ظریف: نیازی به خروج از برجام نداریم

  • سیاسی
  • یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۱۰
    کد خبر :787193

گفت‌وگوی زنده محمد جواد ظریف با شبکه پرس تی وی دقایقی پیش آغاز شد.

ظریف در بخشی از این گفت‌وگو تاکید کرد: ما تعهداتی داریم که به آن‌ها پایبند هستیم. تمام اقدامات ما در راستای برجام است. ما قوانین کشور را که پارلمان به آن مشروعیت بخشیده، اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: در آمریکا، رئیس‌جمهور می‌تواند از حق وتو برای مخالفت با هر گونه تصمیمی استفاده کند اما ما در ایران، چنین کاری نخواهیم کرد.

وی با انتقاد از درز اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این اسناد باید محرمانه بماند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: رئیس جمهور بایدن با سیاست های دونالد ترامپ مخالفت می کند اما در حقیقت همان سیاست را دنبال می کند.

وی گفت: اصطلاح مکانیسم ماشه ساخته آمریکاست و چنین چیزی در برجام وجود ندارد. آمریکایی‌ها برای کنترل اقکار عمومی این اصطلاح را ایجاد کردند.

ظریف با اشاره به رویکرد دولت آمریکا درقبال برجام گفت: تفکر سلطه جویانه آنها مبنی بر این است که آنچه مال من است برای من است و آنچه برای توست، قابل مذاکره است. آنها با کلمات بازی می کنند تا متن برجام را تغییر دهند.
وی با بیان این که پس گرفتن درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه از شورای امنیت، امتیاز به ایران نیست، افزود: بلکه آنها حقیقت را پذیرفته‌اند که نمی توانند از این طریق به جایی برسند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: اروپایی ها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند. ممکن است دولت هایشان درباره پایبندی به توافق حرف بزنند اما شرکت‌هایشان به حرف واشنگتن گوش می‌کنند. اروپایی‌ها برای تصمیم‌گیری نیازمند تائید واشنگتن هستند. آنها باید از آمریکا بخواهند که به جایگاه‌شان احترام بگذارد و اجازه دهد که به الزامات خود عمل کنند.

ویبا بیان این که آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارات ما را جبران کند، تاکید کرد: و باید متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند.
ظریف گفت: ما درخواست های زیادی داریم و خواهان اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، نه حرف. اما اکنون مشکل این است که بایدن در حال دنبال کردن سیاست های ترامپ است، نه اوباما
وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ما تنها زمانی وارد مذاکره می‌شویم که تحریم ها لغو شود و رفتار آمریکا تغییر کند. به دلیل سیاست های آمریکاست که دارایی های ما در کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده اند. این رویکرد می بایست تعییر کند. اما دولت بایدن همچنان به مسدود کردن پول ایران برای خرید واکسن کووید ١٩ ادامه می دهد.
ظریف با اشاره به تحولات هسته ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام گفت که ایران اکنون ذخیره اورانیوم بیشتری دارد، هرچند که ما هیچ کس را تهدید نمی کنیم و تنها از حق خود استفاده می‌کنیم.
به گفته وی اگر آمریکا خواهان تعامل اقتصادی با ما نیست اما باید به بقیه اجازه تجارت با ایران را بدهد.
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ایران از برجام تاکید کرد که ایران نیازی به این کار ندارد. آمریکا باید بداند که ما نیازی به خروج از برجام نداریم و می توانیم از حقوق خود در توافق بهره ببریم. ما توافق نکردیم که آن را کنار بگذاریم ما مذاکره کردیم که به تعهداتمان عمل کنیم. ما طبق مفاد برجام حق داریم که از اجرای تعهدات‌مان عقب بنشینیم.

به گزارش ایسنا، ظریف یادآور شد: آمریکا در بازی خود و تلاش برای اعمال فشار بر ایران یک اشتباه بزرگ کرد؛ اکنون وابستگی ما به نفت به مراتب کمتر شده است. آمریکا در نهایت، دیر یا زود خواهد فهمید سیاست‌هایش غیر قانونی است و باید این سیاست های خود را تغییر دهد چراکه نتیجه ای نداشته است.
وزیر امورخارجه درباره جنگ یمن نیز تصریح کرد: عربستان سعودی باید به این جنگ پایان دهد. من امیدوارم که روزی مردم بیدار شوند و بفهمند که جان انسان ها ارزش دارد. عربستان و امارات میلیاردها دلار برای این جنگ هزینه کرده اند اما سعودی ها و متحدان‌شان بر اراده مردم یمن پیروز نخواهند شد.

وی گفت: برخی رژیم های عربی به اشتباه فکر می کنند که اسرائیل می تواند برایشان امنیت به ارمغان بیاورد اما آنها باید بدانند که ما خواهان روابط با همسایگان عرب خود هستیم. کشورهای منطقه باید به همسایگی خود بازگردند. ما به دنبال سلطه بر منطقه نیستیم و می خواهیم روابط خوب با همسایگان‌مان ایجاد کنیم.

ظریف درباره توافق میان ایران و چین خاطرنشان کرد که پکن نقش بزرگی در اقتصاد جهان ایفا می کند. توافق میان ایران و چین به نفع هر دو طرف و همچنین به نفع منطقه است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که سیاست ایران درقبال کشمیر کاملا روشن است، گفت: باید حق مردم این منطقه برای تعیین سرنوشت‌شان مورد احترام قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید