قرار بود به رانندگان ترانزیت، ارز مسافرتی تنخواه بدهند اما ندادند

    کد خبر :336042

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: دولت قرار بود برای تامین هزینه های جاری رانندگان ترانزیت که به کشورهای خارجی تردد دارند، ارز دولتی اختصاص دهد که اینکار تاکنون انجام نشده است.

مهدی نفیسی در گفت‌وگو با مهر درباره مشکلات تأمین ارز از سوی رانندگان حمل و نقل بین‌المللی کالا گفت: رانندگان مشمول ارز مسافرتی نبودند بلکه به این علت که به کشورهای خارجی تردد دارند، قرار بود برای تامین هزینه های جاری شان ارز دولتی به آنها اختصاص یابد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحولی در نحوه تخصیص ارز مسافرتی، شامل رانندگان کامیون‌های ترانزیت و بین‌المللی نمی‌شود.

وی ادامه داد: از اواخر فروردین ماه که مشکلات ارزی آغاز شد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با مسئولان بانک مرکزی جلساتی، برگزار و مشکلات راننده‌ها را مطرح کرد. در این نشست‌ها، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی رانندگان بین‌المللی نیز حضور داشتند و مشکلات خود را به طور کامل تشریح کردند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: رانندگان ترانزیت در سفرهای بین‌المللی خود علاوه بر نیاز ارزی برای تأمین هزینه‌های سفر، مشکلات گسترده‌ای نیز در زمینه تأمین ارز برای پرداخت عوارض عبور از کشورهای مختلف و عوارض آزادراهی داشته و دارند ، به همین دلیل راهکاری پیشنهاد کردیم تا CMRI (کد رهگیری) صادره از سازمان راهداری بتواند همزمان به بانک عامل نیز برای ارائه ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت ارائه شود.

نفیسی افزود: برای تکمیل این سامانه، تعداد کشورها و میزان هزینه‌هایی که هر کشور به رانندگان ترانزیت تحمیل می‌کند را فهرست کردیم و جدول مذکور را به بانک مرکزی ارائه دادیم؛ بانک مرکزی نیز پیرو این جدول، پنج بانک عامل را به تشکل‌های صنفی رانندگان ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی کالا معرفی کرد. وقتی رانندگان به بانک‌های عامل مراجعه کردند، به آنها اعلام شد این دستورالعمل اجرایی نمی‌شود. به همین دلیل قرار است امروز جلسه‌ای با بانک مرکزی در خصوص اجرایی شدن سامانه برگزار کنیم که امیدواریم این جلسه به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: بانک‌های عامل مدعی هستند باید برای اجرایی شدن این دستورالعمل، سامانه‌ای طراحی شود تا دیتاهای سازمان راهداری به سرورهای بانک‌های عامل متصل شود، ولی متأسفانه تاکنون مشکل ارزی رانندگان ترانزیت حل نشده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: اگر مشکلات ارزی رانندگان بین‌المللی حل نشود، عملاً ترانزیت ما از بین خواهد رفت و ناوگان خارجی گوی رقابت را از رانندگان ایرانی خواهد ربود که نمونه شاخص آن، افزایش تردد کامیون‌های ترکیه‌ای در کشورهای منطقه‌ است.

نفیسی با اشاره به توانمندی‌های سامانه‌ای که از سوی سازمان راهداری برای ارائه به بانک‌های عامل طراحی شده، گفت: بر اساس این سامانه، اگر راننده‌ای بدون دریافت ارز از کشور خارج شود، می‌تواند در هنگام برگشت ارز تخصیصی را دریافت کند. همچنین اگر راننده‌ای ارز را تحویل گرفت ولی از کشور خارج نشد، پس از مدت زمانی مشخصی این ارز به بانک عامل برگردانده می‌شود؛ ضمن اینکه اگر راننده‌ای که ارز را دریافت کرده و آن را در داخل خرج کند، سیستم خود به خود کارت سوخت راننده کامیون ترانزیت را باطل کرده و اجازه حمل بار بین‌الملل به او داده نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره احتمال ایجاد رانت برای رانندگانی که در شعب داخلی بانک‌های عامل ارز دریافت می‌کنند، افزود: بر اساس توافقی که با بانک‌های عامل داشته‌ایم، رانندگان می‌توانند علاوه بر شعب مرزی بانک‌ها، در شعب استان‌ها نیز ارز مورد نظر را دریافت کنند، اما اگر در مرتبه اول ارز دریافتی را بدون خروج از کشور خرج کنند یا آن را به بانک برنگردانند، به صورت خودکار کارت هوشمند راننده مذکور باطل خواهد شد.

وی تصریح کرد: علیرغم تمام امکاناتی که این سامانه دارد، بانکهای عامل همچنان از پرداخت ارز به رانندگان ترانزیت خوددداری می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید