ماجراهای تمام نشدنی علی باقری و اصول تشریفات دیپلماسی؛ این قسمت پشت کردن به پرچم مقدس کشورمان

    کد خبر :857214

 علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان که به تازگی در این سمت منصوب شده است، در همین ایام کوتاه با حواشی فراوانی در رابطه با آداب و اصول دیپلماسی به ویژه در حوزه تشریفات رو به رو شده است؛ حواشی مهمی که البته در مورد آنها نظرات متفاوتی وجود دارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- به تازگی و در دیداری که علی باقری با وزیر امور خارجه بلژیک در بروکسل داشته است، تصویری توسط دوربین عکاسان ثبت و در رسانه ها منتشر شد که انتقادات فراوانی را نسبت به معاون سیاسی جدید وزارت امور خارجه به وجود آورد.

در این تصویر که در کاخ اگمونت ثبت شده است، مشاهده می شود که تئودورا گنتزیس، دبیرکل وزیر خارجه پادشاهی بلژیک در کنار پرچم بلژیک ایستاده است، اما از آنسو علی باقری معاون وزیر خارجه کشورمان بدون توجه به اصول تشریفات و زبان بدن رو به رو پرچم مقدس کشورمان ایستاده و اجازه ثبت تصویر پرچم ایران در عکس را نداده است.

انتشار این تصویر در فضای مجازی و رسانه ها انتقادات فراوانی را علیه این مقام مسئول کشورمان به وجود آورده است و همانطور که اشاره شد برخی این اقدام را ناشی از بی توجهی و ناآگاهی وی نسبت به اصول تشریفات و زبان بدن عنوان کردند.

این اتفاق البته تنها حاشیه سفر اخیر علی باقری به بروکسل نبود و به او در این سفر همچنین انتقاداتی در مورد قرار دادن خودکار در جیب کت و نیز نحوه بستن دکمه های کت وارد شد.

حواشی مورد اشاره زمانی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و اصرار برخی مبنی بر ناآگاهی او و یا تیم تشریفات به این نوع مسائل را جدی تر کرد که دیدیم در هفته های گذشته نیز تصویری از همین مقام مسئول با پرچم برعکس کشورمان روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

به طور مشخص در تاریخ 13 مهرماه سال جاری نیز پرچم ایران در دیدار معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان با همتای پاکستانی خود به صورت وارونه قرار گرفته بود و هر چند این اتفاق با اعتراض هیئت دیپلماتیک ایران روبرو شد اما نشستن باقری کنی معاون پشت میزی با پرچم وارونه ایران نوعی بی توجهی به مسائل مهم دیپلماتیک محسوب شد و انتقادات فراوانی را در کشور علیه او به همراه داشت.

البته با انتشار این نوع انتقادات برخی از مدافعان و تیم رسانه ای منتسب به علی باقری و گفتمان وی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلاش می کنند این نوع رفتار عجیب دیپلماتیک را امری طبیعی و مرسوم میان مسئولان وزارت خارجه ایران قلمداد کنند و برای اثبات ادعای خود در حال انتشار تصاویری از وزرای خارجی قبلی کشورمان در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر هستند.

با این حال موضوع مهم در این باره که نباید نسبت به آن غافل شد این است که رخ دادن چنین اشتباهاتی در گذشته حتی اگر واقعاً اتفاق افتاده باشد، دلیل و بهانه خوبی برای تکرار چنین رفتاری در دوران جدید نیست.

البته نکته مهم دیگر نیز آن است که چه بسا به واسطه حجم زیاد کار، شخص معاون سیاسی دقت کافی برای در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی را نداشته باشد، اما اینجا نمی توان از کوتاهی رئیس تشریفات و سایر مسئولان همراه به سادگی عبور کرد.

به هر صورت تکرار چنین خطاهای فاحشی آن هم در بازه زمانی کوتاه نگران کننده است و باید دستگاه خارجی کشورمان با جدیت نسبت به اینگونه رفتار حساس باشد و جلوی تکرار آنها را بگیرد؛ انتظاری که زمان در مورد انجام و یا عدم انجام آن قضاوت خواهد کرد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مرتضی الف گفت:

    گر چه مطمئنم که پیامم درج نمیشود اما می نویسم.چند روز پیش کره زمین را به یک از اعضا طالبان نشان دادند و از او خواستند نقشه افغانستان را پیدا کند. او توانایی یافتن نقشه کشورش را نداشت گر چه شاید اصلا افغان نبوده باشد.اما این رفتار باقری نشان از عدم اطلاعش از عرف دیپلوماتیک دارد. خودکار بیک را در جیب کت که مخصوص قرار دادن پوشت لباس است و بستن یک دکمه از دو دکمه کت نشان از آن دارد که او حتی آداب لباس پوشیدن را هم ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید