عوارض استفاده بیش از حد از کولر گازی برای سلامتی

    کد خبر :1045363
عوارض کولر گازی برای سلامتی

امروزه استفاده از کولرهای گازی در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در حال توسعه یافته رواج یافته و بر خلاف ساز و کار این سیستم های سرمایشی که مناسب مناطق مرطوب است، در مناطق خشک نیز استفاده می شود. این در حالی است که متخصصان بر این باور هستند جدا از هوای خنکی که کولرهای گازی تولید می کنند، این سیستم ها می توانند مضرات بهداشتی و درمانی فراوانی به همراه داشته باشند.

به گزارش پایگاه تارنمای «onehourairftworth» که مرتبط با یک مجموعه تخصصی فعال در حوزه سیستم های تهویه هوا و سامانه های سرمایشی و گرمایشی در کشور آمریکا است، در مطلبی پیرامون ضرورت رعایت نکات بهداشتی و درمانی برای استفاده از کولرهای گازی به نکاتی اشاره کرده است که قابل تامل است.

در این گزارش با اشاره به رواج روز افزون استفاده از کولرهای گازی در فصل تابستان به ویژه در مناطق خشک و بیابانی آمریکا اشاره شده است که استفاده بیش از حد و رواج کولرهای گازی در این مناطق می تواند با پیامدهای بهداشتی و درمانی قابل توجهی همراه شود.
به عنوان نمونه آب و هوا در ایالت تگزاس به صورت سالانه گرم تر می شود و اکثریت مردم علاقمند هستند در طول تابستان محیط زندگی خود را به وسیله کولرهای گازی خنک کنند، زیرا تحمل گرمای تابستان را ندارند، با این وجود هوای خنک خروجی از این سامانه ها می تواند خطرات بالقوه ای برای سلامتی شهروندان به همراه داشته باشد.

در ادامه گزارش با طرح این پرسش که آیا از خطرات استفاده بیش از حد از کولر گازی برای سلامتی آگاه هستید؟ اشاره شده است که استفاده بیش از حد از دستگاه های کولر گازی باعث ایجاد ناراحتی در داخل خانه می شود که می تواند به مشکلات سلامتی مختلفی تبدیل شود.
بر اساس این گزارش از جمله مضرات و آسیب هایی که در پی قرار گرفتن مداوم در معرض کولرهای گازی ایجاد می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشک شدن پوست

خشکی پوست و از دست دادن رطوبت پوست از جمله اصلی ترین خطرات و آسیب هایی است که به دنبال قرار گیری مداوم در معرض کولرهای گازی ایجاد می شود.
این موضوع برای افرادی که از کولرهای گازی در بازه زمانی طولانی و به ویژه در مناطق خشک استفاده می کنند، می تواند خطرات جدی تری را به دنبال داشته باشد که از جمله آن ایجاد لکه های خشک روی پوست و خارش بر روی بدن است.

سرماخوردگی و بیماری تنفسی

استفاده بیش از حد از کولرهای گازی نه تنها پوست استفاده کنندگان را خشک می کند، همچنین مجاری بینی و غشاهای مخاطی را نیز خشک می کند که این موضوع می تواند زمینه ساز بروز و تشدید انواع بیماری های تنفسی و سرماخوردگی در افراد شود.

سردرد و خستگی شدید

از دیگر عوارض استفاده بیش از حد از کولرهای گازی باید به ایجاد خستگی و سردرد شدید به ویژه در کودکان و نیز سالمندان اشاره کرد.

بر اساس تحقیقاتی که در این رابطه انجام شده است، افرادی که در محیط زندگی و یا کار خود از کولر گازی استفاده می کنند، به احتمال زیاد در معرض انواع آسیب های خستگی و سردردهای مزمن قرار می گیرند. این آسیب معمولاً زمانی اتفاق می افتد که هوای سرد موجود مسیر بین و یا غشای مخاطی را مسدود می کند و باعث تحریک و تشدید مشکلات تنفسی می شود.
افزون بر این فعالیت این سامانه سرمایشی به خودی خود نیز باعث گردش مداوم انواع ویروس ها در محیط می شود که خطر انتشار ویروس و انتقال آن به سایر افراد حاضر در محیط را افزایش می دهد.

عادت به هوای خنک و ایجاد مشکل برای حضور فضای بیرون

مستند به اطلاعاتی که در این گزارش آمده است، اگر افرادی که در مناطق خشک و بیابانی و دارای دمای محیطی بالا زندگی می کنند به صورت پیوسته در خانه از کولرهای گازی استفاده کنند، این موضوع سبب خواهد شد تا بدن آنها با محیط بیرونی منطقه ای که در آن زندگی می کنند ناسازگار شود.

این موضوع سبب می شود این افراد به محض قرارگیری در معرض امواج گرما که به هر صورت اجتناب ناپذیر است، با خطرات بسیار جدی رو به رو شوند.

در همین رابطه گزارش های متفاوتی وجود دارد که نشان می دهد دست کم سالانه 400 فوتی در کشور آمریکا تنها به واسطه همین عامل گزارش می شود و جدا از آن شکایت های فراوانی از سوی شهروندان در این خصوص مطرح می شود که افراد به محض قرار گرفتن در محیط

های باز با علائمی مانند سردردهای مزمن، سرگیجه و حتی گرمازدگی رو به رو می شوند، اتفاقی که الزاماً برای سایر شهروندان که از کولرگازی استفاده نمی کنند و یا کمتر از آن استفاده می کنند، رخ نمی دهد.

تشدید علائم گوش درد و آلرژی

آسیب دیگری که به دلیل استفاده زیاد از کولرگازی می تواند رخ بدهد، تشدید علائم گوش درد و آلرژی است و این موضوع می تواند عفونت های گوش را بدتر کند.

با توجه به این اطلاعات می توان اینگونه برداشت کرد که استفاده از کولرهای گازی جدا از دمای مطلوبی که در محیط خانه و محل کار ایجاد می کند، به وا سطه ساز و کار فنی فعالیت خطرات و آسیب های فراوان و جدی را متوجه سلامتی افراد می کند.
در این بین مشکلات مورد اشاره برای افراد و شهروندانی که در مناطق خشک و بیابانی از کولرهای گازی استفاده می کنند، به مراتب بیشتر است، چرا که در این مناطق به خودی خود رطوبت بسیار کمی در هوا وجود دارد و کولرهای گازی با خشک تر کردن محیط شرایط را به مراتب بدتر می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید