عوامل موثر بر کیفیت پوشش ورق گالوانیزه

  • آرشیو
  • یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ۹:۱۳
    کد خبر :754615

یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه کیفیت و ضخامت پوشش سطح این ورق می باشد. ضمن آنکه با دانستن نکاتی که در ادامه این مطلب مطالعه خواهید کرد می توانید محصولی با کیفیت بسیار بالا خربداری نمائید تا با صرف هزینه از محصولی بسیار مقاوم و با کیفیت استفاده کرده باشید پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

نحوه تشخیص ضخامت پوشش ورق گالوانیزه

به طور کلی ورق گالوانیزه ورق آهنی می باشد که برای افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت و عوامل محیطی از قبیل آب باران و برف لایه ای از جنس آلیاژ روی بر روی آن می دهند تا مقاومت ورق آهن را افزایش دهند. به همین علت است که قیمت آهن بر روی قیمت نهایی این محصول تاثیر گذار می باشد.
آلیاژ روی با قرارگیری بر روی سطح ورق آهنی در صورت مواجه شدن با آب باران و برف و به طور کلی رطوبت واکنش پیلی الکتروشیمیایی می دهد. در این صورت به جای آنکه آهن آند باشد، فلز روی نقش آند را ایفا می کند و آهن نیز به عنوان کاتد عمل کرده و آهن با اکسیژن هوا و آب واکنش نمی دهد و عملیات اکسیداسیون یا به اصطلاح خوردگی آهن اتفاق نمی افتد.
Coating و یا پوشش سطح ورق گالوانیزه در واقع حداقل برابر با 2 میلیمترم می باشد که در غیر این صورت ضخامت استاندارد نیست و مقاومت محصول در برابر عوامل محیطی کم می کند. البته شیوه های آبکاری این محصول هم نقش موثری بر میزان ضخامت، کیفیت و ماندگاری آن دارد. به همین ترتیب روش غوطه وری گرم نسبت به دو شیوه دیگر مانند گالوانیزه پیوسته و شیوه الکترولیز از کیفیت بالاتری برخوردار است چرا که به این شیوه ضخامت لایه ی روی قرار گرفته بر روی محصول بیشتر خواهد شد که همین عاملی بر بالا بردن عمر مفید این محصول خواد شد. بنابراین هنگام خریداری محصول از نوع شیوه ی آبکاری شدن آن اطمبنان حاصل کنید.

چرا باید از ورق گالوانیزه استفاده کنیم؟

این محصول نسبت به سایر محصولات مشابه از مقاومت و طول عمر بالاتری برخوردار است بنابراین مصرف کننده مجبور به صرف هزینه های دوباره یا چند باره تعمیر و یا تعویض ندارد. مورد دوم هزینه کم آبکاری ورق آهنی نسبت به دیگر روش های جلوگیری از خوردگی می باشد. پوشش این محصولات به گونه ای است که محصول را در برابر عوامل مخرب سایش، خوردگی و مکانیکی محافظت کرده از همین رو عمر مفید آن را حدود 20 تا 30 تخمین زده اند. این محصولات از وزن اندکی برخوردار است، بر همین اساس باعث افزایش مقاومت سازه می شود، ضمن آنکه حمل و اجرای آن را با سهولت همراه می سازد.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

به طور کلی در هر مکان و موردی که محصول در برابر اکسیژن و آب قرار بگیرد می توانید برای ساخت از ورق گالوانیزه استفاده کنید. به عنوان مثال برای ساخت کانال کولر، شیروانی منازل، لوله های بخاری، لوله های آب، کابینت آشپزخانه شیروانی های مورد نیاز در محیط بیرونی ساختمان ها، درب انباری و مواردی از این قبیل از ورق گالوانیزه در ضخامت های متفاوت می توانید استفاده کنید.
ورق های گالوانیزه معمولا در ضخامت های 1.8 تا 6 میلیمتر و در عرض های 100 تا 125 سانتیمتر تولید و روانه بازار می شود. ورق های فابریک گالوانیزه، آن دسته از ورق هایی می باشد که از ابتدا در اندازه های 2000*1000 میلیمتر در 2500*1250 میلیمتر تولید و به بازار عرضه می شوند. در نهایت وزن این محصولات می باشد که بین 5 تا 7 تن متغیر می باشد.

انواع روش ساخت ورق گالوانیزه

همانگونه که در ابتدای مطلب عنوان کردیم شیوه آبکاری گرم از شیوه های برتر آبکاری این محصول به حساب می آید. اما لازم است شیوه های دیگر گالوانیزاسیون را بشناسید و اطلاعاتی در خصوص آن داشته باشید که این شیوه ها به صورت موارد زیر می باشد:
• آبکاری روی به روش الکترشیمیایی
• پاشش مکانیکی روی به روش گرمایش پودر روی
• پاشش گرمایی روی به روش پاشش گرد روی از طریق گرمای سوختن
• پوشش با رنگ های غنی از روی

مراحل تولید ورق گالوانیزاسیون

1.  چربی زدایی
شما برای داشتن ورق گالوانیزه با کیفیت بالا پیش از هر اقدامی باید سطح ورق را با استفاده از شیوه هایی که در ادامه توضیح خواهیم داد سطح را کاملا پاکسازی کنید. چربی زدائی نیز اولین مرحله از پاکسازی سطح ورق فولادی می باشد. به این صورت که ورق فولادی را درون حمام گرمی با درجه حرارت 90 درجه سانتیگراد از سود فرو می برید تا هرگونه گریس، رنگ و یا روغنی اگر بر روی سطح ورق بوده پاک شود. پس از این حمام ورق را چک کنید. چرا که برخی از رنگ ها تنها با این محلول زدوده نخواهد شد و لازم است با استفاده از شیوه های مکانیکی از قبیل سند بلاست ورق را تمیز کنید.
2.  اسیدشوئی
بر روی سطح اغلب ورق های آهنی ضایعاتی از قبیل پوسته، زنگ و یا دیگر اکسیدها وجود دارد. وجود این عوامل بر روی سطح روند تشکیل پیوند روی با ورق را با اختلال همراه می سازد و کیفیت نهایی کار را پایین می آورد. از این رو با استفاده از شیوه اسیدشوئی این ضایعات به صورت عمقی از روی سطح کار پاک خواهد شد.
3.  فلاکسینگ
این مرحله آخرین مرحله از آماده سازی سطح رویه ی ورق آهن می باشد در این مرحله ورق را درون حمام گرم کلرید آمونیاکی روی فرو می برند تا سطح ورق آمادگی لازم جهت ایجاد پیوند میان ورق و روی ایجاد شود.
4.  آبکاری
در این مرحله ورق آهنی کاملا عاری از هر گونه کثیفی و ناخالصی را به درون حمام مذاب از فلز روی فرو میبرند در این مرحله در همان 2 – 3 دقیقه اولیه ورود به حمام پیوند قوی میان ورق و آلیاژ روی تشکیل خواهد شد.
5.  خنک کردن
این مرحله پایانی گالوانیزاسیون می باشد که پس از آنکه ورق آبکاری شد بلافاصله درون آب سرد و یا ترکیب در کرومات سدیم که به صورت محلول می باشد غوطه ور می سازند. به این صورت سطح رویه ی محصول براق خواهد شد و در برابر واکنش های آب و اکسیژن مقاوم خواهد شد.

منبع :

https://www.markazeahan.com

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید