قیمت نفت برنت از مرز 91 دلار عبور کرد

    کد خبر :885398
قیمت نفت برنت از مرز 91 دلار عبور کرد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه صعود کرد و روند افزایشی روز گذشته را که تحت تاثیر هجوم سرمای شدید به بخشهای وسیعی از آمریکا داشت، ادامه داد.

بهای معاملات نفت برنت ۳۴ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۱ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه یک دلار و ۱۶ سنت صعود کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۶ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۹۰ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا شب گذشته با دو دلار افزایش قیمت بسته شده بود و برای نخستین بار از ششم اکتبر سال ۲۰۱۴ از مرز ۹۰ دلار عبور کرد.

هر دو شاخص به سوی ثبت هفتمین رشد هفتگی متوالی پیش می روند.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، وست تگزاس اینترمدیت پس از ورود سرمای قطبی به تگزاس و مختل شدن تولید نفت در منطقه پرمیان باسین، به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.

طوفان زمستانی عظیمی که روز پنج شنبه بخشهای وسیعی از مرکز و شمال شرق آمریکا را فراگرفت و رفت و آمد را دشوار کرد، باعث قطع برق هزاران خانه و تعطیلی مدارس در چندین ایالت شد.

به گفته تحلیلگران، با پیش افتادن روند بهبود تقاضا از عرضه، بازارهای نفت در برابر شوکهای عرضه به میزان فزاینده ای آسیب پذیر می شوند.

مویا گفت: با وجود این که هزاران پرواز لغو شدند اما بازار انرژی به موضوع تولید متمرکز شده و اهمیت چندانی به شوکهای تقاضای موقتی نمی دهد.

تنشهای ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی و خاورمیانه هم به رشد چشمگیر قیمت‌ها دامن زده و رشد نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون را به ۱۷ درصد و رشد قیمت وست تگزاس اینترمدیت را به ۲۰ درصد رسانده است.

آمریکا هشدار داد روسیه در حال برنامه‌ریزی برای بر پا کردن یک حمله به منظور توجیه تهاجم به اوکراین است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ناتو و غرب را مقصر تنشهای فزاینده خواند با این حال وی هزاران نیرو را به مرز اوکراین اعزام کرده است.

چیوکی چن، تحلیلگر ارشد شرکت سانوارد تردینگ پیش بینی کرد: با ریسک ژئوپلیتیکی اوکراین و افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس، انتظار می رود قیمتها به مرز ۱۰۰ دلار برسند.

وزیران اوپک پلاس در نشست چهارشنبه هفته جاری توافق کردند افزایش تدریجی تولید را ادامه دهند و افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای مارس را تصویب کردند. اما افزایش تولید اوپک پلاس با این حقیقت که چندین عضو این گروه به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی در چند سال گذشته، با مشکلاتی برای افزایش تولید روبرو هستند، پیچیده شده است. تنها شماری از کشورها به خصوص عربستان سعودی ظرفیت مازاد تولید دارند که می تواند کمک کند سطح تولید کلی اوپک پلاس افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، با این حال بعضی از تحلیلگران پیش بینی می کنند در بلندمدت و تا سه ماهه چهارم امسال، بازار با مازاد عرضه روبرو می‌شود که کمک می‌کند ترمز روند صعودی قیمتها کشیده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید