صدور حکم مقصران حادثه آتش‌سوزی مرگبار کلینیک سینا اطهر

    کد خبر :1017833
حادثه آتش‌سوزی مرگبار کلینیک سینا اطهر

حکم مقصران حادثه آتش سوزی کلینیک سینا اطهر که منجر به مرگ 19 تن اعم از پزشک، کادر درمان و بیمار شد برای اجرا به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شد.

دهم تیر سال ۹۹ انفجار و آتش سوزی هولناکی در یک مرکز پزشکی واقع در خیابان شریعتی تهران نرسیده به میدان تجریش، رخ داد. حادثه مرگباری که مرگ 15 زن و 4 مرد را رقم زد. به‌دنبال این آتش سوزی، پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی تهران تشکیل شد و با تشکیل هیأت کارشناسی بررسی‌ها برای شناسایی مقصران پرونده ادامه یافت.

در نهایت تیم کارشناسی اعلام کرد مؤسسان و هیأت مدیره شرکت خدمات پزشکی، جراحی سینا مبین شمیرانات، وزارت بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، ‌شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان‌های مرتبط دیگر در این ماجرا مقصر بوده و میزان قصور هر یک از مقصران نیز مشخص شد. بدین ترتیب کیفرخواست برای 31 متهم حقوقی و حقیقی پرونده صادر شد و متهمان در شعبه 1058 مجتمع قضایی کارکنان دولت پای میز محاکمه رفتند. در نهایت متهمان به دفاع از خود پرداخته و رأی دادگاه صادر شد اما با اعتراض متهمان، پرونده به شعبه تجدیدنظر ارجاع شد و با صدور رأی دادگاه تجدیدنظر، پرونده برای اجرای حکم به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شد.

طبق رأی صادره، 8 مرد و دو زن که از پزشکان و سهامداران کلینیک بودند، هر کدام به میزان قصوری که در مرگ 19 نفر داشتند، محکوم به پرداخت دیه به اولیای دم و از یک سال و نیم تا سه سال حبس محکوم شدند. وزارت بهداشت و درمان نیز نسبت به قصوری که دادگاه تعیین کرده بود، به پرداخت دیه به اولیای دم و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. همچنین شش نفر از معاونان وزارت بهداشت و درمان در این ماجرا مقصر شناخته شدند که به پرداخت جریمه نقدی و نیز به مجازات تکمیلی محکوم شدند.

شهرداری محل حادثه نیز به پرداخت جریمه نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شدند.

سازمان آتش‌نشانی نیز به پرداخت دیه و جریمه نقدی و دو آتش‌نشان به مجازات تکمیلی محکوم شدند.

دو محکوم دیگر پرونده نیز از کارمندان سازمان مرتبط با حوادث کار بودند که آنها محکوم به پرداخت دیه و جریمه نقدی و انتشار حکم آنها در رسانه شدند. آخرین محکوم مرد افغان بود که در کلینیک محل حادثه کار می‌کرد، او نیز از کشور اخراج شد.

پرونده برای اجرا به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران به دادیاری امین کرمانی‌نژاد ارسال شد.

روزنامه ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید