علائم و روشهای تشخیص ویروس ماربورگ

    کد خبر :925966

علائم ابتلا به ویروس ماربورگ چیست؟ ویروس ماربورگ تا چه اندازه خطرناک است؟بیماری ویروسی ماربورگ که قبلاً آن را تب خون‌ریزی‌دهنده می‌دانستند بیماری‌ای جدی است که به دلیل ویروس ماربورگ (MARV) ایجاد می‌شود. این بیماری قابلیت آن را دارد که به یک همه‌گیری تبدیل شود و جان بسیاری از انسان‌ها را بگیرد. این بیماری از طریق هوا منتقل نمی‌شود. کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند از راه تماس مستقیم با خون و سایر مایعات بدن فرد یا حیوان مبتلا و همچنین سطوح آلوده به ویروس مثل لباس، ملافه و تجهیزات پزشکی منتقل می‌شود. در نتیجه باید خطر ابتلا به آن را جدی گرفت. هنوز هیچ واکسنی برای ماربورگ وجود ندارد، اما چند واکسن در مرحله آزمایشات بالینی قرار دارند.

دوره کمون این بیماری از 3 تا 21 روز طول می‌کشد و به احتمال زیاد به میزان شدت بیماری بستگی دارد. سرایت در دوره نهفتگی رخ نمی‌دهد.

علائم بیماری ماربورگ

شروع علائم بعد از یک دوره کمون به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کند و معمولاً با تب، لرز، سردرد و درد عضلات ظهور پیدا می‌کند. حدود روز پنجم پس از شروع علائم بثوراتی در قسمت سینه، کمر و شکم دیده می‌شود. حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه، گلودرد، شکم‌درد و اسهال ممکن است در بیمار به وجود بیاید. علائم این بیماری هرروز شدت پیدا می‌کند و ممکن است زردی، التهاب لوزالمعده، کاهش وزن، هذیان، شوک، نارسایی کبد، خون‌ریزی شدید و اختلال عملکرد در چند قسمت از بدن دیده شود.

تشخیص بیماری ویروس ماربورگ ممکن است دشوار باشد. بسیاری از علائم این بیماری شبیه به بیماری‌هایی مثل مالاریا یا تب حصبه است. همچنین گفته می‌شود به بیماری‌هایی که تب خون‌ریزی‌دهنده دارند مثل تب لاسا یا ابولا نیز شباهت بسیاری دارد. میزان مرگ و میر این بیماری بین 23 تا 90 درصد ذکر شده.

سازمان بهداشت جهانی تأیید کرد که به تازگی دو مورد از بیماری ویروسی ماربورگ در غنا گزارش شده. این سازمان در تلاش است تا به مسئولان بهداشتی این کشور کمک کند تا جلوی این بیماری را بگیرند. دو مردی که به ویروس ماربورگ مبتلا شدند در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید