2) فطریه کسی که اول مغرب شب عید (نه غروب) نانخور کسی محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عید بخورد کافی نیست بلکه باید نانخور او حساب شود. بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را می‌خورد و نانخور او محسوب نمی‌شود فطریه او بر میزبان واجب نمی‌شود.

3) کسی که پول فطریه را تا ظهر روز عید فطر ندارد قرض کردن بر او واجب نیست هر چند اگر قرض کند و اداء نماید صحیح است. البته اگر قرضی نکرده باشد, بعد از دریافت حقوق باید فطریه را بپردازد.

آیت الله العظمی اسدالله بیات زنجانی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

زکات فطره از واجباتی است که در امّت اسلام اختلافی دربارۀ آن وجود ندارد و روایات مستفیضه ‏ای که از طریق شیعه و سنّی وارد شده، بر وجوب آن دلالت دارند و همه‌ساله بر تمامی مکلّفین طبق شرایطی که در رسالۀ عملیه به آن اشاره شده است، واجب می‏شود و باید به مصرف مستمندان برسد.

پیرامون زکات فطره، روایات متعددی از اهل‌بیت(ع) آمده است که آثار زیادی دارد از جمله، انسان را از مرگهای ناگهانی در آن سال حفظ کرده و نجات می‏دهد، در بعضی روایات آمده است که تمامیت و کمال روزه ‏های ماه رمضان با زکات فطره است همچنان‎که تمامیت نماز با صلوات بر پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

میزان فطریه واجب بر هر نفر، سه کیلوگرم قوت غالب بوده و این قوت غالب برای افراد مختلف متفاوت است. برای مثال افرادی که در طول سال بیشتر برنج مصرف می کنند، بهتر است برای هر نفر سه کیلو برنج و یا قیمت معادل آن را بپردازند و یا اگر در طول سال بیشتر گندم مصرف می کنند، بهتر است سه کیلو گندم و یا قیمت معادل آن را بپردازند.

مکلفین در صورت شناخت افراد مؤمن تهی دست و مستمند جامعه که می تواند از همسایگان، اقوام و آشنایان نیز باشد، می توانند زکات فطره و یا مبلغ معادل آن را به ایشان برسانند و در غیر اینصورت، آن را در اختیار مرجع تقلید خود قرار دهند تا به مصارفش برسد.

لازم به توضیح است که مطابق نظر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی برای حفظ شأن و منزلت افراد، می توان زکات فطره را به آنان رساند و به زکات بودن این مبلغ یا جنس، اشاره ای نکرد.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

حجت الاسلام و المسلمین شمس مدیر دفتر حضرت آیت‎الله العظمی نوری همدانی«مد ظله» از اعلام مبلغ زکات فطره و کفاره روزه‌ سال 96 از سوی معظم‎له خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس، مدیر دفتر حضرت آیت‌ الله ‎العظمی نوری همدانی«مد ظله» بیان داشتند: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات به اطلاع می‌رساند طبق نظر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته پرداخت قیمت 3 کیلو از گندم که شش هزارتومان است کفایت می‌کند.

وی افزود: چون از نظر معظم‌له قوت غالب قشری از انسان‌ها میزان است و اما اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد هر نوع از برنج باشد کافی است همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز 2.000 تومان و عمدی 120.000تومان معین شود.

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی

دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی اعلام کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، مبلغ 6000 تومان بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین شده است.

این مبلغ در مناطقی که قیمت گندم بیش از حدود ۱۷۰۰ تومان است باید بر مبنای یک صاع(تقریبا سه کیلو و ششصد گرم) برای هر نفر محاسبه شود.

کفاره افطار غیر عمدی برای هرروز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 1500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 90000 تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

بنا بر نظر معظمٌ له، کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد. مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است ولی احتیاط مستحب آن است زکات فطره فقط به مصرف مساکین شیعه یعنی فقرایی که بسیار نیازمندند، برسد.

آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی

نرخ کفاره و زکات فطره توسط دفتر معظم له به این شرح اعلام گردید:

کفاره غیر عمد برای هر روز به مقدار 750گرم می باشد که به پول رایج مملکت میانگین آن در حدود دو هزار تومان پول نان برای فقرا است.

کفاره عمد هم برای هر روز سیر کردن شصت فقیر می باشد که نرخ میانگین ان به پول رایج مملکت در حدود دویست هزارتومان برای شصت فقیر می باشد.

زکات فطره از گندم به مقدار سه کیلو می باشد که میانگین قیمت آن به نرخ رایج مملکت در حدود شش هزار تومان است و از برنج هم بر اساس نوع برنج مصرفی به مقدار سه کیلو می باشد که نرخ میانگین آن در صورت استفاده از برنج خارجی در حدود پانزده هزار تومان و در صورت استفاده از برنج داخلی خوب در حدود سی هزار تومان می باشد.

آیت الله العظمی جعفر سبحانی

بسمه تعالی

به اطلاع مؤمنین گرامی می‌رساند؛ بر اساس فتوای آیت الله العظمی سبحانی (مدّظله العالی) میزان زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ شش هزار تومان (6,000 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان (15,000 تومان) و برنج ایرانی، مبلغ سی هزار تومان (30,000 تومان) می باشد.

کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز مبلغ دو هزار تومان (2,000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ یکصد و بیست هزار تومان (120,000 تومان) است.

لازم به ذکر است بر اساس مسأله 1639 توضیح المسائل معظم له:

کسى که موقع غروب یعنى قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

آیت الله العظمی آیت الله عباس محفوظی

بر اساس اعلام نظر آیت الله العظمی محفوظی (دامت‌برکاته)، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شش هزار تومان (۶٠٠٠ تومان) و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان (١۵٠٠٠ تومان) و برنج ایرانی، مبلغ سی هزار تومان (٣٠٠٠٠ تومان) اعلام شده است.

همچنین کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز مبلغ هزاروپانصد تومان (١۵٠٠ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، کفاره روزه عمد نیز برای هر روز مبلغ نود هزار تومان (٩٠٠٠٠ تومان) است.

لازم به ذکر است که بنابر مسأله ١۵۵٩ رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله‌العظمی محفوظی، زکات فطره بر تمام کسانى که موقع رؤیت شدن هلال ماه شوال بالغ، عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده شخص دیگر نیست‌‌، واجب است؛ یعنى باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، به‌ازاى هرنفر یک صاع طعام (‌‌تقریباً سه کیلو‌‌) از گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها، از چیزهایى که خوراک بیشتر مردم است، به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم‌له، انسان باید فطره کسانى را که در غروب شب عید فطر نان‌خور او حساب مى‌‌شوند، بدهد، کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.

آیت الله العظمی قربان علی محقق کابلی

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی و تبریک پیشاپیش فرارسیدن عید سعید فطر

طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (مدظله العالی) کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل است و فقیر نمی باشد؛ باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، به ازای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا کشمش یا خرما یا برنج و مانند اینها می ­باشد باید آن را به فقراء بدهند؛ و ذوی الارحام و اهل علم اولویت دارند و اگر قیمت آن را در افغانستان از قرار هر نفر (80 افغانی) و در ایران (6000 تومان) به فقراء بدهند نیز کفایت می­ کند. کسانی که قوت غالب آنها در سال برنج است بهتر است برنج و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

میزان کفاره تأخیر برای هر روز 750 گرم طعام است و اگر قیمت آن در افغانستان (30افغانی) و در ایران (2000 تومان) را نیز به فقرا پرداخت نمایند و فقراء را در تهیه طعام وکیل بگیرند هم کفایت می­ کند.

کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می­ کنند، اگر زکات فطره را به فقراء شیعه آن کشورها بدهند به قیمت آنجا حساب کنند، و اگر فقیر در محلشان نباشد می­ توانند بعضی را در افغانستان یا ایران وکیل بگیرند تا از طرف آنها زکات فطریه­ ی شان را به فقرا­ء موجود در افغانستان یا ایران پرداخت نمایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید