فشار مضاعف بر صاحبان مشاغل با گرانی املاک تجاری؛ نرخ اجاره برخی املاک ظرف سه سال هشت برابر شد

    کد خبر :900978
پاساژ

از اواخر سال 98 و همگام با شیوع کرونا در کشور، کسب و کار واحدهای تجاری کساد شد اما با این وجود، بررسی های میدانی نشان می دهد که نرخ رهن و اجاره طی این مدت، رشد چشمگیری داشته است.

بازتاب- قیمت مسکن در دو سه سال گذشته بیش از 100 درصد رشد کرده و به تبع آن نرخ رهن و اجاره هم بالا رفته است، این موضوع درباره واحدهای تجاری و اداری هم صدق می کند.

نرخ ودیعه و کرایه املاک تجاری در دو سه سال اخیر روند رو به رشدی داشته و این درحالی است که اغلب مشاغل در این مدت رکود سنگینی را تجربه کردند و محدودیت های کرونایی موجب توقف بسیاری از فعالیت های اقتصادی و در برخی موارد حتی تعطیلی آن ها شده است.

یعنی در شرایطی که به دلیل کرونا، کسب و کارها با مشکل توقف و تعطیلی مواجه بودند، رهن و اجاره رشد قابل ملاحظه ای داشته و همین موضوع فشار به صاحبان مشاغل را افزایش داده است.

به گفته یکی از کسبه پایتخت نشین، ودیعه واحدی تجاری که در سال 98، 15 میلیون تومان بوده، در سال 99 به 30 میلیون تومان و در سال 1400 به 120 میلیون تومان رسیده است.

رهن کامل املاک تجاری

برخی کارشناسان معتقدند که بازار خرید و فروش املاک تجاری به دلیل افزایش قیمت ها مانند سال های گذشته مشتری ندارد بنابراین بازار اجاره این نوع املاک، پرطرفدارتر ار خرید و فروش است.

به گفته فعالان حوزه ملک، اگرچه قیمت املاک مسکونی در طول سال چندین بار، افزایش می یابد اما قیمت ها در بازار معاملات واحدهای تجاری نوسان چندانی ندراد چون قیمت این واحدها به اندازه‌ای بالا است که دیگر امکان رشد ندارد ضمن اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی، این نوع ملک طرفدار چندانی هم ندارد.

اما در شرایطی که قیمت خرید و فروش املاک تجاری در دو سه سال گذشته همگام با بخش مسکونی رشد نکرده اما ودیعه و کرایه آنها به شدت افزایش یافته و بر همین اساس توان اجاره کردن املاک تجاری توسط صاحبان مشاغل کاهش یافته است.

در این میان و با توجه به افزایش نرخ ودیعه و کرایه املاک تجاری، بازتاب نگاهی به قیمت این املاک در نقاط مختلف پایتخت دارد، به عنوان نمونه اجاره ماهیانه یک ملک 165 متری بدون ودیعه و مناسب برای رستوران در منطقه سعادت آباد، 120 میلیون تومان است یا اجاره ماهیانه یک مغازه 30 متری در شهرری که ودیعه هم ندارد، 10 میلیون تومان است.

یک ملک 20 متری سه نبش در خیابان 16 متری امیری در غرب تهران، ماهیانه 20 میلیون تومان اجاره داده می شود البته رهن کامل آن 240 میلیون تومان است.

همچنین یک مغازه 24 متری در طبقه منفی یک، یکی از پاساژهای نازی آباد بدون دیعه و با اجاره ماهیانه 3 میلیون و 600 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

اجاره ماهیانه یک مغازه مانتو فروشی 40 متری با سن بنای 30 سال در خیابان جمهوری، 15 میلیون تومان است و یک مغازه 9 متری هم با عمر بنای 21 سال مناسب سبزی خردکنی در جنت آباد با کرایه ماهیانه 7 میلیون و 200 تومان بدون ودیعه اجاره داده می شود.

اما شرایط در مناطق شمالی پایتخت متفاوت است و برای اجاره یک مغازه 250 متری در خیابان فرشته باید ماهیانه 250 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

رهن و اجاره 

اما برخی از موجران تمایل دارند که به غیر از دریافت اجاره ماهیانه ودیعه ای هم از مستاجران دریافت کنند، مثلا یک ملک تجاری 250 متری در زعفرانیه با یک میلیارد ودیعه، اجاره ماهیانه اش 160 میلیون تومان است یا ودیعه یک مغازه 40 متری در فلکه اول تهرانپارس 400 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 25 میلیون تومان است.

همچنین برای اجاره یک ساله یک واحد تجاری 150 متری در خیابان گلبرگ باید 2 میلیارد ودیعه و 120 میلیون تومان اجاره بدهید، ودیعه یک بوفه 35 متری در باشگاهی بدنسازی در خیابان قیام تهران، 28 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 2 میلیون تومان است.

بررسی نرخ رهن و اجاره املاک تجاری پایتخت نشان می دهد که قیمت ها بالاست و با توجه به اینکه کسب و کارها رونق سابق را ندارند اما نرخ کرایه ها رشد کرده و همین موضوع می تواند کاهش کیفیت و خدمات رسانی را به همراه داشته باشد.

ضمن اینکه بالا بودن نرخ رهن و اجاره املاک تجاری موجب می شود موجرانی که در صنف فروش و توزیع کالا و خدمات فعالیت دارند توان کافی برای رهن و اجاره نداشته باشند و به همین دلیل، فروش‌های اینترنتی را انتخاب کنند که این موضوع می تواند در نهایت به ضرر صاحبان املاک تجاری منجر شود. همچنین این رویه می تواند در نهایت منجر به افزایش قیمت نهایی کالا و خدمات شود که خسارت و زیات مضاعفی را متوجه عموم مردم خواهد کرد. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید