طرح جدید عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن؛ چرا سعودی‌ها به تازگی از طرح صلح در یمن دم می‌زنند؟

    کد خبر :849378
دیدار بن سلمان با جیک سالیوان

ولیعهد سعودی در دیار با مشاور امنیت ملی آمریکا طرح صلح جدیدی برای یمن ارائه کرده است؛ بر مبنای این طرح سازمان ملل مسئول نظارت بر آتش‌بس کامل خواهد بود و فرودگاه صنعا برای انجام پروازها با مبدأ و مقصد مشخص بازگشایی خواهد شد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- به گزارش «العربیه الجدید»، ولیعهد سعودی در دیدار با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده طرح جدیی برای صلح در یمن ارائه کرده است.

بر اساس این طرح، سازمان ملل ناظر آتش‌بس کامل میان طرف‌ها خواهد بود و فرودگاه صنعا برای انجام پروازها از مبدأ و به مقصد مشخص و منتخب بازگشایی خواهد شد.

جیک سالیوان نیز تعهد کشورش به حمایت از عربستان در دفاع از قلمرو خود علیه تهدیدات «از جمله حملات موشکی و پهپادی با پشتیبانی ایران» تأکید کرده است.

دیدار روز چهارشنبه محمد بن سلمان و جیک سالیوان، سطح بالاترین دیدار مقام‌های عربستان و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن بوده است.

سالیوان که توسط «تیم لیندرکینگ»، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن همراهی می‌شود، قرار است پس از عربستان، به امارات سفر کند.

ارائه این طرح از سوی سعودی‌ها از جهات مختلفی دارای اهمیت است؛ نخست اینکه پذیرش بازگشایی فرودگاه صنعا –حتی برای پرواز به نقاط مشخص- نشان‌دهنده عقب‌نشینی ریاض از مواضع پیشین خود است که بر توقف حملات موشکی و پهپادی انصارالله به خاک عربستان به عنوان پیش شرط آتش‌بس تأکید داشت.

همچنین، از زمان آغاز به کار دولت بایدن، روابط ریاض-واشنگتن به دلیل تأکید آمریکا بر پایان جنگ در یمن به واسطه فاجعه انسانی ناشی از آن به سردی گراییده است؛ به نظر می‌رسد نفس ارائه این طرح از سوی ولیعهد سعودی –فارغ از امکان یا میزان موفقیت آن- به عنوان نشانه تمایل و تلاش ریاض برای پایان جنگ، می‌تواند در بهبود روابط دو طرف موثر باشد.

از سوی دیگر، مسئله پایان جنگ در یمن از جمله موضوعات چند دور گفتگوهای مستقیم ایران و عربستان بوده است؛ ظاهرا یکی از درخواست‌های عربستان، نقش‌آفرینی ایران برای متقاعد کردن انصارالله به پایان حملات و موافقت با انجام گفتگوهای صلح بوده است؛ موضوعی که مقام‌های ایرانی آن را مستلزم گفتگوی مستقیم سعودی با انصارالله دانسته‌اند.

ارائه این طرح صلح از سوی محمد بن سلمان که خود آغازگر جنگ بود، می‌تواند نشان‌دهنده تلاش عربستان برای تقویت مواضع خود در گفتگوهای کاهش تنش و اختلاف با ایران باشد.

با این وجود به نظر می‌رسد موضوع «پرواز از مبدأ و به مقصد منتخب»، قیدی نیست که انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن حاضر به پذیرش آن باشند؛ هر چند عقب‌نشینی عربستان از مواضع پیشین خود می‌تواند زمینه‌ساز تقویت تحرکات دیپلماتیک برای آتش‌بس باشد، تحرکاتی که به ویژه با محوریت عمان در جریان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید