قوی‌ترین دوندگان ابرماراتن برای دومین بار به کویر لوت می‌آیند

    کد خبر :41417

قوی‌ترین دوندگان کویری جهان برای دومین‌بار و به منظور شرکت در ابرماراتن کویر لوت به کرمان می‌آیند این مسابقه در گرم‌ترین زمان و گرم‌ترین نقطه لوت برگزار می‌شود.

معین افضلی مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری حوزه کویر لوت و دبیر اجرایی ابرماراتن کویری جهان به خبرنگار مهر گفت: این ابرماراتن ۶جاده ابریشم ایران سال گذشته در مسافت ۲۵۰ کیلومتری با حضور دوندگانی از ۱۰ کشور، در شهریور ماه برگزار شد. امسال هم قصد داریم که این ابرماراتن را از ۲۶ شهریور ماه تا ۲ مهر در کویر لوت برگزار کنیم. تاکنون آمار دوندگان ۷ کشور را داریم. دوندگان سه ماه فرصت ثبت نام دارند. سال گذشته مدیر مسابقه ماراتن مراکش به نام محمد انسال که رکورد سرعت دو در دنیا را زده است به کویر لوت آمده بود و به عنوان دونده شرکت کرد. پائولو بارگینی مدیر فنی ایتالیایی این مسابقه نیز حضور داشت.

وی گفت: هزینه‌ای که برای حضور هر دونده خارجی در این برنامه پیش‌بینی شده است، ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان و برای هر دونده ایرانی ۴ میلیون تومان است و برای بلیت رفت و برگشت، یک شب اقامت در تهران، اقامت در شهر کرمان، هزینه های ترانسفر و ۱۵ دستگاه ماشین لوکسی در نظر گرفته شده است که به آنها خدمات آفر می‌دهند.

وی افزود: امسال تعداد شرکت کنندگان ایرانی و کرمانی در این برنامه بیشتر شده است همچنین سقف حضور شرکت کنندگان را ۵۰ نفر قرار دادیم.

افضلی با بیان اینکه سال گذشته، شبکه تلویزیونی آلمانی و ایتالیایی تبلیغ این مسابقه را انجام داده بودند افزود: دوندگان در عمق بیابان لوت حضور پیدا می‌کنند. برای مشخص شدن مسیر آنها در هر ۵۰ متر، پرچم و علامت جانمایی می‌کنیم در هر روزی که آن‌ها می‌دوند سه کنترل پوینت داریم. همچنین دو پرستار، یک پزشک و یک راهنمای مسلط بر زبان انگلیسی نیز در آنجا حضور مستمر دارد.

دبیر اجرایی ابرماراتن کویری ایران تصریح کرد: قرارداد ما با شرکت ایتالیایی که با همکاری او این مسابقه را برگزار می‌کنیم به مدت ۵ سال است ما در نظر داریم تا این ماراتن را حتی پس از این پنج سال به صورت مداوم در کویر لوت برگزار کنیم.

افضلی تأکید کرد: مسابقات دوی ماراتن در کشورهای دیگر به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شود حتی قوی‌تر از این مسابقه، ۳۱ سال است که در مراکش اجرا می‌شود. دوندگی در بیابان‌های دنیا، یک شاخه از گردشگری است. مانند دویدن در سردترین منطقه از قطب شمال و یا جنوب. در اروپا این مدل گردشگری خوب جا افتاده است. برخی از افراد دوست دارند در چنین شاخه‌هایی از گردشگری فعالیت کرده و توان جسمانی خودشان را بسنجد.

وی با بیان اینکه آکادمی «ورد رانینگ» با ایران در این زمینه همکاری می کند افزود: تفاوت ماراتن ایران با ماراتن کشورهای دیگر مثل لیبی، مصر و مراکش در این است که آنها یک مدل پدیده بیابانی دارند اما در ایران شرکت کنندگان در طول مسابقه با مدل های مختلفی از پدیده های بیابانی روبرو می شوند.

افضلی گفت: در هفت روزی که آن‌ها در بیابان لوت حضور دارند از روستای شفیع آباد کویر شهداد که بیشترین قلعه‌های روستایی را دارند دیدن می‌کنند. این مسابقه از همین روستا آغاز می شود دوندگان در روز اول دره دلفین‌ها را می‌پیمایند و جنگل نبکاها را می بینند در روز دوم نیز که در منطقه گندم بریان می دوند پدیده سنگ‌های آتش فشانی، آبشار گندم بریان و رود شور را خواهند دید. دیدن این رود شور برای آن‌ها جالب توجه خواهد بود چون وجود چنین رودی آن هم در بیابان ۱۱ هزار کیلومتری لوت جای شگفتی دارد. سپس آن‌ها وارد پهنه آذرین گندم بریان خواهند شد در روز سوم نیز دالان های کلوت را می بینند روز چهارم و پنجم نیز در همین محدوده هستند در روز ششم نیز روستاها را سپری می‌کنند و در روز هفتم به قلعه زوار در بخش اندوهجرد می رسند.

وی بیان کرد: دوندگی در محدوده کلوت‌ها بدون توقف خواهد بود و شرکت کنندگان می‌توانند در شب بدوند. سال گذشته محمد انسال دوندگی در مسیر ۸۰ کیلومتری را از ۷ صبح آغاز کرد و تا ۴ بعد از ظهر به اتمام رساند. نکته قابل توجه در این مسابقه آنجاست که برندگان جایزه‌ای نمی‌گیرند بلکه به آن‌ها تندیسی از یک سنگهای گندم بریان به عنوان یادگاری هدیه می شود با این وجود این ماراتن در دنیا طرفدار زیادی دارد و شرکت کنندگان در این مسابقات نیز توسط هوادارانشان حمایت می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید