عقب‌نشینی 18 هزار و 194 واحدی شاخص بورس واحد/ ارزش معاملات بورس فرابورس به 25 هزار میلیارد تومان رسید

    کد خبر :736029

بورس اوراق بهادار تهران این روزها در کانون توجه خانوارهای ایرانی قرار دارد و به عنوان یکی از محل‌های قابل توجه برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته گرچه دست به رکوردشکنی بزرگی زد و شاخص بورس از 2 میلیون واحد فراتر رفت، اما امروز در یک روند رو به اصلاح شاخص کل بورس 18 هزار و 194 واحد عقب‌نشینی کرد و در نهایت به یک میلیون و 993 هزار و 330 واحد رسید.

امروز همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن 997 واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم 525 هزار و 887 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 7 میلیون و 458 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار بیش از 8.9 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب حدود 2 میلیون نوبت معامله و به ارزش 16 هزار و 16 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین امروز ارزش معاملات فرابورس ایران به بیش از 5 هزار و 619 میلیارد تومان رسید که در مجموع ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به حدود 21 هزار و

600 میلیارد تومان رسید.

با نگاهی به شاخص‌های بورس امروز در می‌یابیم عمده شاخص‌های بورس به جز شاخص بازار دوم کاهشی بودند.

به گونه‌ای که شاخص کل بورس 9 دهم درصد، شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 9 دهم درصد کاهش یافت، شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن 19صدم درصد و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 19 صدم درصد کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور 99 صدم درصد، و شاخص بازار اول بورس 1.6درصد کاهش یافته و فقط شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود، 2 دهم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای شستا و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر تقویتی در رشد شاخص بورس را داشتند و نمادهای ملی مس، ایران خودرو، فولاد مبارکه، کشتیرانی و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده در بورس شامل فولاد مبارکه، ملی مس ایران، بانک صادرات ایران، هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت بندرعباس، بانک تجارت، گلوکوزان و بانک صادرات بود‌ند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 201 واحد رشد کرده و به رقم 21 هزار و 19 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 365 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.1 میلیارد سهام حق ت قدم و اوراق مالی در قالب 633 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 616 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، صباتأ‌مین ، پتروشیمی تندگویان، هلدینگ معدنی خاورمیانه و نیروی برق دماوند بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین و ذوب‌آهن بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده مربوط به بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، توسعه و عمران استان کرمان، ماشین‌های اداری ایران، هتل پارسیان کوثر اصفهان و کارخانجات تبرک بوده‌اند.

به گزارش فارس، کارشناسان همواره تأکید می‌کنند، حضور در بازار بورس به منزله پذیرش ریسک و بازدهی است و مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس باید از پس‌اندازهای خود استفاده کنند و در خرید سهام شرکت‌ها علاوه بر اینکه از افراد کارشناس و امین مشورت می‌گیرند، در ابتدا سعی کنند به روش سهامداری غیرمستقیم را برگزینند به این معنا که سهام شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری، صندوق‌های با درآمد ثابت، هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند و همچنین از سهام عرضه اولیه و نیز واحدهای صندوق قابل معامله بورسی دولتی استفاده کنند تا کمترین ریسک و بازدهی مناسب را داشته باشند.

در عین حال کارشناسان به مدیران شرکت‌های بورسی توصیه می‌کنند از فرصت به دست آمده و استقبال مردم استفاده کنند و با انتشار اوراق اجاره و یا سایر اوراق اعتباری به جمع‌آوری نقدینگی از بازار و تزریق آن به تولید اقدام کنند.

همچنین شرکت‌های بزرگ با عرضه سهام بیشتر در بورس علاوه براینکه به عمق بازار کمک می‌کنند، می‌توانند از محل بازار سرمایه تأمین مالی نمایند.

به گونه‌ای که روزانه بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس معامله می‌شود و این فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌ها و تزریق به تولید فراهم کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید