عوارض آزادراه‌ها در طرح پرداخت الکترونیکی گران نمی‌شود

    کد خبر :531652

معاون وزیر راه و شهرسازی از عدم افزایش نرخ عوارض در طرح پرداخت الکترونیکی آزادراه‌ها خبر داد.

امیر امینی با یادآوری این‌که اولین آغاز به کار ETC یا در واقع جمع‌آوری عوارض از طریق روش های الکترونیکی در خرداد 91 به یکی از بانک های دولتی توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد، اظهار کرد: سال 92 حدود 7 آزادراه یک مسیرش را به روش پرداخت الکترونیکی اختصاص داد. در آن زمان بحث این بود که درآمدهای ای تی سی از محل جریمه خودروهایی که از آزادراه عبور می کنند و عوارض نمی پردازند تامین شود و بانک مربوطه این عوارض را به سرمایه گذار احداث آزادراه بپردازد.

وی تصریح کرد: این موضوع تا سال 94خوب پیشرفت اما به دولتی بودن بانک ایراد گرفته شد. این ایراد به نحوه پرداخت جریمه خودروهایی که عوارض شان پرداخت نمی شد، گرفته شد و کار را 22سال متوقف کرد. در سال 96 وزیر وقت راه و شهرسازی تصمیم گرفت این کار را به صورت رقابتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی مجددا اجرایی کند و ما در واقع هیچ گیت و باجه ای برای دریافت عوارض نداشته باشیم و بدون پرداخت نقدی در آزادراه ها این اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: در همین خصوص یک فراخوان دادیم و یک کنسرسیوم بسیار قوی برنده این فراخوان شد. در این زمینه ما مصوبه دولت را بابت این مساله گرفتیم و دولت اجرای کار را در سال 97 مصوب کرد. شرکت را تشکیل و قرارداد با آن مهرماه سال 97 بسته شد. شش ماه دوره تنفیذ قرارداد بود که بتواند کار را اجرایی کند و الان هم از 27 اسفندماه 97 در چهار آزادراه به صورت پایلوت و عملیاتی کار به صورت جدی اجرا شده و شاهد یک تحول هستیم. این موضوع با توجه به ترافیک سنگینی که اطراف تهران، کرج و قزوین وجود دارد توانسته نقش بسزایی در کاهش ترافیک ایفا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام پایلوت و آزمایشی این طرح در چهار بزرگرراه تهران – ساوه، تهران – قم، کرج – قزوین و قزوین – زنجان درخصوص مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای این طرح قرار داشت، تصریح کرد: در آزمایش هایی که انجام دادیم هنگام اجرا چند چک اپراتور داشتیم. یعنی پیمانکاران موازی با پیمانکار و مشاور اصلی بودند که روش ها را چک کرده تا دقت لازم را عملیات داشته باشد.

امینی ادامه داد: این کار هم از تجهیزات و هم از نرم افزارهای پیشرفته ای برخوردار است که باید خوب کار کنند چون مردم از این عملیات متاثر می شوند. پس باید دقت بالا باشد و به همین خاطر چندین بار کار کنترل می شود. همین دلیلی بوده است که چندین مرحله تست و آزمایش انجام گیرد.

وی با اشاره به روش های پرداخت در این طرح گفت: تقریبا همه راه های ممکن همچون فضای مجازی، پوزها و ATM برای پرداخت فرهم شده است در این زمینه حتی با 9 بانک قرارداد بسته شده که پلاک صاحبان ماشین که در آن بانک ها حساب دارند به صورت مستقیم و اتوماتیک از حساب شان عوارض کم شده و اطلاع رسانی شود. این روش ها هم اعتباری بوده و هم می توانند به جز ATMها و پوزها با کد دستوری *720*8# پرداخت داشته باشند. پنج روش پرداخت متفاوت داریم که از اپلیکشین ها، وبگاه ها و اتصال به حساب بانکی و دیگر روش هاست.

وی افزود: البته یک روش دیگری هم به زودی اجرا خواهیم کرد که استفاده از کارت های قابل شارژ است که مردم می توانند با خرید این کارت ها از طریق درگاه الکترونیکی آن ها را شارژ کنند. این کارت ها به صورت صددرصد به بخش خصوصی واگذار شده که یکی از محسنات این کار است که در روش های دیگر عملیاتی نشده بود. از نظر ما ای نکار چک خودش را خوب پس داده است.

امینی ادامه داد: در این طرح وزارت راه و شهرسازی دیگر تنها نقش حاکمیتی داشته که هماهنگی بین دستگاه و داده ها را در اختیار دارد و بقیه عملیات کار در اختیار بخش خصوصی است.

عدم تغییر نرخ در طرح پرداخت الکترونیکی آزادراه ها

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر نرخ با انجام این طرح در آزادراه ها صورت نگرفته است، گفت: تا این لحظه تغییر نرخ نداشته ایم و سعی نداریم به این واسطه تغییرات صورت بگیرد. یکسری روش های تشویقی در نظر داریم که از جمله آنها که در حال نهایی کردن و به تصویب رساندن آن توسط وزیر راه و شهرسازی است بحث پرداخت زودتر عوارض است.

امینی گفت: یعنی اگر کسی عوارض خودش را زودتر پرداخت کند در زمان عبور از گیت‌های عوارضی تخفیف‌هایی به او تعلق بگیرد و از محل این درآمدها بتوانیم سیستم را برگردانده و عوارض اضافه‌ای تحمیل نشود.

وی افزود: به همین دلیل تا الان بابت عبور از گیت ها و نپرداخت عوارض هیچکس جریمه نشده است. 5 مرحله چک اپراتوری داریم تا برای مان مسلم شود یک خودرو از گیت عبور کرده است. تا این لحظه تصویب شده تمام خودروهایی که تا دهم فروردین امسال از گیت ها عبور کرده و پرداخت نداشته اند در سطح 50هزار خودرو جریمه انجام بشود. این موضوع قطعا با دقت 100 درصدی است و خودروهای عبوری که عوارض نداده اند جریمه می شوند. به همین ترتیب این کار تا بیستم و سپس در روزهای دیگر تا سیستم به روز شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درخصوص نحوه اطلاع رسانی و ارتباط گیری برای مطلع شدن از وضعیت عبوری خودشان از بزرگراه ها گفت: از هفته آینده در ابتدا یک اطلاع رسانی جامع بین مردم تهران و قزوین خواهیم داشت که از طریق پیامک و تمام روش های کسب اطلاعات به استحضار آنها خواهد رسید.

امینی تاکید کرد: سایتی هم به نام AAniro.com ایجاد شده که در آن تمام شیوه های اطلاع رسانی را مردم می توانند آنجا مشاهده کنند. یک خط اختصاصی با هفتاد اپراتور 24 ساعته ایجاد شده است که هموطنان می توانند تماس گرفته و کسب اطلاع کنند.

وی افزود: شماره تماس در نظر گرفته شده 63468531 که 70 پرسنل در 120 کانال همزمان در سه شیفت هم اکنون فعال است و به ارائه خدمات می پردازند. یک سامانه SMS بخش خصوصی برای خودش دایر کرده که اطلاع رسانی کند که سرشماره 100001531 است و یک سامانه پیامکی هم وزارت راه در اختیار دارد که 50001531 است و جوابگوی مشکلات هموطنان است و با آنها تماس خواهیم داشت و اطلاعات را در اختیارشان می گذاریم.

وی تصریح کرد: این روش های ارتباطی فراهم است و همین سایت اعلام شده و دو سامانه پیامکی در اختیار مردم است که اطلاع رسانی داشته باشیم. هموطنان مطمئن باشند که کسی با اجحاف جریمه نخواهد شد. در آینده نزدیک جریمه را از این سامانه حذف خواهیم کرد چون سیستم هوشمند بوده و بدهی پلاک خودرو مادام در سیستم ثبت است و در گیت های مختلف قابل وصول است. قرار نیست جریمه کنیم و با اطلاع رسانی دقیق می خواهیم سرعت پردازش و دریافت عوارض و پرداخت آن را بالا ببریم.

بررسی اطلاعات دقیق رانندگان

امینی در این زمینه که گفته می شود تا 72 ساعت پرداخت عوارض صورت نگیرد درصدی به مبلغ اصلی اضافه خواهد شد، گفت: تا این لحظه هیچ تصمیمی برای اینکه چگونه باید جریمه کنیم، گرفته نشده است. بیشترین نظری که در سیستم وزارت راه و شهرسازی وجود دارد این است که به آنهایی که زودتر پرداخت دارند تخفیف داده شود و در بقیه موارد درصدی روی عوارض شان آورده شود تا با این سیستم کار کنترل شود.

وی درباره این‌که اگر در زمان مقرر پرداخت ها انجام بگیرد جرایم حذف می شود، افزود: همان طور که گفته شد تا این لحظه هیچکس جریمه نشده است و از هفته آینده آنهایی که تا دهم فروردین ماه از گیت عبور کرده و پرداختی نداشته اند جریمه می شوند. قطعا در این فاصله پرداختی داشته باشند جریمه نخواهند شد.

وی افزود: در این فاصله حدود 11میلیون پیامک از ترددکنندگان داشتیم که از این تعداد 960هزار پیامک به دست استفاده کنندگان نرسیده است. حتی می دانیم کدام خودروها پیامک به دستشان نرسیده است و در این بین 18 هزار نفر اقدام به پرداخت داشتند که در این زمینه موفق نبودند. تک تک این شماره مشخص بوده و با اشراف کامل جرایم اعمال می شود.

وی تصریح کرد: همان طور که گفته شد تهران – قم، تهران – ساوه، کرج – قزوین، و قزوین – زنجان چهار آزادراهی است که این طرح در آنها اجرا شده است. بنا داریم از تیرماه سال جاری 10 آزادراه دیگر به این موارد اضافه شده تا جمعا 101دروازه و 19 دکل در 22 آزادراه حداکثر تا دهه فجر نصب شود. بهترین راه برای پیگیری ورود به سایت nspay.ir است که پلاک ماشین ثبت و اطلاعات داده می شود. اگر هم اینترنت نداشتند سرشماره #720*یا تلفن داده شده در اختیار هموطنان است. هرگونه اعتراضی هم بود سامانه پیامکی50001531 که خود وزارت راه و شهرسازی در اختیار دارد و 100001531 هم در اختیار سرمایه گذار است جوابگو انتقادات است.

عدم دغدغه نیروهای انسانی فعال در گیت ها

معاون وزیر راه و شهرسازی در زمینه که با گسترش این طرح چه شرایطی برای نیروهای انسانی فعال در گیت های عوارضی به وجود خواهد آمد، گفت: ما برای هیچکدام از پرسنلی که در آزادراه شاغل هستند، دغدغه ای متصور نیستیم. تقریبا به طور متوسط 220درصد درآمد از آزادراه ها را به بهره برداری و نگهداری اختصاص می دهیم.

وی افزود: بنابراین سعی می کنیم از محل صرفه جویی این سامانه هزینه ها فراهم شده تا دوستانی که در این گیت ها فعالیت دارند برای شان فرصت ایجاد شده یا حداقل در طول اجرای این سامانه الکترونیکی و در طول دوران بهره برداری این قول داده می شود که دغدغه ای نداشته باشند.

خروج نقش حاکمیتی دولت برای اولین در این طرح

امینی با اشاره به مزیت های این طرح نسبت به دیگر طرح ها گفت: پنج مزیت این طرح باعث شده نسبت به طرح های دیگر شاهد تفاوت باشیم. اول اینکه این کار همان طور که گفته شد کاملا در توان بخش خصوصی است و دولت هیچ دخالت در آن نداشته و از انحصار خارج شده است. در این روش ما در نظر داریم که بعد از یک سال کارکرد پس از حسابرسی صندوق مستقر در این سامانه عوارض کل آزادراه ها یکسان شوند. یعنی در هر 100 یا کیلومتر یک قیمت وحد پرداخت شود.

وی ادامه داد: یک سال باید این سیستم کار کند تا بعد از حسابرسی و استخراج عدد بهینه این اتفاق رخ دهد. پیش از این در آزادراه ها از یک کیلومتر تا 100 کیلومتر پرداختی مثلا 500 تومان بود. به دنبال این هستیم که در این سیستم هر خودرو به اندازه پیمایش خودش پول بدهد. این طرح از هفته آینده یا بعدی در آزادراه کرج – قزوین پیاده می شود. چهار گیت خواهیم داشت که به تناسب پیمایش پول خواهند داد.

به گزارش تسنیم ،وی گفت: مزیت این است که مالکیت داده در اختیار وزارت راه و شهرسازی است تا وقتی اصل و سود برای سرمایه گذار مستهلک شد با بهینه سازی مجدد دوباره طرح واگذار شود. همه روش های نوین در نظر گرفته شده و هیچ طرحی نیست که در آن پیش بینی و راهکارش در نظر گرفته شده باشد. این پنج مزیت در نظر گرفته شده و تجمیع شده در خیلی از کشورها به کار برده نمی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به مزیت های این طرح گفت: صرفه جویی در سوخت و عبور بدون دغدغه از مزیت های این طرح است. همه طرح های تجمیع شده در نهایت به سرعت عمل، کاهش مصرف و کاهش هدررفت وقت مردم کشورمان منجر خواهد شد. به دنبال برداشتن باجه ها هستیم تا بدون توقف در آزادراه ها حرکت انجام شود بدون اینکه مردم آن را حس کنند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید