علت طرح گمانه زنی های مختلف در مورد وضعیت سلامتی پوتین چیست؟

    کد خبر :985839

پوتین که به واسطه جنگ اوکراین از نظر سیاسی وضعیت خود را در خطر می بیند، می تواند با انتشار مدیریت شده اخبار مرتبط با وضعیت وخیم سلامتی خود، طیف منتقدان و مخالفان سیاسی‌اش در روسیه را به سمت این موضوع بکشاند که برای اقدام علیه وی عجله نکنند و با توجه به بیماری و ادعاهای مختلفی که در مورد سلامتی پوتین مطرح می شود، حذف کم هزینه وی از قدرت را دنبال کنند. دستورکاری که در نهایت به نفع خودِ پوتین است.

بازتاب از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی، طرح اخبار و گمانه زنی های مختلف در مورد وضعیت سلامتی پوتین، به یکی از سوژه های اصلی و ثابت روند اطلاع‌رسانی در بحبوحه جنگ اوکراین تبدیل شده است. در ابتدا به این نکته اشاره می شد که پوتین به سرطان خون مبتلا شده است و حتی این مساله نیز مطرح می شد که وی تحت نظارت دقیق متخصصان خون شناس قرار دارد.

با گذشت زمان، گفته شد که پوتین به بیماری پارکینسون مبتلا شده و لرزش دست و پای وی در جریان دیدارهایش با مقام های داخلی و خارجی نیز نشانه ای از همین ساله است. با این حال، به تازگی نیز “نشریه سان” انگلستان با استناد به کانال تلگرامی “جنرال اس وی آر”(کانال خبری که مدعی است چند منبع موثق در درون کاخ کرملین دارد)، اعلام کرده که پوتین به طور همزمان از چند مشکل سلامتی رنج می برد و در مدت اخیر، از درد جدی در ناحیه شکم و تهوع رنج برده و می برد و غذای چندانی نمی خورد. این منبع خبری تاکید کرده که وضعیت سلامتی پوتین به نسبت آغاز جنگ اوکراین، ماهیتِ وخیم تری را به خود گرفته است.

این اخبار در شرایطی منتشر می شوند که پوتین اغلب اوقات از بیم حملات هوایی، در پناهگاه هایی امن اقامت دارد و دیدارهایش نیز در همین مکان ها انجام می شوند. با این همه، یک سوال اساسی مطرح می شود و آن این است که در شرایطی که هیچکدام از اخبار مذکور به طور دقیق تایید نمی شوند، علت مطرح شدنِ گاه و بیگاهِ آن‌ها چیست؟ آیا خود کرملین نیز در طرح اخبار اینچنینی دست دارد؟ با توجه به آنچه تاکنون در صحنه سیاست روسیه شاهد آن بوده‌ایم، می توان دو دلیل عمده و محوری را در مورد این قبیل حوادث مد نظر داشت:

اولا، هیچ بعید نیست که این قبیل اخبار با مدیریت خودِ کرملین به محیط بیرون درز پیدا کرده باشند. پوتین که به واسطه جنگ اوکراین از نظر سیاسی وضعیت خود را در خطر می بیند، می تواند با انتشار مدیریت شده اخبار مرتبط با وضعیت وخیم سلامتی خود، طیف منتقدان و مخالفان سیاسی‌اش در روسیه را به سمت این موضوع بکشاند که برای اقدام علیه وی عجله نکنند و با توجه به بیماری و ادعاهای مختلفی که در مورد سلامتی پوتین مطرح می شود، حذف کم هزینه وی از قدرت را دنبال کنند. دستورکاری که در نهایت به نفع خودِ پوتین است.

گزاره ای که کلیت آن در واقع در چهارچوب طرح و نقشه پوتین و متحدانش در قدرت برای مخالفانشان معنا و مفهوم پیدا می کند و در بحبوحه جنگ اوکراین، از اهمیت و معنای بیشتری برخوردار می شود و حاکی از آن است که پوتین این توانایی را ندارد که به طور همزمان جنگ در چند جبهه را راهبری کند. البته که انتشار این قبیل اخبار می تواند تا حدی بر ارزیابی های راهبردی دولت های غربی در مورد روسیه نیز اثرگذار باشد.

دوما، منابع مختلف با انتشار اخباری از این دست آن هم با استناد به اینکه آن ها منابعی موثق را در کرملین دارند که برایشان اخبار را ارسال می کنند، سعی در تاکید بر این نکته دارند که دولت روسیه از وجود حفره های قابل توجه امنیتی و اطلاعاتی رنج می برد. فراموش نکنیم که جنگ اوکراین شکاف های جدی را در میان مقام های نظامی و امنیتی روسیه ایجاد کرده و پیشتر اخبار مختلفی دال بر انتشار خبرهای محرمانه از قلب کرملین و نهادهای امنیتی آن منتشر شده است. در این راستا، به طور خاص نامه های رمزدار یک عضو ناراضی دستگاه اطلاعاتی روسیه به نشریات غربی، تشویش جدی را در کرملین ایجاد کرده است. فردی که با نام مستعار، اقدام به ارائه اطلاعات گوناگون در مورد تحولات مرموز راهروهای قدرت در روسیه می‌کند. از این رو، انتشار اخبار مختلف در مورد سلامتی پوتین و به طور کلی اخباری که مرتبط با واقعیت های پنهان و رازهایِ مگوی روسیه هستند، از سوی آنچه منابع آگاه و افشاگر در این کشور عنوان می شود، به دنبال القای ضعف به نظام سیاسی روسیه و شخص پوتین و طیف متحدان وی در قدرت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید