فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست:

قانون به‌کارگیری سلاح در کشور شفاف نیست

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۳۸
    کد خبر :280506

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: قانون به‌کارگیری سلاح در کشور شفاف نیست بنابراین محیط بانان برخی مواقع در درگیری با شکارچیان برای استفاده از سلاح تردید می‌کنند.

به گزارش ایسنا سرهنگ جمشید محبت‌خانی در دیدار با دادستان استان همدان با تبیین وضعیت محیط بانان اظهارکرد: باید مشخص شود که محیط بانان در چه مواقعی مجاز به استفاده از سلاح هستند تا در صورت بهره‌گیری از آن برای دفع خطر با مشکلات قضایی مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد که کارگروهی به این وضعیت رسیدگی و نتیجه را تا سه هفته آینده به کمیسیون منعکس کند. این موضوع نیز در کنار شفاف‌سازی قانون به‌کارگیری سلاح در لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل‌بانان دیده شده که امید می‌رود با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی این فرآیند تسهیل شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط بان پیش‌بینی شود که این عدد در ایران ۱۲ هزار هکتار است،گفت: ۸۵۰۰ محیط بان برای حراست از محیط زیست کشور نیاز است اما اکنون۳۴۰۰ محیط بان در این مجموعه فعالیت می‌کنند. حقوق نسل آینده با فعالیت محیط بانان گره خورده است اما این قشر با کمترین دریافتی‌ها، جان خود را در راه حفظ محیط زیست فدا می‌کنند.

وی گفت: تا کنون ۱۲۰ تن از پرسنل یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در درگیری با شکارچیان جان خود را از دست داده‌اند که تنها ۱۷ تن از آنان جزء شهدا محسوب می‌شوند و از مزایای آن بهره‌مند هستند و این خلاء باید رفع شود.

به گزارش ایسنا، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه در آئین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری حفاظت محیط زیست و فرماندهی نیروی انتظامی استان همدان، گفت: بزرگترین رسالت محیط زیست، حفظ آب و خاک و هوا برای بقای انسان و حیوان و گیاه است که امروز این عناصر حیاتی در ایران وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و باید تصمیمات جدی در این حوزه گرفته شود وگرنه با مباحث امنیتی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

محبت‌خانی افزود: محیط زیست از تعداد نفرات مکفی برخوردار نیست و یگان حفاظت محیط زیست که ۵۰ درصد از پرسنل این سازمان را تشکیل می‌دهد،۳۴۰۰ محیط بان دارد.

وی رویکردهای سنتی را از مشکلات محیط بانی در ایران دانست و گفت: معنای محیط بانی، شکاربانی نیست بلکه پاسداری از آب و خاک و هوا و زیست‌مندان است.

محبت‌خانی اظهار کرد: ۱۵۷ جانباز محیط بان داریم . در دو ماهه اول امسال چهار محیط بان هدف گلوله شکارچیان قرار گرفتند.

وی ادامه داد:۴۸۳۰ قبضه سلاح در سال ۹۶ کشف کردیم که ۷۰ قطعه سلاح مکشوفه، جنگی است. محیط بانان با کشف این سلاح‌های غیرمجاز در حوزه امنیت ملی نیز گام برمی‌دارند چرا که سلاحی که امروز می‌تواند برای شکار استفاده شود، ممکن است در برهه زمانی دیگر در نزاع‌های دسته جمعی و … به‌کار برده شود بنابراین خواستار حمایت نظامی ناجا از حفاظت محیط زیست هستیم.

به گزارش ایسنا درتفاهم‌نامه همکاری حفاظت محیط زیست و فرماندهی نیروی انتظامی استان همدان به مواردی از جمله همکاری در ارائه آموزش‌های نظامی و انتظامی مأموران یگان حفاظت محیط زیست، امدادرسانی سریع در درگیری‌های بین نیروهای یگان حفاظت و متعرضان به محیط زیست، اجرای مانور مشترک به منظور پیشگیری و افزایش سطح آمادگی نیروها و آگاه‌سازی مردم و انجام عملیات مشترک با یگان حفاظت محیط زیست در زمینه برخورد با فروشندگان غیرمجاز گونه‌های جانوران وحشی اشاره شده است.

گفتنی است؛ فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در ادامه سفر به همدان با خانواده شهید محیط بان عبدالله یاری در ملایر دیدار کرد. گل‌افشانی مزار شهید محیط بان یاری و دیدار با خانواده محیط بان مومیوند که به علت درگیری با فرد متخلف در منطقه حفاظت‌شده نشر و فوت فرد، در زندان به سر می‌برد، از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به همدان بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید