«فرانس تیمرمانس» هلندی رئیس جدید کمیسیون اروپایی می‌شود

    کد خبر :565880

رسانه‌های آلمانی با استناد به محافل اروپایی از توافق کشورهای عضو این اتحادیه برای روی کار آمدن “فرانس تیمرمانس” سوسیال دموکرات به عنوان رئیس کمیسیون اروپایی و “منفرد وبر” محافظه کار به عنوان رئیس پارلمان اروپا خبر دادند.

بسیاری از رسانه‌های آلمانی با استناد به محافل اتحادیه اروپا گزارش دادند که “فرانس تیمرمانس”، نامزد سر لیست سوسیال دموکرات ها در انتخابات اروپایی رئیس جدید کمیسیون اروپایی شده و “منفرد وبر” آلمانی، نامزد محافظه کار و سر لیست فراکسیون حزب مردم اروپا به عنوان رئیس پارلمان اروپایی انتخاب می شود.

روز جمعه مشخص شد که برای ریاست کمیسیون اروپایی “منفرد وبر”، نامزد مورد حمایت مرکل اتفاق نظری برای عهده داری این سمت بین کشورهای عضو وجود ندارد. تصمیم گیری نهایی درباره این مسئولیت های مهم اروپایی قرار است امشب در یک نشست ویژه اتحادیه اروپا گرفته شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و برخی دیگر از سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف روی کار آمدن منفرد وبر به عنوان رئیس کمیسیون اروپایی بودند، این در حالی است که فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا در انتخابات اروپایی ماه می قدرتمندترین حزب شد.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی امروز صبح برای اولین بار یک بسته پیشنهادی برای مقامات بلند پایه اروپایی را ارائه داد که بر اساس آن پست ریاست کمیسیون اروپایی نباید به “منفرد وبر” آلمانی بلکه باید به یک سوسیال دموکرات سپرده شود. البته دونالد تاسک به صورت ویژه به “فرانس تیمرمانس” اشاره نکرد، اما اگر ایده نامزدهای سر لیست در این باره در پیش گرفته شود تنها تیمرمانس می تواند این سمت را عهده ار شود.

این نقطه خروجی مذاکرات قبل از نشست ویژه اتحادیه اروپا که امشب برگزار می شود بوده است. این را نمایندگان اتحادیه اروپا بعد از دیداری با دونالد تاسک گفته اند.

البته برخی کشورهای شرق اروپا هم مخالف روی کار آمدن فرانس تیمرمانس به عنوان ریاست آینده کمیسیون اروپایی هستند. یک سخنگوی دولت مجارستان در این باره گفته است که نه تیمرمانس و نه وبر برای کشورهای مجارستان، چک، اسلواکی و لهستان قابل قبول نیست.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم روز گذشته درباره یک راه حل احتمالی با وبر و تیمرمانس سخن گفته و تصریح کرد که در هر صورت این دو نامزد سر لیست در انتخابات اروپایی بخشی از راه حل هستند و این کاملا مهم است.

شورای اروپایی حق دادن پیشنهاد برای سمت های بلند پایه اروپایی را دارد. پارلمان اروپا خواهان روی کار آمدن یک نامزد سر لیست در انتخابات اروپایی به عنوان رئیس کمیسیون اروپایی است اما امانوئل ماکرون و برخی کشورهای دیگر مخالف این هستند.

“امانوئل ماکرون”، رئیس جمهور فرانسه و “پدرو سانچز”، نخست وزیر اسپانیا در شورای اروپایی یک ائتلاف متشکل از 11 کشور را تشکیل داده‌اند که هیچ کدام از سه نامزد سرلیست خانواده‌های احزاب اروپایی یعنی نه منفرد وبر که نامزد محافظه‌کاران است و نه فرانس تیمرمانس از حزب سوسیال دموکرات و نه مارگارت وستگر لیبرال را حمایت نمی‌کنند.

صدراعظم آلمان بر انتصاب یک آلمانی برای دو سمت ارشد در اتحادیه اروپا شامل ریاست کمیسیون اروپا یا ریاست بانک مرکزی اروپا تأکید دارد و از قبل از انتخابات پارلمانی اروپایی برای این منظور تلاش‌هایی را داشته است.

به گزارش تسنیم ،آلمان به‌عنوان بزرگترین کمک‌کننده به بودجه اتحادیه اروپا بارها اجازه داده شرکایش رؤسای این نهادها را معرفی کنند. آخرین باری که یک آلمانی رئیس کمیسیون اروپا بود مربوط به دهه 1960 است و تاکنون هیچ آلمانی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز نبوده است.

در مقابل اما فرانسه عمدتاً برای تصاحب این سمتها نبردی موفق داشته است. برخی از این فرانسوی‌ها عبارتند از ژان کلود تریشه، که هشت سال رئیس بانک مرکزی اروپا تا سال 2011 بود و همچنین فرانسوا زاویر اورتولی و ژاک دلورس، رؤسای اسبق کمیسیون اروپا.

سران کشورهای اروپایی در نشست هفته گذشته خود نتوانستند درباره یک نامزد برای جانشینی یونکر به توافق برسند. نشست ویژه اتحادیه اروپا که امشب برگزار می شود مجددا به این موضوع خواهد پرداخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید