فوق تخصص بیماری های ریوی؛

فرد کرونایی تا ۱۴ روز بعد از بهبودی بیماری را انتقال می دهد

    کد خبر :695695

یک فوق تخصص بیماری های ریوی و تنفسی، در مورد وضعیت بیماران کرونایی و رعایت نکات بهداشتی در زمان بعد از بهبودی، توضیحاتی ارائه داد.

مرضیه پازوکی، به عارضه درگیری ریوی در بیماران مبتلا به کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: از علائم شایع و مهم آن سرفه است البته علائم غیر ریوی مثل تب، دردهای عضلانی، ضعف و بی حالی نیز به طور شایع در بیماران دیده می شود.

وی افزود: به طور معمول در این بیماری سرفه بدون خلط است که سرفه خشک گفته می شود البته ممکن است بیمار سرفه خلط دار هم داشته باشد و در گروهی از بیماران به دنبال این علائم ممکن است تنگی نفس هم ایجاد شود و بسته به اینکه شدت درگیری و مدت بیماری به چه صورت است شدت تنگی نفس هم متفاوت خواهد بود.

پازوکی ادامه داد: یکی از خواص خیلی مهم ویروس کرونا مسری بودن و انتقال آن از فرد ناقل به افراد دیگر است، در واقع می توان گفت همه افراد در خطر ابتلا به ویروس در صورت تماس با افراد ناقل هستند. بنابراین نکته بسیار مهم رعایت نکات بهداشتی است و لازم است همه مردم به صورت جدی آن را رعایت کنند، البته در کسانی که بیماری های زمینه ای دارند مانند کسانی که به بیماری های قلبی یا دیابت و یا بیماری های ریوی مبتلا هستند احتمال اینکه بیماری شدید تر باشد، بیشتر است. اما این به این معنی نیست که اگر کسی مشکل زمینه داشت و به این بیماری مبتلا شد ممکن است بیماری در او سیر خیلی بد و عواقب بدی داشته باشد همانطور که ما الان شاهد آنیم بیمارانی هستند که با مشکلات زمینه ای به این بیماری مبتلا شده اند و خوشبختانه با درمان هایی که برای آنها انجام شده بهبود یافته اند.

وی افزود: تفاوت خاصی بین این افراد و دیگر افراد جامعه وجود ندارد و همان نکات بهداشتی که به سایر افراد توصیه می شود آنها نیز باید به دقت اجرا کنند و اما یک نکته مهم این است افرادی که از قبل مبتلا به بیماری ریوی زمینه هستند و تحت درمان قرار گرفته اند در این دروان نیز باید به درمان خود به طور کامل و دقیق ادامه دهند و داروهای مصرفی خود را سر خود کم یا قطع نکنند.

این فوق تخصص بیماری های ریوی و تنفسی، گفت: درمان هایی که برای عفونت ویروس کرونا انجام می شود در واقع خود کمک می کند به درمان تنفسی بیماری زیرا این علائم تنگی نفس و سرفه بخشی از علائم بیماری کرونا ویروس است البته ممکن است داروهای حمایتی اضافه تری هم لازم باشد که طبق نظر پزشک معالج برای این افراد تجویز می شود.

به گزارش مهر ،وی افزود: این دسته از بیماران، باید استراحت مناسب داشته باشند و مایعات مصرف کنند و داروهایشان را طبق نظر پزشک ادامه دهند و نکته حائز اهمیت این است که تا جایی که امکان دارد از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنند به این طریق که به طور دائم از ماسک استفاده کنند. البته اصلاً نیاز به استفاده از ماسک N۹۵ نیست همین ماسک های جراحی معمولی بسیار عالی هستند و اگر امکان دارد در یک اتاق خود را ایزوله کنند و با افرادی که زندگی می کنند حداقل یک تا دو متر فاصله داشته باشند و نکات بهداشتی که در رابطه با سایر افراد مطرح می شود مانند شستشوی منظم دست ها و قطع تماس بدنی را رعایت کنند.

پازوکی در پایان گفت: فرد مبتلا تا دو هفته بعد از بهبودی می تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد بنابراین همه نکاتی بهداشتی که مطرح است بعد از ترخیص از بیمارستان باید در این مدت دو هفته رعایت شود تا بتوانیم ان اشاء الله جلوی گسترش بیماری را بزودی با کمک یکدیگر بگیریم. و از توجه شما بسیار سپاسگزارم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید