میزان فطریه 1401 از نظر مراجع عظام تقلید

    کد خبر :906257

هرسال با نزدیک شدن به عید سعید فطر، مراجع تقلید میزان فطریه را اعلام می کنند. امسال نیز میزان فطریه که بر اساس قوت غالب افراد باید پرداخت شود، توسط مراجع عظام تقلید مشخص شده است.

بازتاب- فطریه که در عید فطر پرداخت می شود، بخش معینی از مال است که در پایان ماه مبارک رمضان و شب عید فطر کنار گذاشته می‌شود تا با هدف رفع نیاز مستمندان به کار گرفته شود. میزان فطریه که از اعمال واجب هر مسلمانی به شمار می رود، هر سال از سوی دفاتر مراجع تقلید اعلام می شود.

مبلغ فطریه 1401 طبق نظر مراجع عظام به شرح زیر است:

آیت الله خامنه ای
در اطلاعیه دفتر آیت الله خامنه ای آمده است:
فطریه در سال جاری برای هر نفر و بر اساس قیمت سه کیلو گندم ۴۰ هزار تومان است.


این دفتر همچنین درباره کفاره غیرعمدی روزه های ماه مبارک رمضان نیز اعلام کرد، کفاره باید به صورت طعام پرداخت شود .
البته دفتر مقام معظم رهبری در قم به ازای کفاره هر روز، ۸ هزار تومان امانت می‌گیرد تا آن را به طعام تبدیل کرده و به نیازمندان برساند.

آیت‌الله‌سیستانی
در اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ سیستانی به تقلید آمده است:


از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (۲۲۵) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، شصت (۶۰) هزار تومان تعیین شده است.

 

آیت الله مکارم شیرازی
بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان (۴۰۰.۰۰۰ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان (۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال) اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.


کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان (۸۰.۰۰۰ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان (۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال) است.

بیشتر بخوانید:

اعلام روش‌های پرداخت فطریه در تهرانبرگزاری نماز عید فطر در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کروناجمع آوری ۱۲۶ میلیارد تومان فطریه توسط بهزیستی

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
در ضمن بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

آیت الله جوادی آملی
در اطلاعیه دفتر آیت الله جوادی آملی تقلید آمده است:
مبلغ فطریه برای هر نفر حدود سه کیلو گندم ، جو ، برنج ، خرما، کشمش و مانند آن ها؛ یا قیمت آن هاست که در هر مکانی ، قیمت خاص خود را دارد.


همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد (گندم) روزی 8000 تومان و کفاره عمد روزی 480.000 تومان تعیین شده است.

آیت الله شبیری زنجانی
در اطلاعیه دفتر آیت الله شبیری زنجانی تقلید آمده است:
شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و غیره) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.


با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.
طبق اطلاعیه، آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار اعلام کرد.

آیت‌الله‌ نوری همدانی
در اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی تقلید آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین ومؤمنات، میزان زکات فطره ازسوی دفتر مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به شرح ذیل اعلام شد:


شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید که مؤمنین درپرداخت یکی از آن مخیر می باشند.

آیت الله مظاهری
در اطلاعیه دفتر دفتر آیت‌الله‌ مظاهری تقلید آمده است:
۱) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقير نيستند، برای خودشان و اشخاص تحت تكفّل، به‌‌ازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول يكى از اينها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

 


این مبلغ برای گندم در اغلب مناطق کشور حدود چهل هزار تومان توسط کارشناسان مربوطه برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محلّ زندگی خود بپردازند.
۲) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.
۳) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.
۴) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر كارگران، كارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.
۵) كسى كه نماز عيد فطر مى‏ خواند، مستحب است زكات فطره را پيش از نماز عيد بدهد و اگر نماز عيد نمى ‏خواند، مى‏ تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخير اندازد.

آیت‌الله‌صافی گلپایگانی
در اطلاعیه دفتر دفتر آیت‌الله‌ لطف‌الله صافی گلپایگانی تقلید آمده است:
مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.


کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.
کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

آیت‌الله‌ سبحانی
در اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ سبحانی تقلید آمده است:
کسی که موقع غروب یعنی قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که تقریباً سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.


پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت‌الله سبحانی به اطلاع می‌رساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند اینها است، مکلّف است پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد، محاسبه کرده و به فقیر بپردازد.
میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان است.

آیت‌الله‌ وحید خراسانی
در اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ وحید خراسانی تقلید آمده است:

باسمه‌تعالی
پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٣ به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
دفتر معظم له زکات فطره -به حساب گندم- را براى هر نفر به مبلغ ٤٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.
مؤمنین در صورت داشتن سوال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید