طرح جدید 26 نماینده برای ایجاد التهاب در نظام سلامت کشور/ پیامدهای خسارت بار تشکیل سازمان طب ایرانی اسلامی چیست؟

    کد خبر :795135

26 نماینده مجلس شورای اسلامی در اقدامی جدید و چالش برانگیز در پی تشکیل سازمان طب ایرانی اسلامی بر آمده اند و بنا دارند تا تشکیل این سازمان را به قانونی لازم الاجرا تبدیل کنند؛ دستور کار عجیب و غریبی که از قرار معلوم هنوز به عواقب آن به درستی فکر نشده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– به نظر نمی رسد کسی با طب اسلامی به آن معنا که یکی از جنبه‌های تاریخ اسلام در جهان است و حکایت از توجه پیشوایان دین اسلام به این دانش ارزشمند داشته و در حدیثی نیز به نقل از پیامبر اسلام (ص) همسنگ با علم دینی و در کنار آن مورد توصیه قرار گرفته‌است، مشکلی داشته باشد.

طبی که پسوند اسلامی آن نه به معنای تمایز آن با علوم تجربی بلکه به معنای اهتمام دین اسلام به مسئله بهداشت و درمان و به صورت کلی موضوع طب است.

با این همه آنچه در سال های اخیر در نظام سلامت کشور به چالشی جدی بدل شده است، نه اهمیت دانش طب در دین اسلام بلکه رویه هایی است که بعضاً توسط برخی افراد سودجو به نام اسلام اما برای کسب درآمد تحت عنوان طب اسلامی به راه افتاده است.

طبی که حتی برخی مراجع عظام تقلید همچون آیت الله جوادی آملی نیز نسبت به صحت آن تردیدهای جدی دارند و تأکید می کنند که همه موضوعات تجربی باید از مسیر تجربه به اثبات برسند و نمی توان به استناد برخی روایات که البته سندیت آنها امکان پذیر نیست، از طب اسلامی به معنای یک روش جدا با علم تجربی برای درمان بیماری ها بهره برد.

به دیگر سخن اگرچه که می توان با استفاده از طب اسلامی و به بیان بهتر طب سنتی برپایه روایت ها، احادیث متقن و حتی تاریخچه طب به راهکارهای سنتی و قدیمی درمان برخی بیماری ها استناد و از آن استفاده کرد، اما باید دقت داشت که این بخش از نسخه های پزشکی را با علوم تجربی نیز می توان تأیید قرار داد و منافاتی میان این دو در رسیدن به هدف نهایی وجود ندارد.

مسئله مهمی که باعث شد تا پس از انقلاب اسلامی به طب سنتی و ایرانی توجه ویژه ای شود و از دهه 70 نیز این طب رسماً به عنوان یک رشته دانشگاهی ثبت و وارد نظام آموزش پزشکی ایران شود.

با این همه آنچه طب سنتی را در ایران همواره با چالش رو به رو کرده است، نه میزان اثرگذاری نسخه های درست و عالمانه آن بلکه نگاه های سیاسی و نیز منفعت طلبانه به این دانش است.

صرف نظر از برخی افراد فاقد تحصیلات و تجربه ارزشمند که در قالب طب اسلامی و سنتی به کسب درآمد مشغول هستند، در کشور نگاه های سیاسی نیز این دانش را مورد خدشه قرار داده است.

به طور مثال در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد توجه به طب سنتی و گیاهی و طب مکمل افزایش پیدا کرد و معاونت طب سنتی ذیل مدیریت کلام وزارت بهداشت شکل گرفت، اما پس از انتخاب حسن روحانی، معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت منحل و به اداره کل تبدیل شد و نیز شورای‌عالی طب سنتی و مؤسسه تحقیقات حجامت نیز منحل شدند.

جدا از این نگاه های صد در صد سیاسی و صفر و یکی به طب سنتی ایران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و روحانی، حالا و از سوی 26 نماینده مجلس شورای اسلامی دوباره نگاه های صد در صد سیاسی و صفر و یکی به این مسئله مهم و حساس به جریان افتاده است.

در همین رابطه چند روز پیش حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تسنیم» از طرح جدید تعدادی از نمایندگان مجلس برای تشکیل “سازمان طب ایرانی اسلامی” خبر داد.

وی ابراز کرد: طرح تشکیل سازمان طب ایرانی اسلامی با امضای 26 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تهیه و تدوین شده و برای بررسی‌های بیشتر و تصویب نهایی، تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به روند بررسی این طرح در مجلس، اظهار کرد: طرح مجلس برای تشکیل سازمان طب ایرانی اسلامی، پس از تصویب و تأیید در کمیسیون‌های مربوطه، در یکی از جلسات علنی مجلس مطرح می‌شود که در صورت تصویب در این جلسه و تأیید نهایی شورای نگهبان، به قانون تبدیل می‌شود و لازم‌الاجرا خواهد بود.

پس از این اظهار نظرها، محمدرضا ظفرقندی – رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در توییتی نوشت: ارایه طرح ایجاد سازمان طب اسلامی ایرانی توسط برخی از نمایندگان مجلس نگران کننده است و موجب تخریب چهره علمی ایران در مجامع بین المللی خواهد شد.

وی در ادامه این توییت آورد: این طرح متضمن دخالت غیرعلمی در امر خطیر پزشکی و موجب وهن و تخریب چهره علمی ایران در مجامع بین المللی خواهد شد.

رییس کل نظام پزشکی کشور تاکید کرد: نباید گذاشت با آبروی ملت بازی شود.

بالا گرفتن دعواهای سیاسی پیرامون طب سنتی و اسلامی در ایران حالا در شرایطی دوباره مورد توجه قرار گرفته که می دانیم جامعه با بحران بزرگی به نام اپیدمی کرونا دست و پنجه نرم می کنند و رهایی از این شرایط جز با تمسک به علم و رویه های اثبات شده آزمایشگاهی اعم از طبیعی و یا شیمیایی میسر نیست و اساساً این مهم نیازی به موازی کاری ندارد.

به دیگر سخن نسخه های طب سنتی در مورد بیماری کووید 19 یا هر بیماری دیگری اگر به تأیید آزمایشگاه ها و فرایندهای تجربی برسند، بهره برداری از آنها منطقی به نظر می رسد و از آنسو نسخه های شیمایی و نوین نیز اگر نتوانند مجوزهای لازم را برای درمان به دست بیاورند، فاقد اعتبار هستند.

با این همه آنچه اینجا مهم و نگران کننده است، تک روی های مجلس شورای اسلامی در مسیر ایجاد یک سازمان مستقل برای مسئله مهمی است که مستقیماً با جان و سلامت شهروندان ایرانی درگیر خواهد بود.

اقدامی که اگر رخ دهد به واسطه استقلال و فاصله ای که از مدیریت یکپارچه نظام سلامت دارد، می تواند خیلی زود چالش هایی را برای جامعه به وجود بیاورد.

از این ها مهم تر اشاره به نکات ظریف و دقیقی است که برخی مراجع عظام تقلید در رد طب نبوی و اسلامی بدون استناد به علوم تجربی می آورند و نگران آن هستند که برخی افراد سودجود با نام اسلام و دین خسارت های زیان باری را متوجه دین اسلام کنند. به این صورت که وقتی شهروندان از کسب بهبودی از طریق طب مورد اشاره این افراد نا امید می شوند، چه بسا کلاً باور و عقایدشان در مورد دین اسلام مورد خدشه قرار بگیرد.

بر اساس تفاسیر مورد اشاره اکنون 26 نماینده عمدتاً نا آشنای مجلس یازدهم با طرحی به نام سازمان طب ایرانی اسلامی در پی تزریق التهابی جدید به نظام سلامت کشور هستند و بسیاری را نگران پیامدهای خسارت بار طرح خود کرده اند.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مجید زارعان گفت:

    چه تصویب شود چه نشود تا چند سال دیگه بیشتر مردم سمت طب اسلامی و ایرنی هستند به کوری چشم طماعان پول مردم

  2. مهرزاد بحتویی گفت:

    خوب شما از امروز نزد پزشکان طب جدید نروید و برای مشکلات خود به اطبای طب سنتی مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید