غول نفتی چینی به لیست سیاه آمریکا اضافه می‌شود

    کد خبر :765780

سومین شرکت نفتی بزرگ چین پس از سالها حفاری فراساحلی در آبهای مورد مناقشه دریای جنوب چین، در آستانه افزوده شدن به لیست سیاه دولت آمریکا قرار دارد.

شرکت ملی نفت فراساحلی چین (CNOOC) که اکتشاف‌گر اصلی آبهای عمیق در این کشور است، قرار است به لیست شرکتهایی افزوده شود که متعلق به ارتش چین هستند یا تحت کنترل آن قرار دارد. این اقدام در راستای برنامه دولت ترامپ برای اقدامات سخت گیرانه جدید در قبال چین در هفته های پایانی ریاست جمهوری وی صورت می گیرد.

شرکت CNOOC کوچکترین شرکت در میان سه شرکت نفتی دولتی بزرگ چین پس از شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروشیمی چین (سینوپک) است. فعالیتهای CNOOC در دریای جنوب چین جنجال آفرین شده است زیرا چین مدعی است حق حفاری در آبهای دورتر از مرزهایش و در حدود ۲۰۰ مایلی کشورهایی نظیر ویتنام و فیلیپین را دارد.

سرمایه گذاران آمریکایی ۱۶.۵ درصد سهام در واحد هنگ کنگی شرکت CNOOC دارند و احتمال خروج سرمایه های آنها در صورت اضافه شدن این شرکت به لیست سیاه دولت آمریکا وجود دارد. دونالد ترامپ ماه جاری فرمانی را امضا کرد که سرمایه گذاری آمریکایی در شرکتهای چینی متعلق یا تحت کنترل ارتش چین را ممنوع می کند. ارزش سهام شرکت Cnooc Ltd که زیرمجموعه CNOOC در هنگ کنگ است، روز دوشنبه ۱۲ درصد سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت CNOOC همچنین میادین نفت و گاز آمریکایی دارد و با شرکتهایی نظیر اکسون موبیل در پروژه های بین المللی شریک است و از فناوری و تجهیزات آمریکایی استفاده می کند. با این حال این شرکت از سال ۲۰۱۲ که از شرکتهای حفاری خارجی برای اکتشاف بلوکهایی در آبهای مورد مناقشه دریای جنوب چین دعوت کرد، در مرکز مناقشات ارضی در این منطقه قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید