فیلم «وقتی عقاب پر می‌ریزد» به مرحله اکران رسید

    کد خبر :698607

رئیس جهاد دانشگاهی البرز از ساخت فیلم داستانی “وقتی عقاب پر می‌ریزد” با همکاری محیط زیست و جهاد دانشگاهی استان البرز به عنوان اولین فیلم حوزه محیط‌بانی در استان خبر داد.

احمدرضا فیروزی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ادامه همکاری‌های موثر فیمابین با اداره کل محیط زیست البرز، ایده ساخت فیلمی با موضوع محیط‌بانی و سختی‌ها و مسائلی که این حرفه با آن روبه‌روست، مطرح شد و در ادامه پروژه ساخت این فیلم داستانی به جهاد دانشگاهی واگذار شد.

وی افزود: بر پایه تجربیاتی که جهاد دانشگاهی در حوزه دپارتمان تخصصی فیلمسازی و عکاسی دارد این پروژه با کارگردانی امیر حسین بابایی مدیر گروه فیلمسازی و عکاسی این نهاد در بهار 1398 آغاز شد و خوشبختانه در حال حاضر مراحل فیلم‌برداری، مونتاژ و تدوین نهایی “وقتی عقاب پرمی‌ریزد” به پایان رسیده و فیلم آماده اکران است.

اغلب مردم شناخت درستی از شغل محیط‌بانی ندارند

فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز نیز این رابطه گفت: اغلب مردم شناخت درستی از شغل محیط‌بانی ندارند و محیط‌بانی شغلی است‌که علی‌رغم مشکلات و درگیری‌های زیاد، آن طور که باید و شاید شناخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه محیط‌بانی جزو مشاغل سخت و طاقت فرسا محسوب می‌شود، ادامه داد: اغلب محیط‌بانان به دور از خانواده و در شرایط سخت آب وهوایی و در محیطی دور از امکانات شهری و … خدمت می‌کنند و تنها عشق و علاقه آنها به طبیعت است که باعث می‌شود آنها بتوانند از پس این کار سخت بربیایند.

وی توضیح داد: مشکلات معیشتی، حقوق و مزایای کم، مواجه با خطراتی مثل سقوط از صخره و حمله حیوانات تنها بخشی از مسائلی است که محیط‌بانان با آن درگیر هستند.

این مسئول با اشاره به ضرورت معرفی این شغل به کودکان ابراز کرد: با توجه به اینکه عده کمی حاضر به انتخاب شغل محیط‌بانی هستند، بیشتر مردم به ویژه کودکان اطلاعی از آن ندارند و با ماهیت این شغل بیگانه هستند.

وی افزود: برای شناساندن این شغل به مردم، محیط زیست با همکاری جهاد دانشگاهی استان اقدام به ساخت فیلمی داستانی با عنوان” وقتی عقاب پر می‌ریزد” کرده‌اند.

تجربه‌ای متفاوت در حوزه فیلم‌سازی

امیر حسین بابایی کارگردان این فیلم نیز در خصوص داستان فیلم وقتی عقاب پر می ریزد توضیح داد: موضوع این فیلم داستانی در خصوص محیط بانی است که در حین انجام وظیفه دچار مساله‌ای می‌شود و به خاطر خلأهای قانونی این حوزه؛ زندگی‌اش به خطر می افتد.

وی با بیان اینکه این فیلم با همکاری محیط زیست و جهاد دانشگاهی البرز ساخته شده؛ ادامه داد: به تصویر کشیدن مشکلات و مسائلی که محیط بانان برای حفاظت از اراضی ملی با آن مواجه هستند؛ دغدغه مدیران محیط زیست و جهاددانشگاهی البرز بود به همین دلیل پس از برگزاری چندین جلسه، ساخت این فیلم داستانی کلید خورد.

کارگردان وقتی عقاب پر می ریزد اضافه کرد: برای ساخت این فیلم چند روز در کنار تعدادی از محیط بانان استان حضور داشتم و از نزدیک با دغدغه و مشکلات کاری آنها آشنا شدم.

وی با بیان اینکه بازدید از محیط‌بانی‌های استان و شنیدن دردودل‌های این قشر بی‌ادعا به واقعی‌تر شدن فضای این فیلم کمک زیادی کرده گفت: به نظر می‌رسد خلأهای قانونی مهمترین معضل محیط‌بانان کشور است که گاه عملکرد آنان را تحت شعاع قرار داده و نگرانی‌های خاصی در آنها برای ادامه کار ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت این فیلم با اندک فیلم‌های تولید شده در این حوزه گفت: در فرایند ساخت این فیلم سعی شده برای انعکاس مشکلات محیط‌بانان بر خلأ های قانونی این حوزه تمرکز کنیم.

به گزارش ایسنا، بابایی گفت: در این فیلم سعی شده تمام استانداردها و شاخصه‌های لازم برای انعکاس واقعیت‌های شغل محیط‌بانی رعایت شود.

وی اظهار کرد: امیدوارم پس از اکران وقتی عقاب پر می‌ریزد، نهادهای مسئول برای اصلاح خلأهای قانونی‌ای که مسیر خدمت‌رسانی محیط‌بانان را دشوار کرده، اقدام کنند.

وی با اشاره به فضای ساخت این فیلم توضیح داد: فیلم برداری این فیلم در دو فاز زمستانی و تابستانی در منطقه بالا طالقان انجام شده است.

این کارگردان البرزی با اشاره به اینکه به زودی شاهد اکران این فیلم خواهیم بود، اضافه کرد: فضایی که در ساخت این فیلم تجربه کردم متفاوت با فیلم‌های دیگری بود که تا کنون ساخته‌ام و امیدوارم خروجی قابل قبولی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید