صادرات فولاد به عربستان شدنی است؟

    کد خبر :991960

اگر بخواهیم قیمت تیرآهن را به دلار محاسبه کنیم؛ نسبت به ارزش ریالی آن بسیار بیشتر است. این موضوع سبب شده تا صادرات محصولات فلزی به کشورهای مختلف در راس امور قرار گیرد.

یکی از کشورهای مهم منطقه که می‌توان با صادرات فلز به آن جان تازه‌ای به اقتصاد کشور بخشید، عربستان است. زیرا نیاز این کشور به فولاد و سرمایه‌گذاری آن روی این محصولات به‌وفور دیده می‌شود.

در سال‌های گذشته به‌دلیل اختلافات سیاسی و قطع روابط دیپلماسی، تمامی روابط اقتصادی با عربستان نیز به‌طور کامل قطع شد.

این موضع باعث‌شده در مبحث صادرات فولاد با مشکل مواجه شویم. آیا در سال‌های پیش رو می‌توان این محصولات فولادی را به عربستان صادر کرد؟ برای آگاهی از این موضوع تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت صادرات فولاد به عربستان

موقعیت جغرافیایی عربستان به‌گونه‌ای است که می‌توان با صادرات فولاد به این کشور، زمینه را برای روابط تجاری گسترده‌تر و صادرات برخی مواد غذایی و محصولات کشاورزی نیز فراهم کرد.

توسعه روابط اقتصادی بین ایران و عربستان از جمله موارد مهمی است که می‌تواند به تقویت روابط سیاسی بین این 2 کشور نیز منجر شود.

در حال حاضر کشور ما یکی از تولید‌کنندگان اصلی فولاد به‌شمار می‌آید و ما می‌توانیم علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی، انواع مقاطع فلزی را صادر کنیم.

با توجه به اینکه فولاد از محصولات مهمی است که صادرات آن باید به‌طور مداوم انجام شود و همچنین با در نظرگرفتن قیمت تیرآهن سنگین و قیمت تیرآهن سبک می‌توان گفت صادرات مقاطع فولادی رشد دستاورد مهم اقتصادی به‌حساب می‌آید.

آیا صادرات فولاد به عربستان آغاز شده است؟

در سال‌های گذشته و با قطع روابط سیاسی این 2 کشور تمامی روابط تجاری مستقیم بین ایران و عربستان به بن‌بست رسید. این موضوع باعث کاهش صادرات و در نتیجه به‌وجود آمدن مشکلات زیادی در اقتصاد کشور شد.

کاهش صادرات فولاد و نوسانات قیمت ارز از جمله مواردی هستند که باعث رشد قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی می‌شوند.

در صورتی که صادرات فولاد به عربستان یا دیگر کشورها صورت نگیرد، قطعا با رشد قیمت تیرآهن مواجه می‌شویم که این موضوع در شرایط کنونی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

طبق گفته‌ روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت، در سال گذشته و با آغاز گفت‌وگو برای برقراری روابط سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی با عربستان نیز جان تازه‌ای گرفت.

صادرات 14 میلیون دلار فولاد به این کشور گواه آغاز روابط تجاری با عربستان است. این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری عربستان در کشور باشد که نوید آینده‌ای روشن را برای اقتصاد ایران به‌همراه دارد.

کدام مقاطع فولادی را می‌توان به عربستان صادر کرد؟

در حال حاضر با توجه به تحریم‌های صورت‌گرفته اوضاع اقتصادی کشور با مشکل مواجه شده و مسئولان باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا صادرات فولاد به عربستان انجام شود.

به‌طور کلی باید گفت محصولات فولادی به 2 دسته تقسیم شده که گروه اول شامل مواد اولیه و میانی و دسته دوم شامل محصولات نهایی هستند.

اینکه کدام یک از این دسته‌بندی را می‌توان به عربستان صادر کرد از مهم‌ترین سوالاتی است که در حال حاضر برای تاجران به‌وجود آمده و باید منتظر رایزنی‌های صورت‌گرفته توسط مسئولین باشند.

مواد اولیه و میانی فولاد

ساخت مقاطع فولادی در هر کشوری نیاز به محصولات اولیه دارد. کشور ما یکی از منابع مهم و دارای ذخایر غنی از مواد اولیه تولید فولاد است.

از آنجایی که فولاد یکی از مشتقات سنگ آهن است، می‌توان گفت سنگ آهن از مواد اولیه و اساسی برای تولید فولاد به‌شمار می‌آید.

آهن اسفنجی و آهن قراضه نیز متریالی هستند که برای تولید انواع مقاطع فولادی در کوره‌های مخصوص قرار داده می‌شوند.

مواد اولیه را باید با استفاده از روش‌های متفاوت به مواد میانی تبدیل کرد. در نهایت فراورده‌های میانی به‌وجود می‌آید که شامل بلوم، اسلب، بیلت و شمش هستند.

این فراورده‌های میانی که نقش اساسی در تولید انواع محصولات فولادی دارند در گذشته با صادرات چشم‌گیری همراه بودند، اما اعمال تحریم‌های مختلف باعث شد تا ما بازارهای جهانی را از دست بدهیم.

به‌طور کلی در مبحث صادرات فولاد به عربستان می‌توان امیدوار بود که امکان تجارت مواد اولیه و میانی برای مجموعه‌های مربوطه به‌وجود بیاید.

در این مسیر مسئولین باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند؛ زیرا قیمت تیرآهن روز و انواع مقاطع فولادی علاوه‌بر دلار به میزان صادرات آنها بستگی دارد.

محصولات نهایی فولاد

استفاده از مواد اولیه و تولید مواد میانی، شروع مسیری برای ساخت محصولات نهایی فولاد است. از انواع مقاطع فولادی می‌توان به تیر آهن، ورق، نبشی، ناودانی و پروفیل اشاره کرد.

این مقاطع به‌دلیل استفاده در صنایع مختلف مانند ساخت‌وساز، ارزش بسیار بالایی برای تجارت دارند. اما حداقل در حال حاضر به‌نظر نمی‌رسد که امکان صادرات محصولات نهایی فولاد به عربستان مهیا شود.

در صورتی که این امکان به‌وجود بیاید قطعا رشد اقتصادی چشم‌گیری برای کشور رقم می‌خورد. این موضوع همچنین می‌تواند باعث کاهش قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی شود.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به لینک https://fooladino.com/products/beam مراجعه کنید.

تامین مقاطع فولادی در کشور

کشور ما به‌دلیل داشتن منابع غنی از مواد اولیه‌ای مانند سنگ آهن در تولید محصولات فولادی و تامین نیازهای داخلی یکی از مهم‌ترین کشورها محسوب می‌شود.

صادرات محصولات مختلف از جمله فولاد به‌شرطی قابل قبول است که پیش از آن تمام نیازهای داخل کشور به‌خوبی تامین شود.

مجموعه فولادینو یا فولادسازان راه ابریشم از مجموعه‌های فعال در این زمینه است که علاوه‌بر تولید مقاطع مختلف در حوزه بازرگانی و تامین نیازهای کشور نیز فعالیت می‌کند.

این مجموعه همواره سعی خود را بر این داشته تا با ارائه محصولات فولادی باکیفیت، قیمت تمامی مقاطع مانند قیمت تیرآهن 14 را کاهش داده و سبب شود تا خریدار کمترین هزینه را پرداخت کند.

جمع‌بندی

قیمت تیرآهن که یکی از مقاطع اساسی فولاد است به‌علت نوسانات دلار همواره دچار تغییر شده و برای جلوگیری از این اتفاق لازم است تا صادرات فولاد به کشوری مانند عربستان از سر گرفته شود.

در سال‌های گذشته به‌دلیل قطع روابط سیاسی، روابط تجاری با عربستان نیز دچار مشکل شد. در حال حاضر و به‌دلیل مذاکرات انجام‌شده برای احیای رابطه سیاسی، می‌توان به تجارت با این کشور نیز امیدوار بود.

با اینکه تقریبا صادرات فولاد به عربستان شروع شده، اما به‌نظر می‌رسد تنها امکان ارسال مواد اولیه و میانی فولادی مهیا باشد و هنوز نمی‌توان به صادرات محصولات نهایی فولاد امیدوار بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید