ماده حیاتی برای عملکرد مطلوب مغز

    کد خبر :924922

 حدود ۶۰ درصد از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بدن شما آب را برای سلول ها، برای احشا و برای بافت‌ها نیاز دارد تا بتواند دما را کنترل و دیگر کارکرد‌های طبیعی بدن را اجرا کند. از آنجا که بدن شما از طریق تنفس، تعریق و گوارش، آب از دست می‌دهد، مهم است که با نوشیدن مایعات و خوردن غذا که حاوی آب است، دوباره آب به دست آورد.
مقدار آب مورد نیاز شما به عوامل متعددی بستگی دارد؛ بنا به اعلام محققان کلینیک مایو در آمریکا آب و هوایی که شما در آن زندگی می کنید، میزان فعالیت جسمی شما و اینکه آیا بیماری خاصی دارید یا خیر، در این زمینه تعیین کننده اند.

در اینجا، دلایلی را که نشان می‌دهند چرا آب برای تندرستی، اهمیت دارد می‌خوانیم:

یک: آب از بافت ها، نخاع و مفاصل شما محافظت می‌کند

آب، علاوه بر رفع تشنگی و تنظیم دمای بدن، کار‌های مهم دیگری نیز انجام می‌دهد؛ این مایع، بافت‌ها را مرطوب نگاه می‌دارد؛ می‌دانید اگر چشم ها، بینی یا دهان شما خشک شود چه روی می‌دهد؟ مرطوب نگاه داشتن بدن شما به بدن کمک می‌کند در بخش‌های حساس همچون خون، استخوان‌ها و مغز دچار مشکل نشوید؛ به علاوه، آب از نخاع شما محافظت می‌کند و به عنوان عامل روان کننده در مفاصل عمل می‌کند.

دو: آب به شما کمک می‌کند مواد زاید را دفع کنید
رساندن مقادیر کافی آب به بدن، برای دفع مواد زاید از طریق تنفس، ادرار یا مدفوع مهم است. آب به کلیه‌های شما کمک می‌کند از طریق خون، مواد زاید را دفع کنند و عروق خونی کلیه را باز نگاه می‌دارد تا خون بدن، تصفیه شود.
آب همچنین برای جلوگیری از یبوست لازم است؛ البته بنا به اعلام محققان دانشگاه روچستر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مقادیر زیادی آب، یبوست را درمان می‌کند.

سه: آب به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند
آب برای سلامت دستگاه گوارش لازم است. آب به تجزیه شدن غذا کمک می‌کند و به مواد مغذی اجازه می‌دهد جذب بدن شما شوند. پس از نوشیدن آب، روده بزرگ و کوچک، آن را جذب می‌کنند و به این طریق، آب وارد خون می‌شود و در تجزیه ریز مغذی‌ها نقش دارد. همزمان با جذب آب در روده بزرگ، مدفوع از حالت مایع به جامد تغییر شکل می‌دهد. آب همچنین برای کمک به هضم فیبر‌های محلول لازم است و به این روش، فیبر‌ها به شکل ژله در می‌آیند.

چهار: آب از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند
بدن شما هنگامی که ورزش سنگین انجام می‌دهید، یا در گرما، عرق می‌کنید یا دچار تب می‌شوید یا دچار بیماری شدیدی می‌شوید که بر اثر آن، اسهال یا استفراغ دارید، آب از دست می‌دهد. اگر بدن شما به هر یک از این دلایل آب از دست دهد باید میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید تا مشکلات شما برطرف شود. همچنین مصرف آب برای رفع برخی مشکلات از جمله عفونت‌های مثانه یا سنگ‌های دستگاه ادراری توصیه می‌شود.
زنان باردار یا مادران شیرده نیز برای تامین آب مورد نیاز خود باید با پزشک خود مشورت کنند.

پنج: آب به حفظ کارکرد مطلوب مغز کمک می‌کند
آیا احساس منگی می‌کنید؟ کمی آب بنوشید. تحقیقات نشان می‌دهد کم آبی بدن، قدرت حافظه، تمرکز و انرژی را کاهش می‌دهد. از آنجا که آب ۷۵ درصد از وزن مغز را تشکیل می‌دهد بنابراین برای حفظ تعادل و کارکرد مطلوب مغزی، بسیار حیاتی است.

شش: آب دستگاه قلبی عروقی شما را سالم نگاه می‌دارد
آب، بخش بزرگی از خون را تشکیل می‌دهد. بر اساس یادداشت دائره المعارف بریتانیکا، حدود ۹۰ درصد از حجم پلاسمای خون را آب تشکیل می‌دهد. اگر بدن شما کم آب شود خون غلیظ و غلیظ‌تر می‌شود و ممکن است در این شرایط، تعادل الکترولیت‌ها بر هم خورد. کم آبی همچنین ممکن است به کاهش حجم خون بیانجامد که به دنبال آن، فشار خون کاهش می‌یابد و ممکن است احساس گیجی یا منگی به شما دست دهد.

هفت: آب به شما کمک می‌کند تغذیه سالم تری داشته باشید

آب ممکن است ساده باشد، ولی قدرتمند است. در مطالعه‌ای بر روی ۱۸ هزار و ۳۰۰ بزرگسال آمریکایی، کسانی که روزانه فقط یک درصد آب بیشتری مصرف می‌کنند کالری کمتری مصرف خواهند کرد و میزان مصرف روغن اشباع، قند، سدیم و کلسترول نیز در آنان کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه هاروارد در اینترنت، آب به شما احساس سیری می‌دهد به ویژه هنگامی که آن را پیش از غذا میل کنید.

چقدر آب نیاز دارید؟

دانشمندان در کلینیک مایو می‌گویند مردان روزانه ۳ لیتر و ۷۰۰ سی سی (معادل ۱۵ و نیم فنجان) و زنان روزانه ۲ لیتر و ۷۰۰ سی سی (معادل ۱۱ و نیم فنجان) مایعات باید مصرف کنند که این مایع از طریق آب، نوشیدنی‌ها به طور کلی و غذا (از جمله میوه وسبزیجات) به دست می‌آید.

میزان مصرف آب شما باید به قدری باشد که رنگ ادرار شما، زرد کم رنگ یا زرد بسیار ملایم باشد که در این صورت می‌توان گفت میزان مصرف آب شما، در حد طبیعی است. اگر رنگ ادرار، زرد پررنگ باشد، یعنی دچار کم آبی هستید.

برنا/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید