طالبان چگونه ارزش پول ملی خودرا حفظ کرده است؟

    کد خبر :1023490
طالبان ارزش پول ملی

طالبان در سه ماهه نخست سال 2023 بهترین علمکرد را در حفظ پولی ملی در کل جهان داشته است.

بلومبرگ نوشت: میلیاردها دلار پول افغانستان حاصل از کمک های بشردوستانه و افزایش تجارت با همسایگان آسیایی، پول این کشور را به صدر رتبه بندی جهانی در حفظ پول ملی در این سه ماهه رسانده است. این نقطه ای غیرعادی برای کشوری فقیر با یکی از بدترین سوابق حقوق بشر در جهان است.

موفقیتی که طالبان در حفظ ارزش پول ملی کسب کرده شامل برخی اقدامات می‌شود. ممنوعیت استفاده از دلار و روپیه پاکستان در معاملات محلی و تشدید محدودیت ها برای آوردن ارزهای خارجی از خارج از کشور، غیرقانونی کردن تجارت آنلاین و همچنین مجازات زندان برای کسانی که قوانین را زیر پا بگذارند.

داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که کنترل ارز، جریان های نقدی و سایر حواله ها به «افغانی» کمک کرده است تا در این سه ماهه حدود 9 درصد رشد کند و از سود 3 درصدی پزو کلمبیا پیشی بگیرد. «افغانی» در سال جاری حدود 14 درصد رشد داشته است و پس از ارزهای کلمبیا و سریلانکا، سومین فهرست جهانی را به خود اختصاص داده است.

با این حال اقتصاد افغانستان همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند چرا که اقتصاد این کشور همچنان به دلیل تحریم‌ها تا حد زیادی از سیستم مالی جهانی حذف شده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، بیکاری بیداد می کند، دو سوم خانوارها برای تامین اقلام اساسی با مشکل مواجه هستند و افزایش تورم به کاهش تورم تبدیل شده است.

در همین حال کارشناسان نسبت به ادامه این روند هشدار می‌دهند. کامران بخاری، کارشناس امور خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوبی در واشنگتن گفت: «کنترل ارز فعلاً خوب کار می‌کند، اما بی‌ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این افزایش ارزش پول را به یک پدیده کوتاه‌مدت تبدیل خواهد کرد».

شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید