ضرورت وجود پیچ نوک مته و ترمز الکتروموتور در بایگانی ریلی

    کد خبر :895320

با گذشت زمان و صنعتی شدن کشورهای مختلف از جمله کشور عزیزمان ایران، نیاز به طبقه بندی و در دسترس قرار دادن مدارک و اطلاعات برای مدیریان و کارمندان ارشد، به وجود آمد. ضعف به وجود آمده در سیستم مدیریتی باعث شد تا بایگانی ریلی و به دنبال آن ترمز الکترووتور و پیچ نوک مته نیز پا به عرصه حضور بگذارند. در ادامه به چرایی، چگونگی و ضرورت وجود پیچ نوک مته و ترمز الکتروموتور در بایگانی ریلی میپردازم.

آشنایی با بایگانی ریلی

امروزه  در عصر ارتباطات مدیریت سیستم های بایگانی ریلی و آشنایی با انواع سیستم های فایلی در حال پیشرفت می باشد همچنین  امکان بازیابی و دستیابی سریع و صحیح به اطلاعات و نیز شرایط حفاظت از هویت ملی و فرهنگی در دستگاه ها وموسسات با کمک بایگانی ریلی فراهم شده است ، هدف اصلی از ایجاد تشکیلات منسـجم فایلی درموسسات و آشنایی با انواع سیستم های بایگانی، امکان دسترسی هر چه سریع تر، دقیق تر و بهتـر اشـخاص و سـازمان ها بـه اطلاعـات مهیا شده است.

سیستمهای دسته بندی از چند جهت لازم و ضروری هستن که عبارتند از:

1_ وجود انبوه اسناد و مـدارک در دسـتگاه ها و نحـوه بررسـی

2_ سـوابق و تعیـین ارزش های اسناد

3_ تنظیم، نگهـداری، حفاظـت، دسـتیابی آسـان

4_ تـدوین مقـررات مربوط به اسناد محرمانه و ممنوعیت های خاص و نیز ذخیره سازی، محافظت

5_ امکان دسترسی بـه اسـناد الکترونیکـی

6_ نقـل و انتقـال پرونـده ها

7_ صدور مجوز امحای اوراق زائد

بنا به دلایل فوق دانش بایگانی ریلی از مهم ترین چالش های مدیریت اسناد به شمار می آید، غالبا اسناد و مدارک عمدتا بـه صـورت فیزیکـی و در قالـب کاغذ، ایجاد و نگهداری شده اند و همچنان تعداد و حجم آنها رو به افزایش است و دستیابی به موقع و صحیح به اطلاعـات آن هـا دشوارتر و سخت تر خواهد شد، امروزه روش بایگانی ریلی و مکاتبات اداری در سازمان ها و موسسـات اکثرکشـورها بـه کلی تغییر کرده است و استفاده ازروش های کند و مشـکل سـاز غیرمکـانیزه از چرخه خارج شده است.

کاربرد سیستم های بایگانی ریلی

این حجـم بـالای اطلاعات و مکاتبات اداری و همچنین عدم دسترسی به موقع به مدارک سوابق، لازمه استفاده از سیستم مکانیزه یا بایگانی ریلی در وجوه و ابعاد مختلف می باشد، این نکته حائز اهمیت است که رشد روز افزون بکارگیری رایانه در انجام فعالیت های سازمانی و تسریع در امور، موجب شده است تا مـدیریت بهینـه ی اسـناد، یکـی از دغدغـه هـای اصـلی در سیستم های فایلی شود، از این رو سازمان ها باید خود را مجهز به دسته بندی کنند تا با ایجاد بانک هـای اطلاعـاتی ، انـواع اطلاعات مورد نیاز را به طوراصولی جمع آوری ، پردازش و تحلیل کنند وبا کمک بایگانی ریلی اطلاعات را به سرعت در اختیار افراد مربوطه قرار دهندبه طور قطع می توان گفت حجم بالای اطلاعات سازمان ها را وادار به استفاده از  سیستم های فایلی الکترونیکـی ودسترسی مکانیزه ی اسناد کرده است.

اصول دسته بندی مدارک هـر سازمان با استفاده از سه اصل زیر قابل انجام است :

1_ سیستم های بایگانی ریلی متمرکز

2_ سیستم های فایلی ریلی غیر متمرکز

3_ سیستم های قفسه ای ریلی پراکنده

بایگانی ریلی متمرکز: طبقه بندی، کد گذاری، تنظیم و نگهداری پرونده های سازمان متمرکز و در یک جا می باشد. از فواید این نوع سیستم های بایگانی  می توان به جلوگیری از تشکیل پرونده های تکراری مشابه، صرفه جویی در تعداد کاربران، اعمال صحیح مدیریت و تقسیم کار اشاره کرد.

فایل ریلی غیر متمرکز:  در این بایگانی ریلی واحدهای سازمانی دارای دسته بندی مستقل می باشند و پرونده های مربوط به خود را تنظیم و نگهداری خواهند کرد، از فواید این نوع طبقه بندی  می توان به نزدیک بودن پرونده ها به کارکنان، آشنا بودن به عناوین پروند ها، احساس تعلق بیشتر اطلاعات به اداره خود و کارایی بیشتر اشاره کرد.

قفسه بندی ریلی پراکنده: در طبقه بندی پراکنده هر یک از اقدام کنندگان موظف به نگهداری اسناد و مدارك و سوابق اداری خود شان هستند و این گونه سازماندهی، مورد تایید سازمان های اداری نیز نمی باشد.

پیچ نوک مته و انواع آن

پیچ نوک مته به پیچ های شیروانی نیز معروف هستند. معمولا به منظور استفاد در ساخت کانکس و سقف های شیروانی به کار می روند. پیچ نوک مته نیز از جنس فولاد، آهن و یا برنج و استیل میباشد. بستن این پیچ ها کار ساده ایست و با توجه به نوک مته ای که دارند فشار زیادی برای فرورفتن پیچ به داخل کار نیست.

برای بستن پیچ های نوک مته نیاز به ایجاد سوراخ مته نیست و کافیست پیچ را روی کار قرار داده و به راحتی به داخل کار وارد کنید. توجه داشته باشید هرگز نباید با وارد کردن فشار بیش از حد به پیچ باعث شکستن و آسیب دیدن پیچ یا کار شوید. توجه داشته باشید که پیچ نوک مته را به صورت رزوه رزوه نبندید.

نحوه ی بستن پیچ نوک مته

برای انجام عمل بستن این نوع از پیچ ها با توجه به نوک مته ای بودن پیچ، سوراخکاری اولیه اجبار و الزامی نخواهد داشت. بنابراین شما می توانید به راحتی پس از قرار دادن پیچ بر روی سطح کار با استفاده از پیچ گوشتی مخصوص آن را ببندید.

پیچ نوک مته به صورت چهارسو طراحی می شود و پیچ گوشتی مورد استفاده برای آن ها از نوع چهارسو می باشد. می توان گفت اکثر مواقع این پیچ ها را با استفاده از پیچ گوشتی شارژی مخصوص بستن پیچ های واشر دار مته ای می بندند. این نوع از پیچ گوشتی ها دارای قدرت های متفاوت هستند و با استفاده از سری پیچ گوشتی، پیچ را به داخل کار می بندند.

دلیل استفاده از پیچ نوک مته در صنایع

پیچ ها در اصل برترین لوازم یراق آلاتی هستند که برای اتصال دادن قطعات مختلف در صنایع به کار می روند. یکی از معایب اصلی پیچ ها مشکل زنگ زدگی آن ها می باشد. محققان و پژوهشگران برای رفع این مشکل با استفاده از تکنیک آبکاری توانسته اند تا حدی این مشکل را حل نمایند.

روش آبکاری و ضد زنگ کردن پیچ نوک مته به این شکل است که بعد از اتمام مراحل ساخت و پرداخت پیچ آن را درون دیگی از فلز جوشان زینک و یا روی می ریزند. این عمل باعث آن می شود که پیچ نوک مته پس از قرار گرفتن بر روی کار و قرار گرفتن در معرض رطوبت دیگر مشکل زنگ زدگی نداشته باشد.

این پیچ ها با توجه به کاربرد فروانی که در صنعت ساخت سقف های شیروانی دارند، حتما می بایست با استفاده از نوعی فلز ضد زنگ آبکاری شده باشند. در صورتی که پیچ نوک مته ضد زنگ شده باشد و دارای خاصیت ضد زنگ بودن باشد، رنگ آن سفید می شود.

ترمز الکتروموتور و اینورتر

دیسک های به کار رفته در این نوع ترمز الکتروموتور به وسیله لنت ها و فنر ها به صورت مستحکم به یکدیگر وصل شده اند. در نتیجه زمانی که جریان برق به موتور برسد با یک آهن ربا که دور آن سیم پیچیده شده دیسک ها را از یکدیگر جدا می کنیم. این کار موجب آزادی شفت روتور (قسمت اصلی موتور) می شود و در زمان قطع جریان برق دوباره به هم متصل می شوند.

ترمز الکتروموتر که با اینورتر همراه هستند بین ترمزهای الکتروموتور دیگر قابل اعتمادتر هستند. این نوع ترمزها از برترین ترمزهای توقف در لحظه می باشند.

این ترمزالکتروموتور در بسیاری از ماشین آلات صنعتی استفاده می شود و وظیفه ی آن ها راه اندازی ماشین آلات صنعتی به صورت پله ای می باشد.با وجود ترمز الکتروموتور میتوان آغاز و پایان عملکرد الکتروموتور را در زمان دلخواه خود تعیین کنید. پر مصرف ترین کاربرد این ترمزها در صنایع خانگی و بالابرها است.

مقاومت ترمز الکتروموتور

در زمانی که ما از ترمز الکتروموتورهایی که بار سنگین دارند استفاده می کنیم اینورتر سعی در توقف موتور می کند اما به دلیل بار سنگین آن سرعت شفت از سنکرون بیشتر می شود. موتور در آن موقعیت به حالت ژنراتوری خواهد رفت و بعد از ولتاژ دادن به اینورتر، اینورتر آسیب دیده و IGBT می سوزد. متخصصان در این موقعیت از مقاومت ترمز جهت تخلیه انرژی به صورت گرما استفاده می کنند.

مقاومت استفاده شده در اینورتر مشابه مقاومت الکترونیکی نیست. این مقاومت در ابعاد بزرگتر و توان بیشتر ساخته می شود و وظیفه تخلیه انرژی اینورتر را دارا می باشد که در ترمز الکتروموتور نیز استفاده شده است.

امروزه ترمز الکتروموتور کاربرد بسیاری در صنایع دارد که این امر سبب تولید محصولاتی با خصوصیات خاص در شرکت ها شده است. ترمز الکتروموتور مورد توجه افراد زیادی به دلیل خاصیت کنترل زمان در لحظات شروع و توقف آن قرار گرفت.

دنیای پیچ نوک مته، ترمز الکتروموتور و حتی بایگانی ریلی خیلی فراتر از مطالب گفته شده میباشد و توضیحات داده شده تنها گوشه ای از ویژگی ها و خصوصیات آن ها به شما می‌آید. اگر به شناخت کاربردها، انواع و جنس ترمز الکتروموتور، بایگانی ریلی و یا پیچ نوک مته علاقه دارید، میتوانید به دیگر مقالات ما مراجعه کنید. همچین تیم پشتیبانی ما برای پاسخگویی به شما عزیزان به صورت 24 ساعته در خدمت شماست.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید