عربستان: دخالت خارجی در تحقیقات بر روی پرونده قتل خاشقجی را نمی‌پذیریم

    کد خبر :507499
عربستان

رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی می‌گوید که کشورش عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض را به دست عدالت سپرده و هرگونه دخالت خارجی در تحقیقات بر روی این پرونده را رد کرده است.

به گزارش یورونیوز، بندر بن محمد العيبان که روز پنجشنبه در جمع اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سخن می‌گفت با اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد افرادی که به ارتکاب این «جنایت شوم» و رقم زدن این «حادثه ناگوار» در کنسولگری استانبول متهم هستند تا کنون سه بار به همراه وکلای خود در جلسات محاکمه دادگاه شرکت کرده‌اند.

مسئول کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی بدون دادن توضیحات بیشتر درباره نام افراد متهم و جزئیات اتهام‌های مطرح شده در دادگاه بر عزم دستگاه قضایی کشورش برای رسیدگی به این پرنده تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که مداخلات خارجی در ماجرای یاد شده هیچگونه نقش و جایگاهی نداشته است.

محمد العيبان در این خصوص تصریح کرد: «تلاش برخی رسانه‌ها برای گوشزد کردن ضرورت نظارت و دخالت بین‌المللی در این پرونده به هیچ وجه پذیرفتنی نیست زیرا اینگونه درخواست‌ها به نوعی مداخله در امور داخلی و دستگاه قضایی کشور محسوب می‌شود.»

این درحالیست که بیش از سی کشور غربی از جمله بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا هفته گذشته از عربستان خواستند در چارچوب تحقیق آغاز شده توسط ایالات متحده آمریکا درباره ماجرای قتل جمال خاشقجی برای پیشبرد این پرونده همکاری کند.

سخنگوی دادستان کل عربستان سعودی اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد که یازده تبعه این کشور در ماجرای قتل روزنامه نگار منتقد حکومت ریاض متهم شناخته شده و برای محاکمه به دادگاه معرفی شده اند. بر اساس این گزارش مقامات قضایی برای پنج تن از متهمان درخواست مجازات مرگ کرده اند.

برخی کشورهای غربی همچنان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به دست داشتن در این ماجرا متهم می کنند. دولت عربستان و دیگر مقامات این کشور بارها هرگونه دخالت ولیعهد جوان در این پرونده را منکر شده اند.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی دهم مهر ۱۳۹۷ برای انجام کاری اداری وارد ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه شد و در آنجا به قتل رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید