فوران آتشفشان تونگا موجب تشدید گرمایش جهانی می شود

    کد خبر :930367
آتشفشان تونگا

فوران ماه ژانویه آتشفشان تونگا می تواند به افزایش دما در سراسر سیاره بیانجامد. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که مقدار زیادی بخار آب در طول فوران در جو منتشر شده است. برای پر کردن 58000 استخر شنای المپیک این میزان کافی است.

بازتاب- اگر این شاخص به خودی خود چیزی را مشخص نکند، سایر داده‌ها آموزنده‌تر هستند. به طور خاص، مقدار بخار آبی که وارد استراتوسفر می‌شود، حدود 10 درصد از کل آب این لایه است. این جنبه‌ای بوده که دانشمندان را نگران می‌کند، زیرا چنین حجمی از بخار آب می‌تواند منجر به گرم شدن بیشتر زمین شود. برای دفع آب اضافی چندین سال طول می‌کشد.

فوران آتشفشان تونگا موجب تشدید گرمایش جهانی می شود

معمولاً فوران‌های آتشفشانی بزرگ، بالعکس، به خنک شدن سیاره کمک می‌کنند، زیرا مقدار زیادی خاکستر و غبار به جو پرتاب می‌شود که بخشی از تابش خورشیدی را مسدود می‌کند. آتشفشان تونگا یک آتشفشان زیر آب است، بنابراین بخار آب بود که برای اولین بار در جو منتشر شد، که بیش از حد آن فقط به گرم شدن منجر می‌شود. با توجه به این شاخص، فوران تونگا در کل تاریخ مشاهدات علمی تمام عیار بی سابقه بوده است.

همچنین شایان ذکر است که فوران تونگا یکی از قوی‌ترین فوران‌های 100 سال گذشته بوده است. بر اساس داده‌های اولیه، این رویداد در مقیاس فعالیت آتشفشانی حداقل VEI-5 رتبه بندی شده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید