گزارشی از وضعیت فعالیت‌های هنری زیر سایه کرونا

فرهنگ در کما؛ زیر سایه کرونا

    کد خبر :691033

بررسی حال و روز سینما، تئاتر و موسیقی در این روز‌ها نشان از رخوت کرونایی دارد. تعطیلی و تعویق روایت این روز‌های کرونایی است که سایه‌اش را بر فرهنگ نیز انداخته است. کرونا این روز‌ها همچنان پیش می‌رود، اما چشم‌های نگران هنرمندان همچون دیگر شهروندان به روزی دوخته شده که شر کرونا از سر ایران کم شود و باز هم رونق برگردد، اما تا آن روز باید این تعطیلی و تعویق را چونان دارویی تلخ نوشید و به امید درمان و روز‌های بی‌کرونا، هیچ نگفت و انتظار کشید.

کرونا خیلی آرام از چین آمد و در ایران سایه انداخت و سایه‌اش آنقدر سنگین بود که سینما، تئاتر و موسیقی را در آخرین ماه سال بی‌رونق کرد.

شیوع کرونا موجب شد تا سوم اسفندماه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کند برای صیانت از سلامت آحاد جامعه، تمام برنامه‌های هنری و سینمایی کشور از چهارم تا نهم اسفند ماه در سراسر کشور تعطیل هستند و تدوام این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

در این راستا از سوی برخی دست‌اندرکاران و مخاطبان ابلاغیه، ابتدا تصور شد تعطیلی سینما‌ها در این اطلاعیه مورد نظر نیست، چنانچه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد این اطلاعیه به معنای تعطیلی سالن‌های سینما در کشور نیست. وی این اطلاعیه را محدود به سالن‌های زیر نظر این وزارتخانه دانست که ارتباطی هم به سالن‌های سینمای کشور ندارد.

او همچنین گفت: بلیط فروشی همچنان در سایت سینما تیکت ادامه دارد. همین موجب شد تا همایون امیرزاده، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوباره تأکید کند: «در این مدت اجرای تمام تئاتر‌ها و نیز اکران فیلم‌های سینمایی متوقف می‌شود.» بدین‌ترتیب سینما‌ها تعطیل و لینک بلیت‌فروشی در سایت سینماتیکت هم به طور کلی بسته شد.

این در حالی است که روز‌های آخر هر سال روز‌های بی‌رونق سینماست، اما امسال سایه کرونا هم بر سینما سایه انداخته است تا سخت‌ترین روز‌های سال برای سینما رقم بخورد. نگرانی ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی به جای سینما وضعیت فیلم‌های فعلی اکران شده از «خوب، بد، جلف» ۲، «چهل و هفت»، «عطر داغ»، «بی‌وزنی»، «دوئت»، «نرگس مست» و «یادم تو را فراموش» را سخت می‌کند و فرصت خوب دیده شدن را از این فیلم‌ها می‌گیرد.

برخی از این فیلم‌ها بر خلاف تعداد دیگری که با بودجه دولتی ساخته شده‌اند؛ مستقل هستند و برای بقا به حمایت در اکران نیاز دارند. اما با توجه به وضعیت شیوع کرونا در کشور و احتمال تداوم تعطیلی سینما و حتی تغییر اکران نوروزی این نوع فیلم‌ها که تقدیرشان اکران در بازه زمانی میان جشنواره فجر و اکران فیلم‌های پرفروش بعدی در نوروز است؛ ضرری دو چندان خواهند کرد.

همین هم موجب شده تا اکثر سازندگان از اکران اسفندماه به ویژه در این شرایط ناراضی باشند. چون سینما در این روز‌ها با صندلی خالی توی ذوق می‌زند و مخاطبی نیست که پای نمایش این فیلم‌ها بنشیند.

جز سینما که این روز‌ها حال خوبی ندارد؛ تئاتر نیز با شیوع کرونا فعلا به کما رفته است. در حالی که تا همین چند روز پیش سالن‌های تئاتر با حضور بازیگرانی، چون فاطمه معتمدآریا، قطب‌الدین صادقی، محمد رحمانیان، آتیلا پسیانی، نوید محمدزاده و بهناز جعفری پر رونق بودند. اما حالا با تعطیلی لازم این روز‌ها باید نگران گروه‌های تئاتری بود که بقای‌شان متکی به گیشه است و تعطیلی این روز‌ها لطماتی جدی به آن‌ها خواهد زد هر چند گریزی هم از این وضعیت نیست.

هر چند شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از این گروه‎های تئاتری از برنامه‌ریزی‌هایی خبر داده است که طبق آن قرار است تا با مدیران سالن‌ها اعم از دولتی و خصوصی وارد گفتگو شوند و در صورت امکان و میسر بودن در جدول اجراهای‌شان، فرصت تمدید یک هفته‌ای گروه‌های نمایشی را فراهم کنند تا این گروه‌ها لطمه کمتری ببینند؛ بنابراین باید منتظر بود و دید اقدامات حمایتی وعده داده شده تا چه حد و شامل چه گروه‌های تئاتری خواهد شد.

ولی این تعطیلی‌ها تنها به سینما و تئاتر محدود نشده است و یقه موسیقی دیگر شاخه هنر را نیز گرفته است. چنانچه در پی اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد، یک به یک کنسرت‌ها تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد تا محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از هنرمندان و گروه‌هایی که در جریان به تعویق افتادن کنسرت‌ها، همکاری خوبی با دفتر موسیقی داشتند از تمهیدات حمایتی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران خسارات احتمالی کنسرت‌های به تعویق افتاده بگوید.

به گفته اللهیاری با توجه به اینکه به تعویق افتادن کنسرت‌ها ذیل اطلاعیه سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مستقیم وزارت بهداشت بوده است، تمهیدات حمایتی این وزارتخانه شامل تسریع در صدور مجوز کنسرت‌های به تعویق افتاده خواهد بود و در این زمینه دفتر موسیقی وزارت ارشاد بر حسب وظیفه خود در این زمینه نهایت همکاری را انجام خواهد داد تا در برگزاری تاریخ بعدی کنسرت‌های به تعویق افتاده، مشکلی از ناحیه دفتر موسیقی وجود نداشته باشد.

علاوه بر این‌ها دامنه تعطیلی به گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری نیز رسید. چنانچه ششم اسفند در خبر‌ها آمد که اولین نمایشگاه فروش آثار هنر‌های تجسمی با نام «نقش بهار» که قرار بود روز سه شنبه ۶ اسفند ۹۸ در «گالری خانه» در حوزه هنری افتتاح شود، به دلیل توصیه‌های مراقبتی وزارت بهداشت، تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود. همچنین اداره کل هنر‌های تجسمی از گالری‌های سراسر کشور خواست ‏مراسم افتتاحیه، اختتامیه نمایشگاه‌ها در گالری‌های سراسر کشور و هرگونه تجمعات هنری را به وقت دیگری موکول کنند. ‏

در ادامه این تعطیلی‌ها نیز دبیرخانه جشنواره ثمر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل شرایط پیش آمده و اهمیت سلامتی گروه‌ها و تماشاچیان که این روز‌ها در پی شیوع ویروس کرونا دچارش هستیم، برگزاری این جشنواره به تعویق می‌افتد.

به گزارش فرارو، جشنواره ثمر، جشنواره دانشجویی و مردمی در حوزه تئاتر است که با دبیری دکتر رضا دادویی قرار بود از تاریخ ۹ تا ۱۸ اسفند ماه در عمارت نمایشی عمارت نوفل لوشاتو برگزار شود که حالا با شیوع کرونا به سال بعد موکول شده است.

بررسی حال و روز سینما، تئاتر و موسیقی در این روز‌ها نشان از رخوت کرونایی دارد. محصولات فرهنگی فقط با مخاطب زنده هستند و پویا. اما تعطیلی و تعویق روایت این روز‌های کرونایی است که سایه‌اش را بر فرهنگ نیز انداخته است. کرونا این روز‌ها همچنان پیش می‌رود، اما چشم‌های نگران هنرمندان همچون دیگر شهروندان به روزی دوخته شده که شر کرونا از سر ایران کم شود و باز هم رونق برگردد، اما تا آن روز باید این تعطیلی و تعویق را چونان دارویی تلخ نوشید و به امید درمان و روز‌های بی‌کرونا، هیچ نگفت و انتظار کشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید