عوارض لاغری با دارو چه چیزهایی است؟

    کد خبر :862201

 

لاغری با دارو یکی از روش هایی است که بسیاری از افراد به وسیله آن سعی در کاهش وزن سریع دارند. انواع مختلفی از آنها وجود دارد که متخصصین طبق نیاز هر فرد ممکن است یکی از آنها را توصیه و تجویز کنند. اما در این بین برخی از افراد بدون نظارت پزشک رو به مصرف این نوع از داروها می آورند که می تواند بسیار آسیب زننده باشد.

بیاید در این متن بررسی کنیم که چه تاثیراتی این داروها به همراه دارند و نحوه عملکردشان چگونه است؟ در انتها نیز عوارض ناشی از مصرف این داروها را برایتان بیان خواهیم کرد.

داروهای لاغری چگونه اثر می گذارند؟

یکی از دغدغه های همه گیر امروزی اضافه وزن و چاقی است. این موضوع برای جوامع مختلف وجود دارد زیرا کم تحرکی ناشی از زندگی شهری، تغییر تنوع غذایی، رو آوردن به مصرف مواد غذایی سرخ کردنی بیش از گذشته و حتی افت کیفیت مواد غذایی سبب آن شده است.

به همین دلیل راهکارهای مختلفی برای کاهش وزن تنظیم شده است که گاهی جواب دهنده و موثر عمل کرده است و گاهی سبب آسیب به بدن شده است. مدتی رژیم ها، گاهی مصرف آب زیاد، روش هایی مانند بالا آوردن غذا بعد از مصرف آن و بسیاری از روش های غلط و درست دیگر برای لاغری ایجاد شدند.

با توجه به این موارد، در چند دهه اخیر داروهایی تحت عنوان داروهای لاغری ساخته شده اند که نتیجه کاهش وزن را در پی دارند. به مرور این داروها تکامل یافته اند تا به داروهای امروزی تبدیل شده اند. حتی برخی از آنها برای درمان بیماری خاصی بودند که با مشاهده اثرگذاری بر کاهش وزن از آن برای لاغری هم استفاده و تجویز کردند.

هر کدام از آنها تاثیرگذاری خاص خود را دارند. زیرا دلایل مختلفی برای پایین نیامدن وزن وجود دارد که سبب شده است تا انواع دارو لاغری ساخته شوند. معمولا اثرگذاری این داروها بر موارد زیر تاثیر نشان می دهد:

♦ برخی از انواع داروهایی که برای لاغری هستند مسهل اند و برای اینکه افراد با مشکل گوارشی یبوست بتوانند لاغر شوند تجویز می شوند. این داروها حاوی فیبر خوراکی هستند تا روند حرکت غذا در معده را تسهیل کنند.

♦ برخی دیگر از انواع داروهای کاهش وزن با تاثیر بر اشتها تاثیر خود را ایجاد می کنند. این داروها می توانند فرد را تا مدت زمان طولانی از احساس گرسنگی دور نگه دارند. البته با قطع مصرف آنها فرد مجدد به ولع غذایی سابق باز خواهد گشت.

♦ انواعی از داروهای لاغری وجود دارند که سوخت و ساز بدن را بالا می برند و سبب چربی سوزی بیشتر می شوند. این داروها برای افرادی تجویز می شوند که اغلب مقاومت انسولینی در بدن آنها وجود داشته باشد. از آنها در مواردی که استپ وزنی ایجاد شده باشد نیز به کار برده می شود تا شوکی به روند کاهش وزن وارد شود.

♦ برخی دیگر از داروهای لاغر کننده به منظور تاثیر بر جذب مواد غذایی تجویز می شوند که سبب می شود جذب آنها کاهش یافته که در نتیجه کمتر در بدن انباشت چربی ایجاد شود.

داروهای لاغری چه عوارضی را برای بدن به همراه دارند؟

با نحوه عملکرد داروها تا حدودی آشنا شدید. این داروها اغلب با ترکیبات گیاهی ساخته می شوند اما واقعا هر گیاهی قابل اعتماد نیست و ممکن است آسیب هایی را به همراه داشته باشند. در ادامه به جدی ترین عوارضی که این داروها به همراه دارند اشاره خواهیم کرد.

♦ داروهای لاغر کننده ای که ترکیبات مسهل با خود به همراه دارند ممکن است به دفع سریع مواد غذایی از بدن منجر شوند که این موضوع می تواند دفع انواع ویتامین ها و مواد مغذی را به همراه داشته باشد. در نتیجه ی این موضوع فرد بعد از مدتی با مشکلات متعددی همچون آسیب به اندام ها و ارگان های حیاتی بدن یا حتی سردرد، تاری دید، ریزش مو و خراب شدن پوست مواجه خواهد شد.

♦ برخی از انواع داروهای لاغر کننده که بر اشتهای فرد اثر می گذارند ممکن است پس از مدتی آسیب های گوارشی شدیدی را در پی داشته باشند. حتی پس از قطع مصرف ممکن است فرد بیشتر از سابق سراغ پرخوری رود.

♦ داروهایی که به منظور بهبود متابولیسم بدن هستند اگر به اعتدال دریافت نشوند ممکن است عوارض جدی را در پی داشته باشند طوری که حتی تعادل هورمون ها را نیز از بین ببرند.

توصیه های مهم برای مصرف داروهای لاغری

برای لاغری و کاهش وزن باید از متخصصین در این زمینه مشورت گرفت. گاهی مصرف داروها لازم است و گاهی نباید از آنها مصرف کرد. تشخیص این موضوع تنها توسط پزشک باید انجام شود تا بدن از آسیب های احتمالی دور بماند و فواید مورد نیاز را دریافت کند.

در برخی از موارد پزشک صلاح می داند از داروهای لاغر کننده استفاده شود تا فرایند کاهش وزن بهتر پیش رود. در مواردی که فرد بدون نظارت پزشک از این داروها استفاده می کند باید منتظر آسیب های جدی و خطرناک آنها باشد.

باید داروها سر موقع مصرف شوند تا نتیجه مطلوبی را برای فرد ایجاد کنند. در غیر این صورت بدن زمان نیاز به دریافت دوز مناسب از دارو، وقتی از دارو محروم شود، ممکن است هر عکس العملی مانند جذب چربی، ولع و هوس غذایی و… را بروز دهد.

توصیه تاکیدی این است که باید برای این داروها فقط طبق صلاحدید پزشک عمل کرد و طبق توصیه دوستان، آشنایان و حتی اعضای خانواد از مصرف آنها پرهیز کرد. این داروها در مواردی که به درستی به کار برده شوند می توانند تاثیرات مثبتی را داشته باشند اما در موارد غیر لزوم کاملا آسیب زننده ممکن است عمل کنند.

در آخر

این متن اشاره مختصری به مصرف داروهای لاغر کننده داشت. این نوع از داروها طبق نیاز و ضرورت کاربرد ساخته شده اند. پس در موارد لزوم کاملا مثمر ثمر عمل می کنند. از آنها فقط باید زیر نظر پزشک و در زمان مشخص استفاده کرد تا نتیجه مطلوب را گرفت. اما این داروها بهتر است در کنار ورزش و رژیم غذاییِ درست به کار برده شوند تا نتیجه ماندگار و مطلوبی را برای کاهش وزن به همراه داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید