لاریجانی: برای منتفی شدن استیضاح، فقط یک راه وجود دارد: «همه متقاضیان» امضایشان را پس بگیرند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ۹:۲۹
    کد خبر :341518

جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز – چهارشنبه – در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش انتخاب، تقاضای استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه گذشته با ۴۰ امضا اعلام وصول شد.

وی پیش از این در ۲۲ اسفند ۹۶ نیز با تقاضای ۲۴ نماینده در مجلس استیضاح شد، اما باردیگر با رای میلیمتری موفق به کسب رای اعتماد مجلس شد.

مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جامی، امیر خجسته، اکبر رنجبرزاده، محمود شکری، محمود نگهبان سلامی، محمدرضا پورابراهیمی، علی رستمیان امروز در موافقت با استیضاح تعاونی صحبت می‌کنند.

لاریجانی: منتفی‌شدن استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکان‌پذیر است
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ – ۰۹:۱۹

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «در جریان اعلام وصول و بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روال قانونی انجام شده» در عین حال گفت که منتفی شدن این استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکان‌پذیر خواهد بود.

عبدالحمید خدری در آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی (چهارشنبه) در تذکری با استناد به ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: متاسفانه بدعتی در مجلس پایه‌گذاری می‌شود که بسیار خطرناک است. اجازه دهید رییس کمیسیون اجتماعی توضیح دهد که آیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به کمیسیون دعوت کرده یا نه؟ چرا که آیین‌نامه در مورد بررسی استیضاح در کمیسیون تصریح دارد و این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به خاطر حرمت و شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی نگذارید استیضاح برگزار شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: طبق آیین‌نامه اگر ۱۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کنند این استیضاح حتما باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و وزیر هم طی ۱۰ روز در مجلس شورای اسلامی حاضر شود. در آیین‌نامه هیات رییسه موظف شده استیضاح را به کمیسیون ارجاع دهد و کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از وزیر و استیضاح‌کنندگان جلسه بررسی را برگزار کنند. اگر بعد از یک هفته استیضاح‌کنندگان منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی مطرح خواهد شد.

لاریجانی با بیان این که تقاضای استیضاح بیش از یک ماه قبل مطرح شده، گفت: با این وجود کمیسیون جلسه‌ای نگذاشت. معمولا روال ما این است که اگر کمیسیون گزارش نداد و استیضاح‌کنندگان هم پیگیری نکردند ما این را حمل بر حل مساله و موضوع را دنبال می‌کنیم. به هر حال کمیسیون اجتماعی در زمان مقرر به ما گزارش نداد و استیضاح‌کنندگان هم آمدند گفتند کمیسیون موضوع را بررسی نمی‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من با رییس کمیسیون اجتماعی صحبت کردم و گفتم فوری جلسه بگذارید و گرنه من موظفم آیین‌نامه را به اجرا بگذارم و آن را در دستور کار بگذارم. اما استیضاح‌کنندگان گفتند که موضوع در کمیسیون مطرح نشده و ما آیین‌نامه را دقیق اعلام کردیم.

لاریجانی در پایان با بیان این‌که مشابه این اتفاق قبلا هم افتاده است، گفت: استیضاح‌کنندگان آمدند و جمع شدند و گفتند حق ما ضایع می‌شود لذا ما استیضاح را اعلام وصول کردیم حتی موردی پیش از آن وجود داشت که موضوع در کمیسیون مطرح شده بود و وزیر به ما نامه نوشت که من همه حرفم را نزدم، اما ما حق را به نمایندگان دادیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیات رییسه این موضوع را در جلسه روز گذشته بررسی کرده، اظهار کرد: فقط یک راه وجود دارد و آن این‌که همه متقاضیان امضایشان را پس بگیرند. تنها در این صورت متنفی شدن استیضاح امکان‌پذیر است.
استیضاح کنندگان از سخنرانی علیه ربیعی امتناع کردند
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ – ۰۹:۰۲

استیضاح کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای جلسه استیضاح حاضر به سخنرانی علیه علی ربیعی نشدند و هیچکدام به جایگاه هیات رییسه مجلس نرفتند.

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در ابتدای جلسه علنی امروز – چهارشنبه – مجلس در تذکری با استناد به ماده 223 آیین نامه داخلی گفت: احساس می کنم در مجلس بدعتی بسیار خطرناک درحال پایه گذاری است.
وی افزود: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس باید پنج دقیقه توضیح دهد که آیا وزیر تعاون را به این کمیسیون دعوت کرده است یا خیر، زیرا برطبق آیین نامه داخلی تقاضای استیضاح ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی بررسی شود.
پس از این تذکر، علی لاریجانی رییس مجلس اسامی مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی از سخنرانان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را چندین بار اعلام کرد و از آنان خواست که در موافقت با استیضاح سخن بگویند ولی هیچکدام از آنها به جایگاه نرفتند.
رییس مجلس نیز خطاب به این استیضاح کنندگان گفت: هر کدام از شما که می خواهد بیاید و صحبت کند اما بازهم هیچ نماینده ای نرفت.
لاریجانی تاکید کرد: آیا استیضاح را پس گرفتید که استیضاح کنندگان اعلام کردند خیر ، پس رییس مجلس از آنها سوال کرد که چرا به جایگاه نمی آید و صحبت نمی کنید.
در این زمان سخنگاه (محل سخنرانی نمایندگان ) مجلس بسیار شلوغ شد اما هیچکدام از آنها حاضر به سخنرانی درموافقت با استیضاح نشدند.
در ادامه رییس مجلس از نمایندگان خواست که به صندلی های خود بازگردند و خطاب به خبرنگاران گفت: لطفا جلسه را ترک کنید.
در این زمان لاریجانی اعلام تنفس کرد و از خبرنگاران که جلسه را ترک کنند.
مجلس هم اکنون برای دقایقی اعلام تنفس کرد.
احتمال منتفی شدن استیضاح /جلسه استیضاح متوقف شد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ – ۰۸:۴۷

در حالی که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده بود موضوع احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح شد.

در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی در مورد استیضاح وزیر کار و عدم بررسی استیضاح در جلسه کمیسیون احتمال منتفی شدن این استیضاح مطرح شد.

برهمین اساس علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دقایقی اعلام تنفس کرد تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید