عکس‌هایی از قهرمانانی که «کودک کار» هستند

    کد خبر :36399

همزمان با روز جهانی لغو کار کودک (۱۲ ژوئن) نمایشگاه عکسی با محوریت زیست کودکان درگیر در مشاغل سخت با انتخاب مسعود قرایی در گالری ثالث برپا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نمایشگاه عکسی با عنوان «یکی بود یکی نبود» با محوریت زیست کودکان درگیر در مشاغل سخت در گالری ثالث برپاست. نمایشگاهی که ۳۰ عکس از ۱۰ عکاس را در بخش های مختلف به نمایش گذاشته است. مسعود قرایی که کار انتخاب عکس ها را به عهده داشته درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: ۲۲ خرداد روز جهانی لغو کار کودکان نام گرفته است و انجمن حمایت از حقوق کودکان پیشنهاد داد در این زمینه نمایشگاهی برپا کنیم که همه کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند در این زمینه عکس های زیادی داشتند و این فرصتی شد تا در یک گالری معتبر مانند «ثالث» آثارشان به نمایش درآید.

وی ادامه داد: موضوع عکس های این نمایشگاه زندگی بچه های کار است و فقط مساله کار کردن آنها را مدنظر قرار ندادیم. در واقع وقت انتخاب سعی بر این بود که بدبختی این بچه ها را نشان ندهیم و خوشحالی و زندگی روزمره آنها را نمایش دهیم. ما نمی خواستیم سیاهی را توی صورت بیننده بکوبیم و حتی یکی از دغدغه هایمان این بود از این بچه ها قهرمان بسازیم برای همین شما پوستری که از این نمایشگاه می بینید عکس پسربچه ۸ ساله ای است که یک گله گاومیش را هدایت می کند و قدرت او را نشان داده ایم.

این عکاس با بیان اینکه این نمایشگاه در چند بخش ارائه شده است، بیان کرد: یک بخش این نمایشگاه کار در شغل های سختی مثل دپوی زباله، کار در کارگاه های آجرپزی و… را نمایش داده و یک بخش دیگر به زندگی عادی و بازی این بچه ها اختصاص دارد. بخشی به رویاها و آرزوهای آنها اختصاص دارد که برخی از آنها حتی عجیب بود. یک بخش هم نمایش آسیب هایی است که این بچه ها در محیط کار و زندگی خوردند اما نکته در این است که تاکید می کنم در هیچ بخشی نخواستیم عکس ها چهره سیاهی داشته باشد و حتی اگر کودکی  در تنهایی نشان داده شده است او حالتی شبیه قهرمان دارد.

قرائی همچنین گفت: در انتخاب عکس ها برای خودم فیلترهای اخلاقی گذاشتم؛ اینکه حتی الامکان صورت این بچه ها را نشان ندهم مگر اینکه او در حالتی قهرمانانه نمایش داده شود. با خودم می گفتم اگر من در این حالت بودم آیا دوست داشتم تصویرم دیده شود؟

وی درباره این موضوع که این نمایشگاه برای فروش نیست، بیان کرد: ما به دلیل اینکه فکر کردیم با عکس این بچه ها تجارت نکنیم و شبیه کسانی نباشیم که یک تعداد بچه را اسیر و از آنها سوءاستفاده می کنند، این عکس ها را فقط برای نمایش گذاشتیم. کسانی که قصد کمک به این کودکان را دارند می توانند از طریق انجمن از این کودکان حمایت کنند.

در این نمایشگاه عکس هایی از علی کاظمی، علیرضا گودرزی، ئاریز قادری، عطا رنجبر زیدانلو، حمید جانی پور، جلال شمس آذران، مسعود قرایی، نسام کشاورز، سینا جهان پورو سهیل بهروزی به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «یکی بود یکی نبود» تا چهارشنبه ۳۱ خرداد در گالری ثالث واقع در خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ برپاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید