صدور پروانه ساختمانی برای پلاسکو تا ۲ ماه آینده

    کد خبر :723354

 ساختمان پلاسکو که در ضلع شمال‌شرقی چهارراه استانبول واقع شده بود، در روز پنج‌شنبه 30 دی 1395 بر اثر حریق فروریخت و تمامی واحدهای تجاری در آن از بین رفت. این ساختمان 17 طبقه با اسکلت فلزی در سال 1341 افتتاح شده و ارتفاع آن 42 متر بود.

بعد از حریق ساختمان پلاسکو، قرار شد که این ساختمان که روزی محل عرضه پوشاک و کارگاه‌های تولیدی بود دوباره ساخته شود. بیش از سه سال از حادثه می‌گذرد و بنیاد مستضعفان که مالک اصلی این ساختمان است اقدام به ساخت و ساز کرد.

به گزارش فارس،مراحل ساخت به خوبی پیش می‌رود، اما یکی از مشکلات اساسی، نداشتن پروانه برای این ساختمان بود و همچنین مشکلاتی در خصوص پرداخت عوارض در آن مطرح شد.

شورای عالی شهرسازی مشکل پارکینگ را حل کرد

مشکل تأمین پارکینگ از دیگر موارد این ساختمان بود که شورای عالی شهرسازی و معماری به میدان آمد و اعلام کرد که نیازی به تأمین تمام پارکینگ‌ها نیست، هر چند که ابتدا مسئولین شهری در این زمینه واکنش نشان دادند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد که ما برای صدور پروانه همکاری لازم را برای کمک به بنیاد مستضفعان داریم.

وی همچنین تأکید کرد که ابتدا گود پرخطری در این محل ایجاد شده بود که ما اجازه دادیم بدون طی مراحل قانونی، ساخت و ساز در آن صورت گیرد. البته ایراداتی هم در نقشه‌ها بود که باید برطرف می‌شد.

سالاری با تأکید بر این موضوع که اسکلت‌بندی سازه به پایان رسیده است، گفت: ساخت پارکینگ برای پلاسکو الزامی است و تأکید می‌‌کنم که اصول ایمنی و استانداردها رعایت شود.

به بنیاد کمک می کنیم

وی در خصوص پرداخت عوارض از سوی بنیاد برای ساختمان پلاسکو هم گفت: قانونگذار به ما اجازه نمی‌دهد عوارض ساختمانی نگیریم، اما می‌توانیم کمک‌هایی انجام دهیم تا مشکلات برطرف شود.

عدم دریافت پروانه برای ساخت پلاسکو از جمله معضلاتی بود که مدام مدیران شهری در این خصوص تذکر می‌دادند و خواستار این بودند که سریعاً پروانه صادر شود، چرا که باید برای تمام ساختمان‌های شهر پروانه صادر شود.

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این‌باره گفت: در ساختمان جدید امکان ساخت پارکینگ و در مصوبه شورای عالی شهرسازی نیز تأمین پارکینگ را در محل الزام نکرده است، اما ضوابطی داریم که در فاصله مشخص و در زمین مناسب پارکینگ احداث شود و یکی از گزینه‌ها هم پارکینگ پروانه است.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، این مجتمع جذب سفر قابل توجهی دارد که می‌تواند با خودروی شخصی اتفاق بیفتد و هم می‌تواند با حمل و نقل عمومی باشد. در خصوص تأمین پارکینگ در محدوده مرکزی شهر متناسب با ایستگاه‌های مترو مطالعاتی را انجام دهد.

وی تأکید کرد که در مصوبه شورای عالی شهرسازی، الزامی برای مالک برای تأمین پارکینگ نیست.

گلپایگانی در خصوص ابعاد ساختمان پلاسکو گفت: ابعاد ساختمان جدید همانند ساختمان قدیم است ولی فضای مشائی موجود نسبت به قبل به واسطه تغییر در استانداردها تغییر کرده است.

با توجه به اینکه مدیران برای ساخت پلاسکو مجوزی دریافت نکرده بودند، برخی از اعضای شورا خواستار توقف ساخت و ساز در پلاسکو شدند و کار به جایی کشید که در این باره به شهردار تهران هم تذکر دادند.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران گفت که ساخت و سازها تا گرفتن پروانه تعطیل شود.

بعد از کش و قوس‌های فراوان، خبر رسید که مشکلات حل شده است و قرار است ظرف دو ماه آینده پروانه برای این ملک صادر شود.

صدور پروانه ساخت برای پلاسکو تا ۲ ماه آینده

علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه 12 که ملک پلاسکو در آن منطقه واقع شده است، در خصوص آخرین وضعیت این ساختمان به خبرنگار فارس، گفت: موضوع کلی این است که براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، تأمین پارکینگ برای این ساختمان الزام ندارد.

وی به جلساتی که با مدیران بنیاد و مسئولین ذیربط در این زمینه داشتند اشاره کرد و گفت: پلاسکو برای ایجاد پارکینگ معاف شده است، صورتجلسه مشترکی هم در این باره قرار است تنظیم شود.

شهردار منطقه 12 با تأکید بر این موضوع که قبلاً گیر اساسی برای این ملک، تأمین پارکینگ بوده است،‌ گفت: بعد از مصوبه شورای شهرسازی که اعلام کردند نیازی نیست، عملا هم مشکلی نداریم.

بنیاد مستضفعان آخرین نقشه‌ها را هم آورده‌اند

سعادتی ادامه داد: بنیاد مستضفعان آخرین نقشه‌ها را هم آورده‌اند و قرار است صورتجلسه تنظیم شود.

مدارک حقوق مکتسبه هم را آورده‌اند/طی شدن مراحل قانونی

وی در خصوص حقوق مکتسبه مالکین پلاسکو گفت: مدارک حقوق مکتسبه هم را آورده‌اند و کار قانونی در حال طی شدن است.

شهردار منطقه ۱۲ در خصوص زمان صدور پروانه برای پلاسکو گفت: به نظر می‌رسد ظرف یکی دو ماه آینده این پروانه صادر شود. اگر هم زمان دقیق را نمی‌گویم به این دلیل است که باید پرونده به آتش‌نشانی و نظام مهندسی هم برود و خدا را شکر مشکلی وجود ندارد.

مدیران بنیاد مستضعفان به جد به دنبال ساخت پلاسکو هستند چرا که معتقدند پلاسکو افتخار شهر است.

فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در این باره گفت: ما پلاسکو را می‌سازیم چون افتخار شهر و تهران است. روزی نیست که ساخت پلاسکو را پیگیری نکنم، می‌خواهیم کار ساخت پلاسکو را تمام کنیم.

وی ادامه داد: می‌خواهم بگویم کار از نظر عمرانی آن‌قدر بزرگ نیست اما حساس شده است، باید به دنیا نشان دهیم که می‌توانیم.

فتاح عنوان کرد: در طبقه همکف و ورودی می‌خواهیم برای شهدای آتش‌نشانان یادبودی طراحی کنیم و این را به خانواده شهدای آتش‌نشان قول دادم، سعی می‌کنیم از نظر یادمان کم نگذاریم.

وی تاکید کرد باید تمام ضوابط برای ساخت پلاسکو رعایت شود، این رعایت ضوابط یعنی اینکه مقداری زیربنا کوچک می‌شود، ما زمین را کوچک نکردیم، از اکنون نقشه‌های ما مشخص است.

فتاح خاطرنشان کرد: ما در مقابل مردم و کسبه مسئولیم، پول همان جایی هزینه می‌شود که باید شود، به تولید کمک می‌کنیم، عهدی با مردم داریم و آن این است که راه شهید سلیمانی را برویم و حتماً این راه را می‌رویم و با افتخار جانمان را برای این نظام و مردم می‌دهیم.

براساس این گزارش، مدتی است که ساختمان پلاسکو بدون پروانه در حال ساخت است. مدیران شهری تذکرات پی در پی‌ به پیروز حناچی شهردار تهران در این باره دادند. اما درنهایت اعلام شد مشکل حل شده و قرار است به زودی پروانه ساختمانی برای پلاسکو صادر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید