بازتاب ایران

فارن‌پالیسی: آمریکا نمی تواند کشتی های ایرانی توقیف کند/ اسپوتنیک: آمریکا از همکاری ماهواره ای ایران و روسیه هراس دارد/ المانیتور: روحانی از پوتین تمجید کرد/ نیوزویک: تحریم سه مقام ایرانی توسط آمریکا لغو شد

    کد خبر :818029

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل نشریه فارن‌پالیسی، خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه خبری المانیتور و هفته نامه نیوزویک با تأکید بر موضوعاتی چون آمریکا نمی تواند کشتی های ایرانی توقیف کند، آمریکا از همکاری ماهواره ای ایران و روسیه هراس دارد، روحانی از پوتین تمجید کرد، تحریم سه مقام ایرانی توسط آمریکا لغو شد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

فارن‌پالیسی: آمریکا نمی تواند کشتی های ایرانی توقیف کند

دو کشت جنگی ایرانی در اقیانوس اطلس در حرکت هستند و ایالات متحده مدعی است مقصد این کشتی ها ونزوئلا است و در حال حمل سلاح هستند، که در این صورت تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا را ندیده گرفته اند.

نشریه فارن‌پالیسی در این باره نوشت: چرا ایالات متحده نمی تواند کشتی های جنگی ایران را توقیف کند

در ادامه آمده است: قوانین بین المللی اقدامات مستقیم در مورد کشتی های سایر کشورها را حتی در صورت نقض تحریم های ایالات متحده جایز نمی داند.

افزوده است: هر گونه اقدام مستقیم ایالات متحده نسبت به این شناورها غیرقانونی است و نشان می دهد ایالات متحده از نظم مبتی بر قانونی موجود حمایت و پیروی نمی کند.

همچنین افزوده است که چنین رفتاری از سوی ایالات متحده می تواند رفتار مشابه را در مورد کشتی های امریکایی در پی داشته باشد.

کشتی جنگی ایرانی

در پایان این نشریه ذکر می کند که کشتی های جنگی در زمان صلح در اختیار دولت های دیگر قرار نمی گیرند و حتی در صورت وجود تحریم های بین المللی درباره سایر شناورها، کشتی های جنگی متفاوت هستند.

اسپوتنیک: آمریکا از همکاری ماهواره ای ایران و روسیه هراس دارد

روز پنج شنبه گزارش هایی در رسانه های آمریکایی منتشر شد که بر این نکته تاکید داشت که ایران و روسیه به سمت همکاری در مسئله ماهواره و رصد ماهواره ای پیش می روند.

خبرگزاری اسپوتنیک در همین باره نوشت: آمریکا می ترسد سیستم ماهواره ای پیشرفته روسیه توانایی نظامی ایران را افزایش دهد.

در ادامه مطلب ادعا شده است که روسیه قصد دارد ماهواره رصد زمین برای استفاده ایران به فضا پرتاب کند، رسانه های آمریکایی معتقد هستند این کار باعث می شود ایران از توانایی نظارت نظامی بیشتری در منطقه برخوردار می شود.

همچنین در این گزارش آمده است: نظارت ایران از طریق ماهواره، پالایشگاه های مختلف خلیج فارس، ایستگاه های نظامی اسرائیل و پادگان هایی که آمریکایی ها در آن حضور دارند را در عراق، تحت نظارت مستمر ایران قرار می دهد.

ماهواره

در پایان این خبرگزاری اشاره کرده است که ایران بعد ناکامی های پیاپی در عرصه فضایی و پرتاب ماهواره تصمیم گرفته است، این موضوع را از طریق روسیه پیش ببرد.

المانیتور: روحانی از پوتین تمجید کرد

بخشی از فایل صوتی آقای ظریف مربوط به روسیه و عملکرد آن در مسئله برجام بود که نشان از رفتار غیرصادقانه روسیه داشت. لذا صحبت های آقای روحانی در افتتاحیه نیروگاهی که با همکاری روسیه ساخته شده است مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

از جمله پایگاه خبری المانیتور که در این باره نوشت: روحانی با تمجید از پوتین، از گسترش روابط با روسیه استقبال کرد.

ادامه می دهد: حسن روحانی گفت: روابط دستانه کشورش با روسیه در طول هشت سال ریاست جمهوری وی گسترش یافته است، لذا وی از ولادیمیر پوتین همتای محترم روسی خود قدردانی کرد.

همچنین افزوده است: پروژه های روسیه در ایران همواره با حواشی روبرو بوده است، در همین راستا به پروژه نیروگاه بوشهر که بارها متوقف شد و فروش سامانه S300 که تبدیل به یک ماراتن شد، اشاره کرده است.

ایران و روسیه

در پایان این پایگاه خبری نتیجه می گیرد که صحبت های روحانی نوعی تعارف با همسایه شمالی بود و صحبت های آقای ظریف همچنان در خاطر روس ها باقی مانده است، اگر چه روحانی نقش موثر روسیه در مذاکرات هسته ای اخیر را تایید کرده است.

نیوزویک: تحریم سه مقام ایرانی توسط آمریکا لغو شد

روز پنج شنبه دولت آمریکا اعلام کرد سه مقام ایرانی که قبلاً به واسطه فروش نفت ایران تحریم شده بودند اکنون رفع تحریم شده اند و دولت آمریکا تغییر رفتار آن ها را تایید کرده است.

هفته نامه نیوزویک در این باره نوشت: ایالات متحده تحریم های سه مقام ایران را لغو کرد.

در ادامه مطب آمده است: تحریم ها همچنین تحریم های جدیدی را بر روی یک شبکه یمنی اعمال کرد که به گفته آمریکا در حال همکاری با سپاه پاسدارن ایران برای انتقال غیرقانونی ده ها میلیون دلار به حوثی های یمن است.

همچنین از قول آنتونی بلینکن آورده است: تغییرات در حالی است که دولت بایدن تلاش دارد گروه های نزدیک به ایران در یمن را برای آتش بس ترغیب کند و همچنین در تلاش است به توافق هسته ای با ایران بازگردد.

تحریم

در پایان این هفته نامه مدعی شده است تامین مالی حوثی های یمن از طریق فروش نفت ایران و سایر اقلام در سراسر خاورمیانه انجام می شود.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید