عجیب‌ترین موتور سیکلت‌های جهان

    کد خبر :1046358

کدام موتور سیکلت از یک پیشرانه‌ مخصوص هلیکوپترهای نظامی ساخته شده است؟ در این مقاله با ۱۰ مورد از عجیب‌ترین موتور سیکلت‌های جهان آشنا خواهیم شد.

در دنیای پیرامون ما، موارد بسیار عجیبی است که ما با دیدن آنها شگفت زده می‌شویم. یکی از این عجایب، طراحی‌های عجیب موتور سیکلت‌هاست. برخی آنها، از حد معمول خود در طراحی خارج و به وسیله‌ای عجیب و غریب تبدیل شده‌اند.

این موتورها، دارای طراحی، اندازه، قدرت و ویژگی‌هایی هستند که باعث خاص شدن آنها در جهان می‌شود. در این مطلب و به گزارش پدال موتور، به معرفی و بررسی عجیب‌ترین موتور سیکلت‌های جهان خواهیم پرداخت.

موتور سیکلت کوازار

کوازار (Quasar) یک موتور سیکلت فوت فوروارد است که دارای یک کابین بسته شبیه به کابین هواپیمای جنگنده است. این موتور در سال ۱۹۷۵ توسط مالکوم نیوئل (Malcolm Newell) و کن لیچفیلد (Ken Leechfield) طراحی و ساخته شد.

کوازار دارای یک موتور با حجم ۸۵۰ سی سی و قدرت ۴۰ اسب بخار است. این پیشرانه، از خودروی Reliant Robin گرفته شده و حداکثر سرعتی که می‌تواند بپیماید؛ ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

موتور کوازار دارای یک سیستم تعلیق هیدرولیکی است که باعث می‌شود این وسیله در جاده‌های مارپیچ دچار واژگونی نشود. از این مدل تنها ۲۱ نسخه ساخته شده و یکی از نمونه‌های موتور فوت فوروارد در جهان است که به طرح عجیب و غریب خود معروف است.

موتور سیکلت برقی الکتروم

دومین موتور عجیب در این لیست، Electrom LEV است که از یک کابین بسته هلیکوپتری ساخته شده است. این موتور سیکلت توسط یک شرکت کانادایی به نام Electrom Vehicles Inc. طراحی و ساخته شده است.

Electrom LEV دارای یک باتری لیتیوم یون است که قابلیت شارژ شدن از طریق پریز برق خانگی را دارد. ظرفیت باتری آن ۱۰ کیلو وات ساعت است و می‌تواند با یک بار شارژ، مسافت ۱۵۰ کیلومتری را طی کند.

قدرت این موتور برقی ۱۰ کیلو وات است و حداکثر سرعت آن نیز ۷۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین سیستم ترمزی که در آن استفاده شده است، از نوع ریجینریتیو است که وظیفه بازیابی انرژی موتور را برعهده دارد.

موتور سیکلت Electrom LEV در سال ۲۰۱۹ در یک پروژه تامین مالی، روی سایت کیک ‌استارتر معرفی و در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد.

اسکوتر برقی معروف به جعبه

یکی از عجیب‌ترین موتورهای برقی در جهان، اسکوتر BOXX است. شکل ظاهری این اسکوتر که به طول یک متر است، به صورت مکعب مستطیل می‌باشد و مانند یک جعبه طراحی شده است.

این وسیله که توسط شرکت آمریکایی Boxx Corp ساخته شده، از یک باتری لیتیوم یون بهره می‌برد. BOXX در سه نسخه ساخته شد که نسخه اول مدل پایه است که می‌تواند با یک بار شارژ کامل ۳۲ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت بپیماید.

مدل BOXX M نسخه دیگر این اسکوتر است که می‌تواند ۶۴ کیلومتر را با یک بار شارژ و با حداکثر سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت طی کند. آخرین نسخه آن نیز که همان BOXX محسوب می‌شود، می‌تواند مسافت ۸۶ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۸۷ کیلومتر بر ساعت بپیماید.

این موتور برقی اولین بار در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودروی لاس وگاس، به نمایش گذاشته شد.

دوج تاماهاوک خودرویی در بدنه یک موتور سیکلت

در سال ۲۰۰۳،‌ شرکت آمریکایی دوج در نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی، موتور تاماهاوک را به معرض نمایش گذاشت. دوج تاماهاوک دارای یک پیشرانه خودرویی به حجم ۸۳۰۰ سی سی است که از لحاظ تئوری، می‌تواند قدرتی معادل ۵۱۰ اسب بخار تولید کند. این موتور در اصل یک موتور چهار چرخ است که از آن تنها یک نسخه ساخته شد.

موتورسیکلت یاماها WR450F 2-Trac

کمپانی موتور یاماها در سال ۲۰۰۴، نمونه‌ای از یک موتور سیکلت رالی با سیستم انتقال قدرت به هر دو چرخ، معرفی کرد. این سیستم توسط شرکت اوهلینز (Ohlins) توسعه داده شده بود و می‌توانست تا ۳۰ درصد از قدرت موتور را به چرخ جلو انتقال دهد.

این امر باعث می‌شود که موتور سیکلت در زمین‌های نامناسب و لغزنده، دارای کنترل و تعادل بالاتری داشته باشد. موتور سیکلت یاماها WR450F 2-Trac دارای یک موتور پنج سوپاپی DOHC است که قدرتی معادل ۵۸ اسب بخار تولید می‌کند و همچنین سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌دهد. یاماها از این مدل، تنها ۲۵۰ نسخه عرضه کرد.

موتور سیکلتی با پیشرانه توربینی

MTT 420 RR یک موتور سیکلت اسپرت است که توسط شرکت Marine در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این موتور از یک پیشرانه توربین گازی که از نوع رولز رویس است، ساخته شده است.

از این توربین‌های گازی، در ساخت هلیکوپترهای نظامی استفاده می‌شود. قدرتی که این موتور قادر است تولید کند، معادل ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز معال ۸۱۳ نیوتن متر است. همچنین حداکثر سرعتی که می‌تواند ارائه دهد، ۴۴۲ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

رانندگی با موتور سیکلت MTT 420 RR، احساس رانندگی با یک جت جنگی را به موتورسوار می‌دهد و با صدای مهیب توربین‌های گازی، این احساس به واقعیت تبدیل می‌شود.

موتور سیکلتی با چهارچوب فولادی

سوزوکی مدل RE5 یک موتور سیکلت با انجین چرخشی وانکل است. وانکل نوعی موتور درون‌سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی، از یک طراحی دوار با دایره‌ای بیرون از مرکز استفاده می‌کند.

از مزایای این موتور، می‌توان به طراحی ساده، قطعات کم، ارتعاش اندک و … اشاره کرد. همچنین دارای معایبی نظیر مصرف سوخت بالا، آلودگی شدید و … است.

موتور سیکلت سوزوکی RE5 در سال ۱۹۷۴ معرفی شده و تا سال ۱۹۷۶ تولید شده است. این موتور دارای یک پیشرانه ۵۰۰ سی سی با حداکثر قدرت ۶۲ اسب بخار و گشتاور ۵۶ نیوتن متر است که می‌تواند حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ارائه دهد.

موتوری شبیه به یک ربات

یاماها نیکن یکی دیگر از موتورهای عجیب در جهان است که به یک ربات شبیه است. این موتور سه ‌چرخ، دارای یک سیستم خم شدن چرخ‌های جلو است که باعث می‌شود این وسیله در منحنی‌ها و جاده‌هایی با پیچ تند، تعادل خود را به خوبی حفظ کند و رانندگی پایداری را به موتورسوار ارائه ‌دهد.

موتور یاماها نیکن، دارای یک پیشرانه سه سیلندر با حجم ۸۴۹ سی سی می‌باشد که قادر است، قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۸۷ نیوتن متر تولید کند.

همچنین می تواند سرعتی معادل ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارائه دهد. این وسیله نقلیه از یک چهارچوب آلومینیومی ساخته شده است که باعث می‌شود وزن آن نسبت به موتورهای دیگر، کاهش پیدا کند.

یاماها این مدل را در سال ۲۰۱۷ و در دو نسخه‌ نیکن و نکین جی‌تی عرضه کرد. نسخه جی‌تی آن دارای تجهیزاتی از قبیل صندوق عقب، کروز کنترل، صندلی راحت‌تر و … است.

موتور سیکلت‌های جنگی

جنگ جهانی دوم نقطه عطف ساخت موتور سیکلت‌های اورال بود. این مدل از عجیب‌ترین موتورهای جهان، نسخه‌ای سنگین وزن و مدل ادونچر موتورهای سایدکار است.

در سال ۱۹۳۹ روسیه با الگو برداری از مدل BMWR آلمانی‌ها، این موتور را برای نیروی نظامی شوروی سابق تولید کرد. از این مدل طی سالیان سال و تا به امروز، چندین نسخه با پیشرانه‌های مختلف ساخته شد. انواع نسخه‌های موتورهای اورال عبارتند از:

اورال M-72: اولین نسخه که در سال ۱۹۴۱، برای استفاده نیروهای نظامی روسیه در جنگ جهانی دوم ساخته شد. این مدل دارای یک پیشرانه ۷۵۰ سی سی با قدرت ۲۲ اسب بخار بود.

اورال M-52: یک مدل اصلاح شده از M-72 که در سال ۱۹۵۴ تولید شد و دارای یک انجین ۵۰۰ سی سی با قدرت ۲۶ اسب بخار بود.

اورال M-66: نسخه توسعه یافته‌ی M-52 که در سال ۱۹۶۶ تولید شد. این موتور دارای یک انجین ۶۵۰ سی سی با قدرت ۳۲ اسب بخار بود.

تنها موتور سیکلت دیزلی

آخرین مدل از عجیب‌ترین موتور سیکلت‌های جهان، موتور رویال انفیلد تاروس است. تاروس در اصل برای استفاده ارتش ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود.

این موتور از یک انجین دیزلی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل ۱۸ اسب بخار و گشتاور ۲۷ نیوتن متر تولید کند. تولید موتورهای تاروس در سال ۲۰۰۰، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای آلایندگی متوقف شد.

در دنیای موتور سیکلت، طراحان و سازندگان سعی بر ساخت مدل‌های توسعه یافته و خارج از چارچوب دارند.

در این میان برخی از آنها، به عجیب‌ترین موتور سیکلت‌های جهان تبدیل می‌شوند که در میان آنها نیز، مدل‌هایی هستند مانند یاماها نیکن که قابل خرید می‌باشند.

در بین این برندها، تنها یاماها موتور است که در ایران موجود است. شما می‌توانید برای خرید موتور سیکلت‌های برند یاماها، به پدال موتور مراجعه کنید. در این مجموعه خرید موتور به صورت اقساط ۲۴ ماهه و بدون پیش پرداخت، امکان پذیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید