لایحه «پلیس اطفال» در چند قدمی تصویب

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰
    کد خبر :793515

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: لایحه پلیس اطفال در کمیسیون لوایح دولت نهایی شده است و امیدواریم در روزهای پایانی سال ۹۹ و یا در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ در دولت تصویب شود چراکه می‌تواند بخش مهمی از آسیب‌های وارده به اطفال را مدیریت کند.

معصومه ابتکار در آئین تقدیر از کارکنان اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در سراسر کشور که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان از جمله قوانین پیشرو و جامع است که به حقوق کودک و نوجوان توجه دارد و بهزیستی، اورژانس اجتماعی و پلیس اطفال در آن نقش کلیدی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به نقش حائز اهمیت لایحه “حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت” در پیشگیری از خشونت علیه زنان، ادامه داد: دولت دوازدهم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را تصویب و حدود دو ماه قبل جهت طی تشریفات به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد اما همچنان خبری از اعلام وصول آن توسط مجلس نشده است. از مجلس تقاضای تسریع در اعلام وصول این لایحه را داریم چراکه این لایحه گامی استوار در جهت مقابله با خشونت علیه زنان است.

به گفته ابتکار، تاسیس اورژانس اجتماعی شبکه بزرگ مراکز مداخله در بحران به دولت‌های هفتم و هشتم باز می‌گردد که از آن زمان نیز عده‌ای با چنین رویکردی موافق نبودند اما با حمایت دولت و پشتکار فعالان این عرصه، این کار شکل گرفت.

وی افزود: به جرات می‌گویم امروزه ایران به نسبت سایر کشورها یکی از پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین شبکه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی را داراست. مراکز مداخله در بحران و مراکزی که بهزیستی با نگاه خانواده محوری ایجاد کرده است همگی به حفظ سرمایه‌های اجتماعی و مقابله با آسیب کمک می‌کنند.

ابتکار با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین مامن تام آحاد جامعه است، گفت: خانواده محل پرورش استعدادها و حفظ حقوق آحاد جامعه است. اگر خانواده کارکرد حمایتی خود را به خوبی انجام دهد و احترام متقابل و حقوق انسانی و… در آن رعایت شود دیگر شاهد چنین آسیب‌هایی نخواهیم بود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه “خانواده” از جمله مهم‌ترین موضوعات دولت دوازدهم بوده است، تصریح کرد: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تصویب شاخص‌های خانواده و تنظیم سیاست‌های اجرایی تمامی دستگاه‌ها در این دولت که به زودی به عنوان دولت دوستدار خانواده اعلام می‌شود، در تلاش بوده است به حقوق خانواده توجه کند.

وی ادامه داد: بیش از سه سال است با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد سطح کشور در تلاشیم به تحکیم و تقویت خانواده و به کاهش آسیب‌های اجتماعی و بحران کمک کنیم. دولت دوازدهم در ظرفیت سازی گام‌های موثری برداشته است و توانسته سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌هایی که با سازمان بهزیستی و معاونت زنان همکارند را تقویت کند.

ابتکار معتقد است: ما ثروت عظیمی از نیروهای داوطلب را داریم که در مسائل مهمی نظیر گفتگوی ملی خانواده و … با معاونت زنان همکاری می‌کنند. معاونت زنان برای بیش از ۲۲۰۰ تشکل و سازمان مردم نهاد در راستای حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی دوره توان افزایی برگزار کرد.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، این معاونت در راستای حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی دوره‌های تخصصی توان افزایی را برای تشکل‌هایی که در عرصه خانه‌های امن فعالیت می‌کنند برگزار کرده است.

وی ادامه داد: تا کنون توانسته‌ایم در ۲۲۰۰ نقطه پر آسیب کشور که با همکاری سازمان‌های مردم نهاد شناسایی شده‌اند با برگزاری برنامه ارتقای تاب آوری اجتماعی تسهیل گران تخصصی تربیت کنیم. با مخاطب قرار دادن زنان به عنوان محور خانواده حداقل ۸۰ هزار نفر در این طرح آموزش دیدند.

ابتکار افزود: در ۳۱ استان کشور سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در حال اجراست که یکی از محورهای مهم آن حمایت از اورژانس اجتماعی است. با افتخار از اورژانس اجتماعی حمایت می‌کنیم چراکه یکی از موثرترین ساز و کارهای مداخله در آسیب‌های اجتماعی است که نیاز به تقویت دارد.

وی در پایان گفت: تلاش خواهیم کرد این سازمان و شبکه با بهترین کیفیت خدمات خود را انجام دهد چراکه کارکنانی شریف، دلسوز و با انگیزه‌های متعالی در این شبکه کار می‌کنند.

منبع: ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید