عمران خان موفق به آشتی دادن تهران و ریاض می شود؟

    کد خبر :626884

الجزیره نوشت: یکی از نمایندگان برجسته مجلس ایران تاکید می کند در صورتی که ریاض گزینه مذاکره را بعنوان یک استراتژی در پیش گیرد، حل اختلافات بین ایران و عربستان ممکن می شود.

 

در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که منابع دیگری هشدار می دهند که واشنگتن معتقد است منافعش با ادامه اختلافات بین ایران و عربستان و در نتیجه، استمرار خرید سلاح از سوی ریاض، تامین می شود.

 

در این میان، نوذر شفیعی، از نمایندگان سابق مجلس ایران بر این عقیده است که عمران خان در سفر خود به تهران، حامل پیام صلح و مذاکره است؛ اما باید گفت که تمام اقدامات گذشته ای که نخست وزیر پاکستان در این رابطه انجام داد، نتوانست کوچکترین تغییری در اختلافات بین ریاض و تهران ایجاد کند.

 

شفیعی در گفتگو با الجزیره، مأموریت خان را دشوار توصیف می کند و علت آن را عمق اختلافات در روابط بین تهران و ریاض می داند. ضمن اینکه تاکید می کند سران دو کشور از ماهها پیش شروع به تبادل پیامهایی کرده اند و قطار میانجی گریها هنوز متوقف نشده است.

 

به گزارش انتخاب،شفیعی دلیل شکست میانجی گریهای گذشته را نبود اراده سیاسی لازم دانسته و تصریح می کند که روابط خوب اسلام آباد با ایران، عربستان و آمریکا، برگ برنده مهمی در دست عمران خان است تا با استفاده از آن بتواند نقش سازنده ای را بین دو طرف ایفا کند.

 

وی می افزاید: پاکستان بیش از هر دولت دیگری می تواند نقش مثبت را برای مهار رفتار ازار دهنده آمریکایی ها در رابطه با عربستان و ایران، ایفا کند.

 

این عضو سابق کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در مجلس ایران خاطر نشان کرد که عربستان درگیر مسائل متعددی است؛ بویژه در مورد باتلاق یمن؛ که در شرایط فعلی، سعودیها برای خروج از بحران، اماده صلح با حوثی ها هستند.

 

از سوی دیگر، فرزاد رمضانی، پژوهشگر مسائل سیاسی معتقد است که عزم جدی عمران خان برای ایجاد توازنی در روابط اسلام آباد با ایران و عربستان، شانس های موفقیت این اقدام را افزایش می دهد.

 

وی در گفتگو با الجزیره امکان موفقیت این اقدام را نسبی و وابسته به اراده دو طرف سعودی و ایرانی می داند و تاکید می کند که زمینه برای مذاکره بین تهران و ریاض و کاستن از تنش ها در منطقه، فراهم است.

 

این پژوهشگر ایرانی معتقد است که اسلام آباد از این جهت وارد خط میانجی گری بین ایران و عربستان شده است که هر گونه برخورد بین عربستان و ایران، می تواند تاثیرات منفی بر استقرار طایفه ای داخل پاکستان داشته باشد.

 

شروط ایران

 

در رابطه با شروط ایران برای مذاکره با عربستان، رمضانی تصریح کرد براساس اعلام وزارت خارجه ایران، تهران اماده گفتگوی با واسطه یا بی واسطه با تمام همسایگانش، از جمله عربستان سعودی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید