فعال‌سازی نقطه‌ای 5G برای کاربران خانگی؛ تا اسفند ماه

    کد خبر :749006

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از کاربست‌های 5G در ایران در پژوهشگاه ارتباطات، با اشاره به اینکه برای تحقق رؤیای «آینده روشن» باید تلاش کرد، گفت: «آینده روشن» برای یک کشور و یک نسل است و با مشکلاتی که همیشه و در دولت‌ها و زمان‌های مختلف وجود داشته می‌توانیم با تلاش «آینده روشن» را بسازیم.

وی افزود: بخشی از مسئولیت آینده روشن با وزارت ارتباطات است که در قالب برنامه ایران هوشمند در دو سال گذشته طی پژوهش‌هایی در دانشگاه تهران تهیه‌شده و به دلیل اینکه این برنامه نیاز به حرکت همگام تمام بخش‌ها دارد از سه ماه پیش برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارائه‌شده است.

آذری جهرمی به سهم اقتصاد دیجیتال در آینده دنیا اشاره کرد و گفت: همین‌طور که هم‌اکنون سهمی از اقتصاد مربوط به اقتصاد غیرنفتی مانند فرش و پسته است در آینده نزدیک اقتصاد دیجیتال نیز به‌عنوان یک اقتصاد غیرنفتی سهمی از اقتصاد دارد.

وی به اهمیت راه‌اندازی خدمات 5G هم‌زمان با این فناوری اشاره کرد و افزود: برای ورود نسل سوم تلفن همراه به کشور دوازده سال مقاومت شد و فرصت طلایی که برای همزیستی با تکنولوژی روز آن زمان دنیا نیاز بود از دست رفت و زمانی که بر اساس نیازها این تکنولوژی وارد کشور شد عده‌ای نگران فضای مجازی و آفت‌های آن شدند.

وزیر ارتباطات به راه‌اندازی 5G در دنیا اشاره کرد و گفت: ما نیز در برنامه «ایران هوشمند» طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هم‌زمان همه بخش‌ها به دنبال اجرای این برنامه باشند.

وی از کیش به‌عنوان یک پایلوت برای پروژه خودروهای خودران نام برد و افزود: موضوع سلامت هوشمند و توسعه زیرساخت‌های آن نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری شرکت ایرانسل پرداخته می‌شود.

آذری جهرمی ایران را پنجمین کشور دارای تکنولوژی 5G در منطقه خاورمیانه اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۴، ده درصد توسعه شبکه ملی اطلاعات در بسترهای جدید مانند نسل پنجم باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از عقب‌افتادگی در حوزه اینترنت ثابت باید توسط 5G، جبران شود، افزود: تا اسفندماه سال جاری برای کاربران خانگی با ارتقای شبکه، 5G به صورت نقطه‌ای فعال خواهد شد.

وزیر ارتباطات به سهم ۱۹٫۴ درصدی ICT در اقتصاد کشور اشاره کرد و این بخش را دارای ظرفیت‌های بسیاری برای رشد دانست و تصریح کرد: صورت‌های مالی شرکت‌های ICT بورسی وضعیت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران بورس به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: امروز آغاز بکار نسل پنجم تلفن همراه را با کاربردهای آن آغاز کردیم و در ابتدا برای اینترنت خانگی سرویس ارائه می‌شود.

آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ۱۸۰ گیگابایت ظرفیت ۷۰۰ گیگابیتی اختصاص‌یافته به شبکه شاد تا روز گذشته خبر داد و گفت: همین مسئله باعث افزایش ترافیک داخلی در شبکه شده است و اگر به VOD ها نیز اجازه فعالیت داده شود ترافیک داخلی افزایش بیشتری می‌یابد.

وی به وجود بیش از هزار و صد دانشگاه در کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۲۰۰ دانشگاه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و با سرمایه‌گذاری که باید انجام شود بقیه دانشگاه‌های کشور نیز باید به این شبکه متصل شوند.

وزیر ارتباطات از همکاری شرکت ایرانسل و مخابرات برای توسعه زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای دانشگاه‌ها در مسیر آموزش مجازی خبر داد و گفت: این اقدامات باهدف این است که آموزش در شرایط کرونا تعطیل نشود.

وی بابیان اینکه شیوه کنونی آموزش مجازی مناسب این فضا نیست، افزود: آموزش در فضای مجازی باید از طریق محتوای مولتی‌مدیا و مناسب این فضا باشد.

به گزارش ایلنا،آذری جهرمی در پایان به آغاز حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال بر اساس برنامه ایران هوشمند برای آینده روشن اشاره کرد و گفت: امیدواریم مردم به‌زودی از نتایج ملموس این حرکت استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید