رییس شورای شهر تهران:

قوانین در حوزه مدیریت شهری کم نداریم، اجرا نمی شوند

    کد خبر :650930
قوانین در حوزه مدیریت شهری کم نداریم، اجرا نمی شوند

محسن هاشمی گفت: ما قوانین زیادی در حوزه مدیریت شهری داریم که باید تنقیح شود. در همین چند سال اخیر نیز قوانین مناسبی تدوین شده و حتی آیین نامه هایش نیز نوشته شده اما ۱۰ درصد هم اجرا نشده است.

 

شصت و چهارمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهر ها و مراکز استان ها با حضور مرتضی الویری رییس شورای عالی استان ها، محسن هاشمی و اعضای هیت رییسه شورای اسلامی شهر تهران، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، کولیوند رییس کمیسیون شوراهای مجلس و روسای شوراهای کلان شهر ها و مراکز استان های کشور در شهر کرمانشاه برگزار شد.

 

محسن هاشمی در این اجلاس ابتدا با یاد آوری و گرامیداشت هفته بسیج و نیز بزرگداشت شهدای استان کرمانشاه همراه با شهدای اهل تسنن و اهل حق و نیز یاد فرهیختگان استان کرمانشاه گفت: هفته گذشته بسیاری از شهر ها شاهد نا آرامی هایی بود و این موضوع سبب وارد آمدن خسارت های مادی و معنوی به کشور عزیزمان شد. این حوادث در اعتراض به طرح افزایش قیمت سوخت صورت گرفت اما ریشه های عمیق تری هم داشت و نگاه مقطعی و کوتاه مدت به این حوادث موجب نادیده گرفتن ریشه ها و لایه های آن می شود.

 

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که امروز کشور با دو مشکل بزرگ مواجه است، معضل اول تهدیدات و تحریم های خارجی است که بر اثر یک جانبه گرایی و بد عهدی قدرت های جهانی ایجاد شده است و موجب شده درآمد ارزی کشور از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال قبل به یک سوم آن کاهش یابد و همین میزان درآمد نیز به سادگی قابل انتقال به داخل کشور نیست. طبعا هر دولت و مدیریتی تحت این شرایط دچار بحران می شود و نباید بدون در نظر گرفتن این شرایط اقدام به تضعیف و تخریب مسئولان کرد که متاسفانه شاهدیم برخی جریان ها در آستانه انتخابات مجلس برای اهداف جناحی اقدام به این کار می کنند و شاید یکی از دلایل تحریک و تهییج نارضایان در دو روز نخست افزایش قیمت بنزین همین نگاه جناحی بود که با سخنان صریح رهبر انقلاب متوقف شد.

 

هاشمی افزود: مشکل دوم بروکراسی ناکارآمد داخلی در کشور است که اجازه استفاده کامل از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی را نمی دهد. البته این مسئله مختص امروز نیست اما دشوار شدن شرایط و تحریم ها موجب شده تا فشار مشکلات بیشتر حس شود و این مسئله امروز برای مردم نمود بیشتری پیدا کند.

 

ریس شورای شهر تهران و رییس مجمع مشورتی روسای کلان شهری های کشور گفت: یکی از مسائل مهم که در شرایط امروز برای قشر ضعیف مسئله ایجاد کرده مصرف و قیمت سوخت و مسئله حمل و نقل عمومی است. در دولت آقای روحانی تفاهم نامه ای امضا شد و به مصوبه شورای اقتصاد هم رسید ولی به دلیل نا هماهنگی بین بخش های اجرایی به سرانجام نرسید.

 

هاشمی افزود: به عنوان نمونه در مصوبه شورای اقتصاد برای تامین ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی بوس برای کلیه شهر ها مقرر شده اعتبار تخصیص دهند اما تا کنون که یک سال و ۹ ماه از این مصوبه می گذرد به دلیل نا هماهنگی وزارت صمت، وزارت راه و وزارت نفت و بانک های عامل و صندوق ذخیره ارزی این مصوبه بلا استفاده و عمل مانده و ما امروز شاهدیم سوخت گران می شود اما حتی یک اتوبو س هم به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ها اختصاص پیدا نمی کند.

 

رییس شورای شهر تهران گفت: این در شرایطی است که عمر متوسط اتوبوس ها به ۱۱ سال هم نزدیک شده است. همین شرایط سبب شده تا ما در پاییز از آلودگی هوا رنج ببریم.

 

هاشمی ابراز داشت: همانطور که نمایندگان محترم مجلس گفتند ما قوانین زیادی حتی در حوزه حمل و نقل داریم که باید تنقیح کنیم اما در همین چند سال اخیر نیز قوانین مناسبی تدوین شده و حتی آیین نامه هایش نیز نوشته شده، اما ۱۰ درصد هم اجرا نشده است لذا موضوع مهم دیگر رسیدگی و پیگیری عدم اجرای قوانین است.

 

هاشمی گفت: در حال حاضر در حوزه پسماند نیز کشور دچار مشکل است در حالی که طرح جامع پسماند مصوب شده ولی متاسفانه اجرا نمی شود. در این شرایط تعداد زیادی از شهر ها دچار مشکل جدی زباله گردی، دفن زباله و شیرابه ها هستند.

 

به گزارش مهر، رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع هوشمند سازی شهر ها نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه هوشمندسازی نیز فعالیت های پراکنده خوبی انجام شده اما همه این فعالیت ها منوط به داشتن دیتا بیس قوی مرتبط با همه دستگاه ها است تا مردم را از سرگردانی در ادارات برهانیم و زمان خدمت رسانی را کاهش دهیم.

 

هاشمی افزود: امروز درآمد های پایدار شهری کاهش پیدا کرده اما متاسفانه در لایحه درآمدهای پایدار دولت بهبود درآمد در شهرداری و حذف عوارض ارزش افزوده هدف قرار داده و همین درآمد فعلی هم مورد تهدید واقع شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید